Theralen
Har precis börjat med Theralen, tar den som behovs-medicin istället för atarax som jag inte tyckte funkade. Har efexor också.
Ngn som haft/har Theralen? Tycker ni den funkar? biverkningar?

Jag har inte ätit theralen men känner en hel del människor som gjort det och jag har nog inte hört så mycket negativt faktiskt. Några om blivit lite "bakis" dagen efter men jag tror det minskar vid regelbundet användande. Sen har jag väl hört att den smakar riktigt illa också men det är kanske något man kan ta om det ger bra effekt.
Jag har ätit/druckit Theralen vid flera omgångar i livet.
Tog jag den som komplement till nattmedicinen var jag väldigt "bakis" dagen efter. Men den fungerar hyfsat som ångest-/orolindrande på dagtid utan bakis-effekter.
Theralen är inte beroendeframkallande, och det gör att den är väldigt populär bland sjukvårdspersonal, och även bland användare som har haft ett beroende, eller har beroende i släkten och är extra försiktiga.
Theralen finns både som tabletter och som droppar. Dropparna smakar… konstig mint (?). Dropparna är i början lite bökiga att dosera rätt. Fem små droppar motsvarar 1 tablett. Ska man ha Theralen i väldigt liten dos är tabletterna lättare att dosera, men är det "normaldos" av Theralen, är dropparna helt klart att föredra, om man inte vill äta tabletterna som smågodis (för det krävs rätt många tabletter då)
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Har bara fått theralen i droppform och tycker att de fungerar bra.
Just nu får jag ta upp till 4 ml per dygn men behöver faktiskt inget alls, vilket är riktigt skönt. Jag blir ganska trött av det, särskilt i början, och kan inte ta större dos än 0.5ml åt gången om jag ska vara vaken samtidigt.
Till natten kan jag ta 1ml vid behov.
"You just have to belive…"

jag funderar på att ta upp den med en läkare skulle behöva känner jag, fick tips av en vän om den
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Jag blir så sjukt trött av den, kan sova hela dan… så vågar inte ta den när jag ska jobba, fast jag skulle behöva, är ju nervös hela tiden. Fast samtidigt är det väl kanske bra att tvingas ta itu med ångesten istället för att bara ta piller…

Jag har Theralen som nedvarvare på kvällen för att kunna sova när jag är för mycket upp… Den fungerar fint. Tabletterna är så små att de enkelt kan svälgas hela… Varför smaka på dem?
Jag har inte känt av någon hangover effekt…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

#6 smken har jag för mig är på dropparna=)

#7 Så är det nog… 
Jo det är droppar jag har.. och de smakar inte gott. Därför och pga tröttheten tar jag dem inte så ofta, något som min terapeut tkr bara är bra, för då måste jag jobba med ångesten. Jahaja…
Jag har Theralen för att kunna sova. Den funkar jättebra tycker jag. Men smakar helvete typ!
Med Vänlig Hälsning
Ambrosia
Ja fy, jag får hålla för näsan när jag dricker ;)
Jag har Theralendroppar och de fungerar bra om jag tar dem i tid på kvällen. Har dem för sömnen.
# 5 Har du prövat att ta en mindre dos?
Sara
#12 jo jag har börjat ta lite mindre men tkr inte jag får samma effekt. Får eg inte mer effekt än när jag tog atarax, dvs jag kan lika gärna vara utan. Tyvärr vägrar de skriva ut starkare medicin, jag har frågat flera gånger. Ja jag vet , det är beroendeframkallande osv men jag ÄR verkligen inte sådan att jag tar mer än jag behöver! Fattar inte, ska jag behöva skära upp armarna för att de ska skriva ut?

#13 Det handlar inte bara om beroendeframkallning… Det handlar om tillvänjning också… Stesolid exempelvis, är torrsprit vilket gör att precis som med alkohol tål man, individuellt, mer och mer utifrån en ytterst personlig skala…
Jag har stesolid men tar dem bara vid enstaka tillfällen… När det verkligen är kris. Ett år har 365 dagar, en burk innehåller 25 st. Jag gör av med max en och en halv per år…
Är ditt behov stort och du behöver ångestlindring ofta och flera dagar i rad är denna typ av preparat inte att föredra…
Menar inte att vara en vandrande moralkaka… Har bara sett på nära håll hur vissa inte klarar att hantera dessa mediciner…
#14 Som jag sa, jag klarar av att ta enbart vid behov, och det är därför jag vill ha ngt starkare utskrivet. Fick tidigare 6 sobril i liten påse då läget var akut, och de hade jag kvar i två månader. Men ja det är klart, hur ska de kunna veta det…
Jag behöver, som du, något att ta VID BEHOV, inte flera dagar i rad.
Utan, som du skriver, när det verkligen är kris. "krisen" kan vara allt från nån timme till en dag.

#15 Jo, jag förstår… Det finns bara en sorts bakvänd psykologi hos läkare ang. detta… Om man är för angelägen att få dem ryggar de istället för att skriva ut det…
Det fungerar bättre att berätta om sin ångest, utan att vara påstridig om att få dylik medicin..
Man måste nästan bevisa att man kan hantera dem före man fått chansen att göra det…
Jag har tagit både lite Theralen och mycket Theralen. Effekten av mycket Theralen är att man mår jättebra och somnar som en stock.
Bieffekten av mycket Theralen är att man sover typ hela dan efteråt. *fniss*. Vilket inte är så bra om man behöver jobba eller vad man nu gör. Om man som jag är arbetslös och kan sova hur länge som helst, är det ju lungt.
Men lite Theralen funkar också, att somna på, men sen när man vaknar , så känner man ej av Therelenet. Vilket kanske är att föredra.
Ja det var en liten stuide från mig. *Asgarv*.
Med Vänlig Hälsning
Ambrosia

Minns första gången jag fick theralenedroppar. Stod på etiketten att jag skulle ta 1ml för ångestlindring så jag tog 1ml… och sov i 16 timmar. Bodde hemma och mamma var aningens orolig för det gick knappt att få kontakt med mig under tiden. 
Tog ett tag innan jag hittade dosen jag var funktionerbar med då. Nu kan jag knappt ta det alls längre för jag blir så trött i kroppen även av en så lite dos att ångesten inte försvinner.
"You just have to belive…"

En låg dos några timmar före sänggående gör att jag "varvar ner", men aldrig har jag upplevt att man är helt väck dagen efter…
Nu vet jag ju inte hur styrkan på tabletterna är i förhållande till dropparna…
Jag har provat ett par veckor nu och det funkar för mig att ta en liten dos, 0,5 ml , om jag inte ska upp och jobba. Blir trött och somnar men det gör ju inget om det är på kvällen. Nu när jag jobbar mkt får jag försöka klara mig ändå, min behandling kommer inte igång förrän tidigast augusti…

Hur många droppar tar ni ungefär för nervarvning? och hur många droppar tar ni för ångestlindring?

Jag annvänder theralen innan skolan och för nervarvning på kvällen, jag tar bara liten dos :-) De har fått mig att palla skolan lite bättre om jag inte är sjuk pga mina magpsoblem sen så sover jag bättre men känner mig tyvärr inte utvilad när jag vaknar..
Jag använder också detta läkemedel. Tycker att det är kanon! Jag tar theralen i flytande form till natten ihop med propavan och imovane. Då fungerar det kanon. Tar det även ihop med atarax på dagen. Tycker inte att theralenet som ensamt läkemedel ger så bra effekt men i kombination med andra blir det bra-

Jag har theralen droppar som jag fick utskrivet för min enorma ångest jag ahr xanor och kunde ta theralen droppar också om ångesten skulle bli alltför svår..Nu har jag inte använt den för det syftet..utan för o sova..tar den minsta dosen droppar 0,25 men får en ordentlig hangover dagen efter så jag sov i stort sett hela dagen igår..jobbigt när man inte hänge rmed i huvudet också..Jag får panik ist då jag vill ha full konttoll på mig själv..nu har jag ist reagerat negativt på theralen så nu kan ja inte använda dom mer då jag fick myrkrypningar och med myrkrypningar konenr ångesten/dödsångest..har blivit överkänslig i mitt nervsystem pga alla skit mediciner ja testat såsom antidepressiva,neuroleptika..nu tål jag inte kaffe eller the heller..
It sucks..