Täta panikattacker
Har tagit citalopram 20 mg sedan augusti -08.
Fick ökad dos den 12 jan -10 från 20-30 mg.
Nu senaste veckan, sedan i söndagskväll har jag fått var varannan natt panikattacker. Dessförinnan enbart 2 i hela mitt liv, på loppet av 2 år.
De senaste attackerna har ibland varit lindriga och ibland fruktnasvärda som varat i över 1 tim.
Läste precis bipacksedeln på antideppen men står inga bieffekter om ev panikattacker som kan uppstå vid ökad dosering.
Någon som varit med om liknande eller har någon tanke kring vad det kan komma ifrån?
Är allmänt ångestbenägen men inte som är varken bättre eller sämre för perioden.
Är otroligt rädd numera för att somna ens. Det är jobbigt och ledsamt att vakna upp och vara dödstrött, så kommer panikattackerna och ska krossa en.
Tacksam för snabba svar!

Rent generellt när man sätter in eller ökar antidepressiva så brukar man kunna må sämre.

Kaos av känslor, man blir vilsen och liksom tappar fotfästet totalt!
Det är egentligen inte konstigt att det är fruktansvärt otäckt med panikattacker när känslorna tar över så här okontrollerat!
Något vi med panikattacker har gemensamt är nog läg självkänsla, inte stresståliga, otrygga och helt enkelt överkänsliga.
Just nu har en jag en hyfsat bra period och jag tror att der beror på att jag inte kämpar emot lika mycket, utan accepterar att jag är "liten" och är känslig och försöker behålla känslan "so what" när det kryper på.
Tyvärr finns det inget piller som tar bort detta utan man måste jobba med sig själv och försöka stanna kvar i panikattacken och komma över på andra sidan och få den erfarenheten att man överlever.
Men puuuuuh vad jobbigt det är och skämmigt!
#2 Tack för ditt välformulerade svar!
Jo det har varit fruktansvärt senaste månaden nu, helt otroligt jobbigt och knappt vågat gå utanför dörren.
Många gånger numera har jag funderat på att skaffa hund, men behöver mer kunskap och vill höra vad andra upplevt i samband med hund och panikångest diagnosen.
Just nu söker jag efter en KBT-behandlare i närliggande städerna, men verkar just nu väldigt mörkt, så får väl se… för jag orkar inte bara stampa på samma ställe och må dåligt.

Glömde fråga varför du började med citalopram? Deppig trött eller typ orolig och okoncentrerad?
Jag använder inte den typ medicin längre men det jag minns av sertralin angående mitt sängliv var att hade svårt att somna, otroligt livliga drömmar som ofta var positiva, typ jag flög och var odödlig och sedan tappade jag sexlusten.
På dagtid var jag väldigt yr och svettig men jag hade lättare för att röra på mig, bättre kondis på ngt sätt.
#4 Jag började äta dem pga min panikångest, efter jag fick min allra första attack sommaren -08 och det hjälpte mig för perioden att få bort rädslor jag hade för att åka tåg, buss eller gå utanför dörren pga bilder som fanns ständigt i mitt huvud.
Men.. nu är dosen ökad och jag känner ingen direkt skillnad, ännu (?)