Ångest på kvällen.
Hur bra min dag än har varit så får jag ALLTID en fruktansvärd ångest på kvällen. Ligger sömnlös i flera timmar. Ingenting hjälper.
Igår tog jag insomningstablett, (som jag i vanliga fall brukar somna av inom en halvtimme) men somnade inte av den.
Tog ytterligare 4 timmar innan jag somnade. Och hade jobbig ångest under tiden
Ingenting hjälper längre.
Får panikångestattacker på kvällarna.
Äter citalopram, mirtazapin och även atarax och insomningstablett vid behov.
Men det hjälper inte, några tips på vad jag ska göra?
Är meningen att jag ska träffa en psykolog en gång i veckan men vi har inte kommit igång ordentligt än. Hon har varit borta ofta och eftersom vi inte träffas där jag bor har jag ibland svårt att ta mej dit.
jag får också oftast ångest på kvällarna.. Då brukar jag ta ett bad eller en dusch.. det slappnar av kroppen samtidigt som man distraherar ångesten och sinnena..
det funkar för mig..och jag vet ju inte hur mycket du har gått hos psykologen. för att gå till en kan sätta i gång processer i dig. som i ditt undermedvetna skapar ett ångestladdat sinnestillstånd.
jag gillar inte psykologer, jag tror inte på deras metoder.Jag tror inte att amn ska leva kvar i det som redan har hänt.. för det kan man inte förändra. :( hur mycket man än vill..
För mig funkar
DBT och KBT bättre. Men det är högst personlig..
mvh
Vad jobbigt att du har sån ångest på kvällen. Vet tyvärr ej hur man bli av med den. Konstigt att din medicin ej funkar. Kanske kan du ringa till nån typ jourhavande medmänniska på kvällen och prata av dig, det kanske hjälper lite. Ger i allafall dig en STOR Kram och hoppas att du hittar nån bra lösning.
Kram Ambrosia
duschar alltid på kvällarna dock inte av den anledningen men det tar iaf inte bort ångesten. Även om det ofta kan hjälpa om jag försöker göra saker för att distrahera mej. Men sen måste jag ju alltid lägga mej i sängen för att sova och det är då det blir värst. :/
Vet ej vad DBT eller KBT är. Får googla =)
Har haft kontakt med mobila teamet, men det funkar inte för mej då jag har svårt att prata med folk om hur jag mår, är lättare att skriva på något konstigt sätt…
Tack för svaren, kram =)

Jag har märkt att både insomningstablett och ångestdämpande fungerar sämre om man tar dem tillsammans med mat eller för nära efter att man ätit. Då tar det så lång tid innan de har effekt och effekten kommer liksom smygande, så den märks inte så snabbt eller på samma sätt.
Jag har också ofta ångest på kvällen. Det är svårt att veta vad man ska göra åt det. Försöker också distrahera mig med något. "Pratradio" brukar fungera rätt bra. Eller ljudbok.
KBT har hjälpt mig också. Den lärde mig hur jag "fungerar" när jag får ångest och att jag faktiskt kan ta kontrollen.
Precis som du, MandolinMalin, tycker jag det går bättre att skriva än att prata. Ibland har jag faktiskt brevväxlat med min läkare, för det är det enda som fungerat just då. Och mina stackars vänner får veta hur jag mår via sms…
Hoppas det löser sig för dig!!
Ja det kan nog stämma, jag är dock inte så mycket för att äta på kvällen. Så mitt sista och oftast enda mål brukar vara vid 17.
Pratradio var ett bra tips, det ska jag prova =)
Det brukar även hjälpa för mej att spela piano men det kan jag inte göra för sent då jag bor i lgh :/
Jo, har alltid haft lättare att skriva om hur jag mått. I början när jag tog kontakt med psykiatrin minns jag att det jobbigaste var att berätta hur jag mådde, när det skulle sitta två eller tre stycken och lyssna på mej och jag var för feg för att säga till.
Tack hindul =)