here it goes here it comes again .. PANIC ATTACK
Hej..
jag har under en lång tid drabbas av underliga panikattacker. dom kommer så plötsligt att jag aldrig hinner förebygga att dom "bryter ut"..
ta medicin och praktisera DBT. som är en terap form som verkligen passar mig.. men om jag inte känner att det är på väg hinner jag inte förbereda mig. och det skrämmer mig..så nu undrar jag om det finns något sätt att märka och förebygga?????
måste också säga att jag har en väldigt bra sjudomsinsikt.men den hjälper inte speciellt mycket om symptomen inte existerar.. snälla kom med förslag.. innan jag utveckar någon slags GADD.
min Diagnos är Bordeline. och ibland slarvar jag med min mediciner. kan det vara en orska till dessa panik attacker?
Panik attackerna yttrar sig som tryck mot bröstet..hysterisk gråt och och muskel skakningar.
det här skrämmer mig verkligen.. tacksam för svar.
//CEzz
Huruvida dina mediciner kan påverka dessa eller inte bör du ta med din läkare. Jag har inte en aning och dessutom så reagerar alla så olika, även med samma diagnos och medicin som du kanske redan vet.
En god sjukdomsinsikt kan hjälpa många gånger, men man blir lätt omskakad när något sådant som du beskriver händer. Jag vet med mig själv att min ångest lever ett eget liv, den förändras emellanåt, och det är lika hemskt varje gång. Och just som du säger, att det bara faller över en, utan att man ens kunde ana att något var på gång - det är läskigt! Och jag förstår om du skräms av det, det är väldigt vanligt.
Av dina symptom så låter det som klasiska panikattacker. Om det är en tröst så kan man med tiden ibland lära sig att känna när de är på gång. Annars är det väl tyvärr bara att härda ut, veta att de inte dödar en och hoppas på att lindringen kommer med terapin. Verkligen kul att höra att du funnit något som passar dig bra! Det är jätteviktit och ett stort steg i rätt riktning.
Kanske kan du ta upp detta med läkaren, då kan du få svar på om det beror på medicinerna du i dagsläget slarvar med, eller om något behövs justeras. Tills du fått prata med honom om det så försök avväpna ångesten så gott det går. Den kan inte skada dig. Och testa att inte slarva med medicinen, det kanske underlättar.
Paulina