Cipramil/Citalopram?
Har tagit bla dessa under många år.
Är det någon som känt att ni fått mindre ångest av att sänka dosen eller sluta med dessa.
Jag har inte trappat ner, men vid dossänkning eller uttrappning så är det inte ovanligt med vissa effekter som exempelvis ökad ångest och oro. De ska ju vara aningen ångestdämpande i sig, men det kan ju hända att det är fel medicin helt enkelt och att det är därför som du fått mindre ångest när du trappat ner dem.
Paulina
Vissa får värre ångest av sådan medicin,andra mår bra. Om dosen är för hög kan det bli bättre av att sänka. Tycker själv att dom antidepressiva medicinerna är ganska luriga.
~ mayolica ~
Jag åt citalopram under flera år, och den gjorde ingenting för mej. Har nu slutat sen ett år tillbaka.
Jag har använt cipramol + en massa andra olika antidepressiva,för mej gjorde dom mer skada än nytta i längden. Kunde må bra av dom några månader,men sen ingen possitiv effekt utan bara olika lömska biverkningar som kom smygande. Det luriga var att när den ena efter den andra biverkningen smög sej på sakta men säkert efter lång tid,så kopplade man inte ihop med det medicinerna eftersom dom sa att biverkningar skulle komma tidigt och inte börja efter flera år.
Märkte först när jag blev fri från såna mediciner att det var biverkningar
Däremot fick jag svåra utsättningssymptom med svår ångest och depression ,trots att jag trappade ur medicinen. Men när det väl var över var märkte jag att medicinen inte gjort någon annan nytta än att hålla utsättningssymptomen borta.
Jag tror att antidepressiva läkemedel kan vara till hjälp vid en svår depression under en period,men inte i längden.
~ mayolica ~
#4 Det beror ju helt på person. Det finns ju de som inte själva kan komma upp i den produktion av signalsubstanser för att må bra, och därför behöver medicinera under längre tid. Sen kan det ju finnas tusentals andra anledningar med. Ville bara säga att det är svårt att generalisera kring huruvida de är bra eller inte och för vad/under vilken tid just eftersom det skiljer sig så mellan oss alla.
Paulina
dessa har jag ätit först fick jag öka dosen o sen minska ner trappa ner och helt slutat. Gör nu inte felet o sluta helt för fort utan äter du nu typ 1 och 1/2 tab ta bort halvan gör så några mån o sen minska en halv åt gången känn efter själv och samtala gärna med din läkare.
jag har ätit Citalopram i flera år. i våras skulle jag sluta med dom. Började trappa ner men vart jätte dålig. Fick jätte mycket ångest och mådde jätte illa hela tiden. Snurrade bara i skallen. Så för mig tog nedtrappningen nästan 8 månader. Fick verkligen trappa ner med pyttelite i taget. Men nu är jag fri i från dom.
Det som är så skönt är att jag faktsikt kan gråta över saker som berör mig, jag kan skratta med hela hjärtat. Har verkligen varit avtrubbad med dom är tabletterna i kroppen.
hoppas att det går bra för dig att sluta. Det är bara försöka ta sig igenom ångest och andra biverkningar som kommer av en nertrappning.
#5 Nej det var just det jag blev ilurad ,att man har brist och behövde äta sån medicin livet ut. Åt den nog nästan tjugo år i olika varianter, har varit utan den i flera år nu och märker att den varken gjorde till eller från. I början kändes det bra sen bara biverkningar och oballans på egna signalsubstanser,det tog flers månader att bli kvitt utsättningssymptomen så som svår ångest yrsel mm innan man blev normal.
Visst har du rätt i att man inte kan generalisera, att mediciner fyller olika behov mm.
Men jag vet att det skrivs ut massor med antidepp på fel sätt, och att många fler än mej fått lida av dom långsiktiga biverkningarna som förväxlas med egna sjukdomar. Både av läkare och patienter,många fler än mej blir lurade att man måste ha medicinen livet ut och vågar aldrig ens försöka sluta. Att man sen får svår ångest yrsel och en massa annat under utsättningstiden och flera månader efteråt,gör att man faktiskt tror att man behöver ta den.
~ mayolica ~