Etikettövrigt
Läst 9195 ggr
jeanettee
2009-12-15, 14:33

Propavan

Jag har fått Propavan mot mina insomningsproblem men inte vågat ta nån tablett än. Jag är rädd för att jag inte ska vakna dagen efter och hur jag ska må dagen efter. Jag måste försöka fixa mitt jobb och iom att jag kör bil när jag jobbar går det inte om jag blir helt groggy dagen efter.

Någon som kan ge sin syn på Propavan?

Link-
2009-12-15, 19:39

Jag fick Propavan utskrivet för att jag har så svårt att somna. Första gången tog jag en hel tablett, och det gick fint att somna. Men inte lika bra att vakna! Sov som en död till långt in på dagen… Vet inte om det berodde på medlet eller på att det fanns så mycket missad sömn i mig Glad.                                                                                            Efter det nöjde jag mig med halvor, det gick bättre. Ingen dåsighet eller något sånt dagen efter. Nu tar jag en halv ibland efter behov och tycker det funkar bra.

Lena1971
2009-12-15, 23:08

Jag har haft Propavan, och jag var lite dåsig dagen efter om jag tog två tabletter. En var lagom för mig.

Däremot var jag tvungen att ta tabletterna i tid på kvällen, minst en timme innan läggdags, helst två. Annars var det jobbigt på morgonen.

Prova en halv första natten kanske?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

LinnB
2009-12-16, 22:42

Jag tog propavan 3 gånger, och aldrig mer. Jag var vaken exakt hela nätterna, helt speedad med världens kryp i benen. Värsta nätterna i mitt liv!
Men ja… hoppas det går bättre för dig, haha. Som ovanstående skrivit - kanske prova med en halv först?

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

jeanettee
2009-12-17, 19:28

Jag testade för några dagar sen och det funkade utmärkt. Jag lyckades somna och dagen efter var jag till en början lite groggy men det gick över efter en stund. Men tack för alla svar, var lite osäker om jag skulle våga eller inte. =)

LinnB
2009-12-17, 19:35

Härligt att det funkade bra för dig! :D

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Lena1971
2009-12-18, 13:23

#4 Det kan vara så olika från person till person, så jag förstår att du frågar. Vad bra att Propavan fungerade för dig!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

jeanettee
2009-12-19, 16:26

Jag har varit mest rädd för att jag inte ska klara gå till jobbet dagen efter men nu kunde jag pröva utan att ha nåt jag var tvungen att gå till dagen efter, något som sista tiden varit väldigt ovanligt. Och nu när jag sätter ord på det kanske mina sömnproblem inte är så konstiga trots allt. =P

frigge
2009-12-28, 17:07

inte bra läkemedel.

försök att få melatonin

jeanettee
2009-12-29, 00:52

jag har tagit propavan flera gånger nu och är helnöjd. sover gott hela natten, är lite groggy först timmen när jag vaknat men mår sen hur bra som helst. tycker det är tråkigt att alla hela tiden pratar så illa om det för det kan faktiskt funka för vissa.

frigge
2009-12-29, 09:36

men propavan är beroende framkallande. Plus det är inget naturligt i kroppen.

Melatonin är. säljs som hälsokost i hela världen förutom i sverige där man måste få det på recept

Lena1971
2009-12-29, 13:07

Propavan är inte beroendeframkallande. Det är därför det används så mycket.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

frigge
2009-12-29, 13:37

Men jag tycker ändå man ska försöka med melatonin eftersom det är ett naturligt ämne i kroppen.

Melatonin

Och just melatonin produceras av serotonin som minskar vid depression

Lena1971
2009-12-29, 13:39

Jag skulle gärna prova melatonin, men jag har inte lyckats övertala min läkare. Kanske nästa gång!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

frigge
2009-12-29, 13:45

jag beställer från

http://www.bodybuilding.com/store/opt/melatonin.html

den har fått bäst betyg på den sidan.

kostar inget alls.

Bor du i sthlm kan du få några av mig att prova

Lena1971
2009-12-29, 14:02

Kostar ingenting? Hur fungerar det? Och hur fungerar det att beställa receptbelagd medicin?

Jag skulle gärna vilja prova, och jag bor i Stockholm! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

frigge
2009-12-29, 14:07

klart det kostar.. men från den sidan är det väl 100 tabletter för runt 1$.

som sagt i övriga världen säljs det som hälsokost.

Meningen med melatonin är att ställa om klockan. Inte att man ska äta dom hela tiden.

Så om man vill sova 23.00. då tar man en tablett 22.00 i typ en vecka. sen ska man inte äta och kroppen förstår själv sen att det är 2300 den ska sova.

Många som flyger runt världen hela tiden äter melatonin för att ställa tillbaka sin sömnklocka..

Ger gärna dig några tabletter Lena

jeanettee
2009-12-29, 15:16

Hur kommer det sig att Sverige krånglar när det kommer till melatonin?

frigge
2009-12-29, 15:47

väldigt bra fråga. Dessutom har ju sverige valt att enbart köpa in från en leverantör. som är från israel

jeanettee
2009-12-29, 15:58

Men det är inte nåt olagligt eller så? Man har juh hört en massa om apotek på nätet och så. Är lite nojjig av mig som du kanske kan förstå. =)

Såg att du hade lagt upp en länk i någon annan tråd, är det något liknande?

frigge
2009-12-29, 16:07

Jeanettee

den länken som jag lade upp gällande 5-htp är en svensk sida.

Det är inget olagligt. Den är godkänd för att säljas som hälsokost i Sverige

Om du äter antidepressiva medel ska du inte köpa den produkten. Utan den ska ju göra samma sak.

Länken jag lade in i denna tråd gällande melatonin är en amerikansk sida.

I sverige är det lagligt med kan köpas enbart på recept.

Vilket betyder att om du köper det utomlands kan du ha det i fickan utan att det är olagligt

Upp till toppen