Jag är ny här, har en fråga
Hej
Jag undrar om man har en medicin som man bara ska ta vid behov och max får ta 1 st max 3 ggr/dygn.
Måste det då gå minst 8 timmar om jag tagit 1 tills jag får ta nästa om jag känner att det inte hjälper.
Har 15 mg och de finns också i 25 mg så jag har inte starkaste styrkan. Ibland tar jag bara 1/2 st och då va det ok att ta igen när man vill sa de på apoteket, men jag missade att fråga vad som gäller när jag tar en hel.

Står det något i bipackseldeln om att det måste gå ett visst antal timmar emellan? Annars kan jag tipsa dig om apotekets telefon, 0771 450 450 där kan man ställa frågor om recept och läkemdel.
Det beror ju lite på vilken typ av medicin det är. Med vissa så vill man inte att man ska kunna komma över en bestämd dos per dag. Och med vissa så sprider man ut dem över dagen för att få det jämnare fördelat.
Jag har haft en vid behovsmedicin som det stog ex. max tre om dagen. Alltså fick jag inte ta fler än tre på en dag. Eftersom du har "max en max tre gånger om dagen" så känns det ju som att du inte får ta två vid ett tillfälle eller så. Kanske vill de att du ska dela upp det hela? Det kan jag inte svara på, det är snarare en fråga för den som skrev ut receptet - dvs din läkare. Känner du att dosen inte fungerar så bör du prata med denna om det. Ibland kan det hända att man får göra en dosjustering eller byta preparat.
Paulina
Nej står inget sånt.
Tack för tipset måste ringa det imorgon
känns lugnare att få veta.
Ja det är oxascand jag menar tyvärr.
Har under många år klarat mig på atarax men har nu sen i somras tagit oxascand vid behov.
Är egentligen livrädd för den, men ser inget annat alternativ att bli lugn just nu.

Spontant gissning när det handlar om benzo är att du inte ska ta mer än rekomenderat, dvs en i taget max tre gånger om dygnet (ca var åttonde timme då) eftersom tillvänjningsrisken finns. Om du vänjer dig vid att ta två för att åf effekt kommer du förmodligen snart behöva tre och därefter fyra för att det ska ge någon verkan. Men, jag är inte expert.
#5 Precis det är jag livrädd för.
Får väl försöka bli trygg med ataraxen igen
och ta den om det inte gått tillräckligt många timmar.
Det sa dom till mig på apoteket att det va ok att ta bägge tätt om det skulle behövas.

#6 Gör så och ring och hör med antingen apoteket eller din läkare hur det är så du får klarhet i det och inte behöver fundera.
Tack
Vad gulliga ni är här.

Min läkare tycker att jag ska ta till oxascand när jag känner att jag behöver det….en dag kanske jag behöver jag ganska mycket, nästa dag inget alls, nästa dag en halv tablett, sedan går det flera dagar utan att jag behöver ta ngn osv.
Oxascand ska väl vara ganska mildt oxå, och gör man uppehåll under nägra dagar så är det väl mindre risk att bli beroende.
När jag ringde till psyk sa de att jag lätt kunde ta 2 15 mg tabletter om ångesten och tvångstakarna va för svåra…och att man måste komma upp i 50 mg för att det ska räknas som hög dos.
#9 Tack det är ju precis så, vissa dagar ingen
vissa dagar behöver man.
Min läkare sa att den skulle vara snällare än stesolid.