Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2007 ggr
jeanettee
0

KBT?

Efter många år av dåligt självförtroende och andra problem så tog jag tag i det och gick till läkaren i måndags. Berättade om alla mina problem; dåligt självförtroende som sagt, hetsätning, sömnproblem och panikångest. Han skrev ut Sertralin och Propavan. Han frågade även om jag ville ha något lungnande och om jag ville bli sjukskriven men det sa jag nej till, hoppas på att det ska räcka med det jag fått nu.

Min läkare är jätte bra och det kändes verkligen som att han tog mig på allvar, något jag är så himla tacksam för när jag äntligen ville få hjälp. Men jag blir bara så trött på alla dessa piller. Jag behöver någon att prata med. Jag tog upp det själv, om jag skulle kunna få gå och prata med nån. Han sa att det finns en kurator på min vårdcentral men att hon bara jobbar halvtid och det är väldigt lång kötid. En kompis till mig fick komma till samma kurator ett och ett halvt år efter att han blev uppsatt i kön och då fick han ringa och "tjata" ett par gånger.

Ska det behöva vara så här? Alla mediciner gör säkert sitt men jag känner att jag har problem att ta tag i, inte bara medicinera bort.

Jag har funderat på att börja med KBT men det är inte allt för billigt och pengar har jag inte allt för gott om. Är det nån som vet om man kan få ut nåt på försäkring eller liknande?

Det känns som att jag just nu står still. Det kommer säkert bli bättre av mina mediciner men jag vill inte bara bli bättre, jag vill juh bli bra..

[Ambrosia]
0

Kanske kan du be och få en remiss till psykiatrin där du bor. Där du kan få samtalshjälp med tex en kurator. Fråga om det. Det är ju sjukt att vänta 1 1/2 år på kuratorskontakt.

Med Vänlig Hälsning

Ambrosia