äntligen trillade 25 öringen ner
jag går hos en kbt terapeft och jag har försökt att ytttrycka mig så gott det går,jag ahr lättare för o skriva ner hur jag mår än att göra mig förstådd verbalt iaf inom auktoriteter. Vi har pratat om ångest och jag har fått några "verktyg" att ta till,har dock int praktiserat dom ännu.Så idag frågade hon hur vi skulle gå vidare och med vad/vilket.Jag nämner då min Borderline problematik och som jag har pratat om förut att jag skulle vilja lära mig att kunna hantera den,hitta olika "verktyg".Jag vet inte om hon har förstått mig innan,för jag tycker att jag har försökt o förklarat skrivit ett brev bla. nu idag först efter att ha fått förfrågan om vad jag ville,så tänkte jag att jag vändr på det och frågar vad kbt kan hjälpa till med.Vilka sjukdomar mer än ångest frågade jag ..Borderline..frågade jag,,ja du har fått den diagnosen en gång sa hon.vad vill du med det?.Bra och fråga en sån som jag som inte ens vet vem man själv är. Jag vill kunna lära mig att hantera den. Är det självbilden..blev tyst..visste inte vad ja skulle svara för jag visste inte vad självbild betydde. då tar hon fram ett formulär som jag ska fylla i om prsonligheter och så ska hon ställa diagnos..Men det finns ju redan en??
Här har man försökt att prata om sina svårigheter som ingår under kriterierna för Borderline,och det känns som att ha pratat rätt ut i tomma luften..
Nj jag kommer nog aldrig att bli någon bra talare iaf det är ett som är säkert..
hoppas ni förtod något av mitt svammel.=)
varma kramar Eva

Hej hej
Ja du tjejen..
Tyvärr är du inte den första eller sista som talar inför döva öron.
Har du nu en känsla av att hon suttit och funderat på saker som inte berör dig, utan vad hon ska ha till middag.??
Så känner jag det när jag pratar med dom ibland.. Inte alltid, men tyvärr ofta
kram

Hej Svava! Ja dom får ju betalt för sina jobb men en annan blir ju inte hjälpt tyvärr,har avverkat några kuratoerer,psykologer under alla år.Det känns lite smålustigt måste jag säga,jag vet inte om jag ska svara så ärligt på alla frågor i formuläret med risk att få en till diagnos..jag tror ju på det övernaturliga och har upplevt en del saker inom det bla. och inom psykiatrin så anses det ju inte vara så friskt kankse alla ggr om man har otur att komma till fel person
På några utav dom 8 sidorna så står det såhär: Har du någonsin haft övernaturliga upplevelser?,Upplever du att du har ett sjätte sinne som gör att du kan veta och förutsäga saker på ett sätt som andra inte kan?,Har det hänt att du haft en känsla av att någon person eller någon kraft funnits alldles intill dig fastän du inte kunde s någonting där?..
Om man ser det som galenskap så är sveriges alla Medium verkligen "galna"
Det här var inte bara ett formulär för Borderline kan jag urskilja utan även narssistisk,antisocial,shizofreni osv.
Känns som att det är på dagis nivå nästan..driver hon med mig??

hahaha..
Jag vet prisis vad du menar.. Jag blir oxå livrädd när jag ska fylla i det där formuläret.. Fattar inte att det ska vara så himla konstigt att tro på övernaturligt..
Om man ska dra det över en kam så är alla som tror på Gud oxå medräknade där då, Alltså 90% av Världens befolkning. För det är oxå övernaturligt, för ingen kan bevisa att det finns nån Gud.. och när jag säger detta ja då tycker dom att jag är dum.
Jag tror att dom flesta människor har varit med om något oförklarligt.
Dagis nivå är en perfekt liknelse.
kram på dig
Hahaha, ja de där papprena fick mig att bli rädd för att bli inspärrad. Jag tror att det finns övernaturliga saker, men ser inte rosa elefanter precis ;) Enligt dem skulle man nog kunna pricka in en och en annan diagnos på min karl med, och han är mig veterligen fullt frisk och fungerande i högsta grad!
Trist att det är som det är :( Har du någon möjlighet att byta? Vissa jobbar ju inte på sätt som passar en, och andra.. ja, de klaffar man inte med.
Paulina
Min läkare sa en gång att det inte är diagnoserna i sig som är det viktiga, utan individen som sitter framför honom. Klokt sagt….
Som jag skivit till dig Eva i en annan tråd, så uppfyller jag inte längre kriterierna för Borderline. Jag var på en veckas psykatrisk utredning för fem år sedan eftersom mitt liv varit ett enda kaos med allt vad det inneburit. Till slut fick jag BL diagnos.
Det min KBT terapeut (som även är psykiatiker) och jag har gjort är att diskutera igenom kriterierna för BL och hon har konstaaterat att jag inte uppfyller dem längre. BL är ju inte en sjukdom, utan en personlighetsstörning och det jag har fått göra är att skriva, skriva, skriva till henne, läkaren, vårdare mm innom psykiatrin, eftersom jag liksom du inte har kunnat uttrycka mig så bra med att prata. Men genom träning så har jag inte några problem nu att prata om mina känslor och tankar.
Jag vet inte heller vem jag är alla gånger, men jag jobbar på det.
Om du tycker att din KBT:terapeut inte förstår dig, så har du rätt att byta.