Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettövrigt
Läst 4181 ggr
Zandra---83
0

Egenremiss

Jag skulle vilja ha hjälp med hur man gör en egenremiss. Jag fick det som tips när jag för typ en månad sen hamnade på akuten för kraftig huvudvärk att skicka en egenremiss till psykiatrin för att få massage och aktupunktur (förlåt svåvningen). Men jag har verkligen ingen aning om hur jag skriver en egenremiss eller exakt var jag ska skicka den mer än att den tydligen ska skickas till psykiatrin. (Jag bor i Karlstad).

Så är det någon här som har erfarenhet och kanske har gjort egenremiss så ber jag er verkligen att hjälpa mej. Jag blir oerhört tacksam.

HannaM
0

Nej tyvärr har jag inte koll, det finns ingen information på landstingets hemsidan månntro?

HannaM
0

Nu har jag försökt läsa runt lite och det är inte alltför lätt men det verkar som att du helt enkelt ska beskriva dina problem och symptom och kanske varför du behöver hjälp och sen skicka in det tillsammans med dina personuppgifter. Sen undrar jag varför inte läkare som föreslog det kunde skriva en remiss själv, så jobbigt är det inte för dom, suck, lägger allt jobb på patienterna istället.

Sen undrar jag också, det är väl egentligen inte psykiatrin som sysslar med massage och akupunktur, det är ju sjukgymnaster och till dom kan man åtminstone här i stockholm gå utan remiss dom första vad det nu är kanske 10 besöken.

Här är i alla fall information om psykiatrin i värmlands landsting

http://www.liv.se/Halsa-och-vard/Verksamheter-HoV/Psykiatri/

svava
0

Men det måste väl ändå vara lättast att prata med vårdcentralens läkare och be honom/henne att skriva en remiss..??

svava

Zandra---83
0

Tack för all hjälp! Det var en sköterska som gav mej tipset och ingen läkare på sjukhuset och jo jag har haftt en kompis som fått antingen massasge eller om det var anktupungtur via psyk. Och att be psyk fixa det är lila döfött som att be dom om bättre hjälp med min ätstörning så för att få någon hjälp så är det bättre att göra det själv (typ som sköterskan på sjukhuset menade).

Men åter igen tack för hjälpen, ska kolla på det hela mer och även länken, men ska snart ner och handla lite till mat så får göra det när jag kommer hem.

Rocktjejen
0

Egenremiss fick min dotter göra till min psykolog,det går snabbare den vägen.Hon skriver ner hur hon mår och hur hennes vardag ser ut,problematiken..

Mn dotter skrev ett brev som jag i sin tur lämnar över till min psykolog, och som hon tar upp i teamet.man kan även vända sig till VC men där går det nog långsammare vad jag kan tänka mig.

Zandra---83
0

¤5 Okej tack, ditt svar hjälper ännu lite mer hur jag ska skriva för att kunna göra en egen remiss- för skulle jag ta det med min kurator så lär det inte hända något alls (precis som med min ätstörning-med den får jag kämpa helt själv- visst när jag mår bättre och inte har problem med den så går det ju bra, men när jag just får problem med den så händer det ändå inget alls via min kurator). Så därför är det troligen bättre att göra något själv (som pappa skulle ha sagt"själv är bäste dräng").