Arbetsträning
Jag har varit ute på arbetsträning i 12 veckor och då 2 tim åt gången och har då användts som arbetskraft istället för att det skulle vara en möjlighet för mig att komma tillbaka. I början lät allt så bra att jag skulle få ta den tid på mig jag behövde och jag fick fixa och dona med det jag ville. Men istället sätter dem mig på pass där jag används som arbetskraft då jag vet att dem har brist på personal. Får dem verkligen göra så?

sedan räknas ju inte tiden som det tar att ta sig till arbetsträningen, och för mig är det ett helt företag. så igentligen blir det 4 timmar om dagen när jag ska göra det, jag vägrar, sätter mig i hanläggarens stol och sitter sär tills dom fattar att jag inte orkar…
Samma med min gubbe, nackskada som blir värre när han kör bil,ja då ska han först köra i en halvtimme, jobba 2 och sen köra hem, det blir ju skit, men dom fattar inte. Sedan om man mot all förmodan orkar lite jag då får man stämpel *orkar* sedan är man ute ur sjukskrivningen.
näää jag är så trött på hur det går till.

Ps.. nej det får dom inte, du är inte där för att ta något ansvar alls..
3 timmar tar fram och tillbaka för mig att ta mig till jobbet.
Du skall inte ha något som helst ansvar och du skall inte vara istället för någon personal. Ta kontakt med FK.
Sara

du ska inte behöva ha så lång väg heller, för det blir för mycket. kontakta FK och klaga över det.
Klaga är fel ord, förklara är ett bättre ord.
Berätta varför du inte fixar en såpass lång väg, hur det får dig att må osv.
Sara
#4 jag känner inte att jag kan prata med min psykolog eller min chef. Jag har hunnit flytta under dem här tre åren och jag vågar inte byta vårdställe pga väntetider i nya komunen. Jag får inte ens träffa ngn läkare på psyk längre utan allt hänvisas och går via min psykolog.
Jag kommer aldrig att kunna komma tillbaka till samma butik igen där det jobbar folk som fanns där redan på min tid.
jag vet inte hur jag ska få någon att fatta vad jag verkligen försöker att göra! Jag vill tillbaka till arbetslivet så sluta kasta in mig iväggen igen!!!
Jadu, det där är FK i nötskal. Det ska vara på deras sätt och flexibelitet har de ingen aning om vad det är. 
Sara

usch.. det är inte kul när man vill men liksom inte tillåts, ja inte på något annat sätt än försäkringskassans i alla fall. Jag försökte arbetsträna senast i… våras tror jag det var. Men inte gick det, man får ju ta ansvar när man är på sin arbetsplats hur tanken än är tycker jag…Vilket absolut inte är tanken. Våga vara arg! Säg ifrån. säger jag osm inte klarar det själv.
skönt att veta att man inte är ensammen. Ska till psykologen imorgon och se vad som har bestämts ovanför mitt huvud..

Om jag har förstått det rätt ska det finnas en stödperson på arbetsplatsen, det krävs resurser från deras sida också. Man ska liksom ge och ta!
Jag ska få arbetsträna för försäkringskassan och det är jag jätte tacksam för, skönt att försöka dölja och låtsas att allt är OK!
Plus att risken är inte så stor att jag kommer att få ngt riktigt jobb som jag mår idag och vad händer då! Jo man blir utförsäkrad och få gå till socialen! Jag har varit i det socialaträsket och där vill jag inte hamna igen.
Men när jag läser om alla som inte klarar av att arbetsträna blir jag orolig! Vad är det som går fel?
Finns det ingen uppbackning när man arbetstränar? Jag har "fibromyalgi", socialfobi, migrän och ångest och om jag får t ex ett fibroskov så att jag blir däckad hade jag hoppats att jag får vara hemma några dagar och sedan ta nya tag!? Funkar det inte så?
När man arbetstränar ska det ju vara efter individens förmåga!???
Vilken typ av arbetsplats har du Celicia?
Arbetsträning gäller att ditt mål är att uppnå den tiden som det är sagt. Men du tränar, och gör varje dag efter din dagsform. Du måste inte göra 2 timmar varje dag. Du ska vara fråntagen alla ansvar, för du tränar "bara" och du skall ha en stödperson på arbetet. Berätta för FK hur du upplever detta. Som du beskriver det nu, så blir det ingen träning bara en börda och det kan stjälpa dig, istället för att hjälpa dig.
mvh isa

Jag tjatade i flera år att jag ville arbetsträna men jag är för ung var svaret jag fick och att jag borde studera ist men det är ju lätt när jag inte vet vad jag kan och inte kan jobba med då jag är extremt överrörlig och har mycket smärta i kroppen… kan ju lika gärna ta ett lån på 100 000 kr och slänga i sjön…
fick sedan ett jobb som jag visste att jag skulle klara av och när jag blev arbetslös efter 2 år hade sambon ett väldigt välbetalt jobb så jag inte behövde skriva in mig på arbetsförmedlingen och kunde söka jobb som jag trodde ja skulle klara hemifrån ist…
det låter ju väldigt väldigt märkligt att du blir behandlad så som du blir behandlad på denna arbetsplats för som isa skriver du är ju faktiskt där för att träna.
#11 förlåt nyfiken som jag är undrar jag varför du skriver fibromyalgi inom ""

Man vet inte om Fibromyalgi är psykosomatiskt eller en ren fysisk sjukdom. Det kan också vara så att vi som har samma symtom kan ha olika orsaker till smärtan och uttmattningen.
Men egentligen spelar det ingen roll, har man ont med utmattning så har man och vi har lika dålig arbetsförmåga

#14 jo det vet jag iom att min mamma har fibro men det är numer klassat som en sjukdom