medicin
Har börjat på allvar att undra om det finns någon antidepressiv medicin som funkar på mig..Äter nu Fluoxetin sen ca 6 -7veckor tillbaka och den första dosen var bra den höll åtminstone ångesten borta men ingen antidepp effekt som vanligt.Har testat det mesta tycker jag..eller kan man inte förvänta sig att det ska hjälpa när man har Borderline och det pendlar från glad till depressiv och tvärtom på 1 timme..blir så konfunderad över detta..har ju en misstanke omatt det kan ligga en neupsykiatrisk diagnos bakom också..funkar inte antidepressiva pga det kankse..som ni märker många tankar och funderingar där..
Kram på er alla som kämpar på med ert mående
Eva
Det är faktiskt ganska vanligt att antidepp-mediciner inte fungerar,tycker nog att dom många gånger är överreklamerade då man träffat så många som inte har någon nytta av dom. Det är inte heller ovanligt att dom fungerar bra några månader,men sen tappar effekten.
För min del har jag upptäckt att omega-3 brukar kunna vända deppresioner,det sägs även kunna hjälpa för vissa med neuropsykiska diagnoser. Har även hört att många tar D-vitamin kurer mot depresioner med bra resultat
~ mayolica ~

Det verkar som att antidepp fungerar mycket bra på en del människor, halvbra på andra och inte alls för ytterliggare några. Dom tre sorter jag provade hade ingen som helst effekt på mig och nu är jag inte intresserad av att prova fler sorter. Flouxetin var en av dom som inte hade någon effekt alls.
Har alla mediciner du provat varit av samma typ? Det finns ju olika varianter.

Hej
Har du provat Lyrika. ?? Jag har en svärson som är boderline och och GAD Och OCD PTSD ..han börjat må lite bättre.
Ofta kan det bli en enorm lättnad om man bara blir lite bättre.
Jag äter också lyrika men av andra orsaker, och dom är bättre änn alla seratonin eller noradrenalin tabletter jag har provat på.. och jag tror jag har haft allt man kan komma på.
kram Svava
#1 Lite trådkap
omega-3 tror jag stenhårt på,
men blev sugen när du nämnde d vitamin
så vart på hälsokosten idag och de rekomenderade b vitamin.
D vitamin hade de inte hört talas om att det skulle hjälpa mot depression, så nyfiken menar du d eller hade du skrivit fel bokstav ovan?
#4 Ja jag menar D-vitamin (D3)
Att B-vitaminer är stärkande för nervsystemet har varit omtalat sedan gammalt,men det är först på senare år som man kommit fram till att D-vitamin har stor betydelse. Man har oxå kommit fram till att vi inte får i oss tillräckligt av D-vitamin, förutom möjligtvis under höhsommaren om det är mycket sol. Så dom verkar inte vara uppdaterade om det på den hälsokostbutiken.
Många som lider av sk vinterdepresioner,blir trötta och/eller depremerade när det blir mörkare ute kan bli mycket piggare och må bättre av D-vitamintillskott. D-vitamin stärker även imunförsvaret och rekomenderas förebyggande mot förkylningar eller innan influensa-tider
~ mayolica ~

Jag har provat mig fram med det mesta alltifrån anafranil,seroxat,cipramil,efexor,sertralin och nu fluoxetin,finns säkert någon mer som jag glömt. Jag har testat Lyrica för ångesten men då var jag full jämt och sluddrade och den fungerade inte mot ångesten.sen har jag provat en stämnings stabiliserande medicin som heter lamotrigin just för att det är berg och dal bana från minut,till timmar,dagar,veckor osv.Jag kan gå ifrån att vara jätte glad till att snabbt vända till ett nedstämt deprissivt läge så snabbt. D vitamin har jag faktiskt inte hört talas om att det ska hjälpa mot depressioner..Omega 3 har jag hemma testat lite då och då..
Kram till er alla
Eva
Jag har inte själv provat D-vitaminkuren eftersom jag inte vetat om det så länge,jag behöver även andra vitaminer och mineraler och har ett heltäckande kosttillskott från terapeut nu. I det finns även D-vitamin. Har funderat på att prova en kur med en högre dos av D-vitamin senare när det jag har nu är slut,då ska jag ta enbart det i så fall.
Min erfarenhet av omega -3 är att den rekomenderade dosen inte var tillräcklig för att vända en depression snabbt,men det finns så många olika sorter och märken. Det var kanske inte den starkaste jag hade för jag fick ta betydligt mer för att få depressionen att vända snabbt, inget jag rekommenderar att göra på egen hand under någon längre tid då jag inte vet vad det kan ge för biverkningar.
~ mayolica ~
#7 Tack ska läsa igenom detta.
Tror du det hjälper med d vitamin om man har depression hela året inte bara vinterdepression?
Har senaste åren mått sämre på sommaren, då det ger mig mer press/stress.

Tänk om det vore så lätt att ett piller eller ett kosttillskott fungerade på alla…
Tyvärr tror jag att många är ute efter en quick-fix… Sådana finns dessvärre inte… Jag tror att huvudpunkten på menyn måste vara att jobba med sig själv. Hitta en ångesthantering som fungerar. Det är så lätt för läkare att skriva ut piller, när det egentligen är en fungerande terapi och livsstrategi vi behöver…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
#9 Jag tycker absolut att det är värt att prova.
~ mayolica ~
#10 Nej det har jag lärt mig, att det inte finns någon quick-fix.
Men kanske inte konstigt när man mår dåligt att man vill bli bättre och söker alla tänkbara alternativ för att bli bättre
där inkluderar givetvis mediciner, terapier av olika sort.