efterdyningar
Jag fick en mycket kraftig panikångestattack igår. Det var stopp i tunnelbanan och hundratals människor fick gå av på en station. Jag kände hur paniken började krypa framåt och den ökades mer och mer , fast jag försökte andas i fyrkant och lugna ner mig.
Pang sa det, när jag kom upp från tunnelbanan och inte kände igen mig. Jag fick tunnelseende och det var helt omöjligt att lokalisera sig. Jag ringde en taxi.
Jag hade efterdyningar hela dagen på jobbet.
Men fortfarande idag ( dagen efter ) har jag känningar och efterdyningar. Jag mår illa igen, och är helt "nervig" , känner mig allmänt olustig och vill bara vara ifred.
Min fråga är : hur länge sitter efterdyningarna i, efter en kraftig panikångestattack?
Kom på två saker. Jag får ju panikattacker lite titt som tätt. Och det varierar med mellanrummen emellan dem. Nu på sistone har jag haft rätt många inom loppet av några månader.
Kan det vara därför som efterdyningarna sitter kvar längre än vad de brukar göra?
Jag brukar vara ganska OK , dagen efter. Men inte idag.
Kom också på, när jag för cirka ett år sen, fick hela 3 stycken panikångestattacker irad. Det var det hemskaste jag varit med om tror jag. Jag fick två kraftiga och en liten. Jag trodde aldrig det skulle sluta.Då ringde jag till vårt mobila akutteam och hon sa att det är ovanligt, men det kan inträffa att man får flera attacker irad.
Den gången hade jag efterdyningar i flera dagar med "vanlig" ångest efteråt. Jag tror det tog en vecka innan jag blev normal igen.
Hoppas det inte tar en hel vecka den här gången också….
kram isa
Kan bara önska dig att det går över så fort som möjligt!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
#2 Tack det var snällt. Det mesta jag gör just nu blir fel, knasigt och bakvänt. Började just gråta bara för att kaffet kokade över två gånger irad och det är bara blask i kannan………..
Jag tål inga motgångar alls efter en sån här kraftig panikattack. Men jag tänker inte sitta inne hela dagen och "gömma" mig. Det här ska inte få stoppa mig att göra det som jag vill.
mvh isa

Jag är väldigt känslig ett bra tag efter en kraftig panikattack. Dels känns det fysiskt, att kroppen varit så spänd och så på högvarv. Men också att jag är rädd för en ny och därmed blir spänd och nervös och lättpåverkad. Ur balans helt enkelt.
#4 Tack. det där stämmer bra på mig också. Jag har jätteont i axlar och nacke för jag spänt mig så himla mycket. Känns som träningsvärk i låren, för jag spänt benen. Igår började det hugga i korsryggen också, ( min Endometrios-smärta ) som gör sig extra påmind om jag blir sådär uppstressad och rädd.
Jag har ingen lust med någonting. Inte ens att åka till mitt naturreservat och då är det illa.Jag ska gå ut en stund i alla fall och försöka skingra tankarna med en promenad eller cykeltur.

#5 Man måste inte alltid ha lust, din kropp har gått igenom något jobbigt. Låt den återhämta sig. Kanske sitta på balkongen istället för åka ut i naturreservatet tills du orkar? Ta ett varmt bad eller en varm dusch för att få muskleran att slappna av? Ta hand om dig helt enkelt, din kropp behöver det.
#6 Det har du alldeles rätt i . Märkte just nu , hur överkänslig jag är.Jag kom hem för en stund sen efter att ha varit och storhandlat med cykeln. Då jamade min katt på mig för att hon ville ha mat - inte ens det lilla kravet tålde jag. Jag började gråta igen och bad henne snällt att vänta tills jag packat upp all min egen mat, för jag kan bara göra en sak i taget nu när det är så här.
Annars i vanliga fall kan jag ha flera bollar i luften och tycker om det. Men nu, nej, du har rätt, min kropp måste få vila.
Bra tips med badkaret. Dessvärre har jag inget, men jag tog en lång varm dusch förut. Och det var skönt.
kram isa
Det enda som hjälper mig är att lägga mig med avslappnings cd i sängen och försöka varva ner, det bästa är att få somna en stund och vakna och få starta om liksom.
Det är inte konstigt att efterdyningarna sitter i längre och blir värre desto fler och tätare panikatacker man har. Vet du vad som utlöser panikatackerna?
När man får så där mycket panikattacker utsätts man för väldigt mycket stress,man orkar ingenting tillslut precis som du beskriver med katten. Kan du kanske vara sjukskriven och få möjlighet att vila ut? Kroppen behöver återhämta sej,både fysiskt och psykiskt.
Ångesten kan vara en signal på att man är överstressad,då kan det bli bättre om man har möjlighet att ligga och vila och bara låta all ångest få lov att komma ut utan att man försöker kämpa emot. Ångesten kan minska när man vågar vara i ångesten släppa alla tankar och känna hela känslan utan att försöka förtränga den,det kan ta lite tid men det är viktigt att man tillåter sej att få vila ut utan att känna krav att prestera.
~ mayolica ~
#9 Ja, det som utlöser panikattackerna är när jag känner mig instängd och trängd.Du har rätt i att egentligen skulle jag vara sjukskriven just nu, men jag jobbar ändå och det finns aldrig någon tid för återhämtning. Det är inte bra. Samtidigt så får jag annat att tänka på när jag jobbar och sover bättre för jag blir så himla trött av mitt arbete.
Har talat med min psykolog. Ska till henne på Torsdag. Då ska vi tala om nån eventuell medicinering och hon har satt upp mig på en väntelista till en KBT-kurs. KBT är bra för mig det har jag utövat förut.
#10 Rättelse: Det är imorgon Onsdag , som jag ska till min psykolog. Ville bara skriva det.
Tack för alla snälla och kloka svar. Och tack för att ni finns och ger mig stöd i detta.
Med vänlig hälsning isa
Lycka till hos psykologen hoppas att ni kommer fram till något bra,och att du får börja KBT-kursen snart.
~ mayolica ~