När inte kbt hjälper..
Jag är 16 år och lider av social fobi. Jag har gått i kognitiv beteendeterapi, jag var riktigt noga med att utföra alla läxor.. Nu är terapin slut, dels för att min terapeut & min familj ansåg att jag mådde bättre, men också för hon skulle ha semester. Jag själv tycker knappt att det blivit något förbättring..
Så nu undrar jag, finns det något annat som kanske kan hjälpa mig?
Vad pratade du och din terapeut om när ni avslutade behandlingen? Blev du helt "avskriven" eller ska du ha någon ny kontakt efter sommaren?
När du fortfarande tycker att du har kvar social fobi, och att behandlingen inte hjälpte, så har du allt att vinna på att prova någon annan behandling.
Vad som är "bäst" är jättesvårt att säga, det är oerhört individuellt. Vissa lyckas genom att utsätta sig steg för steg för sociala situationer, både ensamma eller med stöd ifrån en kontaktperson (så man inte känner sig ensam, utan har någon med sig). Andra bearbetar sin rädsla inom sjukhuset, försöka komma på vad den beror på, och hittar strategier för hur man ska gå vidare på bästa sätt.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Eftersom jag ska flytta i höst kan jag inte gå kvar hos henne, men hon sa att om det blev för jobbigt skulle jag prata med skolhälsovården så kunde dem hjälpa mig.. Det var väl det som vi kom fram till, och att om jag ville skulle jag höra av mig när jag kom tillbaka till stan över någon helg så kunde vi träffas och ha lite repetition.
Jag har själv testat på det här och för mig fungerade det inte heller. Har fått kompleterande behandling till KBT och då tror jag att det kan bli bättre, men gick inte endast med det så du är inte ensam.
Socialt fobi.
På vilket sätt har du svårt? Är det att ta kontakt eller föra ett samtal?
Själv har jag haft socialt fobi, jag hade inga vänner eller någon att prata med. Jag fick kontakt med en kille på nätet (på den tiden när jag var ung satt man på LUNARSTORM), han hade också svårt med nya kontakter och föra diskutioner, vi träffades och vart tysta flera gånger och ingen sa något men efter en tid började det kännas bättre och bättre och tillslut började vi prata mycket, mest så kollade vi på tv, eller spelade spel, kortspel, för då är det inte så mycket man behöver prata om.
Idag är jag översocial, men skriver mest på nätet. Mina vänner brukar beskriva mig som babbelkvarn. lol
Vad är kognetiv beteendeterapi?
#5 Det är en vanlig terapiform, du kan läsa lite mer om den här. Annars finns det massor med mer information på nätet om just KBT.
Paulina