någon som ätit mirtazapin?
jag har precis fått mirtazapin utskrivet mot ångest och nedstämdhet.
har inte vågat börja äta dom än för jag är rädd at det ska vara jobbigt att börja med dom.
äter sertralin också och det var INTE kul att börja med dom..
någon som ätit och vet om dom funkar bra osv?
Först, så ska man tänka på att all medicin funkar olika på olika människor.
När jag fick mirtazapin gick jag upp minst 1 kg om dagen och mådde skit. Bad att genast få sluta med dom. Har efter dess gått upp 15 kg. Fick ödem av den oxå som i sin tur gav mig rosfeber (Inge kul).
Idag är jag helt utan deppmeds och äter bara ångestdämpande och äntligen verkat kroppen svälla av.
Men tänk nu på att så påverkar den inte alla även om det är vanligt vid just mirtazapin har jag hört.
Du kan ju vara på din vakt när det gäller vikten och måendet. och testa, annars tycker jag du ska be om en annan medz
Lycka till

Skratt… (ang #1)Detta är de enda antidpressiva som fungerar på mig! Jag har inte gått upp i vikt och har inte mått ett dugg pyton på dem.
Tvärt om… De är de enda som fungerar mot mitt depp, så jag får väl sjunga Mirtazepinets lov då…
#0 Som sagt vi är olika och reagerar olika på samma preparat. Det finns ingen anledning varför du inte ska prova. Om du sedan får oönskade bieffekter, då säger du till om att få byta sort!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
#2 HA, dett är ju inte klokt
Så himla olika deppmedz funkar på oss människor.
En tjej på jobbet fick Mirtazapin och gick upp över 30 kg och du går inte upp alls 
Det är som sagt viktigt att hålla koll på hur man mår. Ibland kan det faktiskt funka jättebra som ju faktiskt evrekav är ett levande exempel på

haha ojojoj. ja deta hjälpte ju inte direkt 
jag får väl helt enkelt testa och hoppas på det bästa!

#4 Precis… Endast att du testar kan utvisa hur det fungerar för dig…
#4 Jag håller tummarna för att det ska funka bra på dig 

update!
har ätit mirtazapin i två dgn och har varit i koma lika länge. sovit 12timmar varje natt och varit heeelt väck på dagarna. och torr som en öken i munnen.
har bestämt mig för att ge det en vecka iaf.

#7 Vad har du för styrka och dos?

15mg varje kväll. och till det 15 liter kaffe typ för att hålla mig vaken under dagen :P

#9 Jag behöver 60 för att fungera… Men tröttheten har alltid gett sig efter någon vecka för mig… Fått trappa upp successivt. Om man trappar upp för fort blir man helt däckad… Så om du ska ligga på 15 och är där så tror jag nog det går över snart…
Hang in there bara…
Jag käkar mitrazipin, 30 mg 1 tablett varje kväll, de första 2 veckorna för mig med dom var ett rent hel*ete mådde så piss på dom tabletterna så det fanns inte…
Sedan så skall jag inte påstå att dom gör mig någon speciell nytta nu heller, man är ständigt trött, energin bara försvann helt, man orkar inget alls så ne, själv la jag av nu för några dagar sedan med dom. Dock kommer min ångest tillbaka så på den fronten funkar dom för mig.
Men tröttheten är inte värd det för min del, och tanken på att starta om med dom och behöva gå igenom de 2 första veckorna igen när man har ett uppehåll nej tack skulle inte tro det.
Haft ett uppehåll en gång, och aldrig mer…
Lycka till!
www.blueberryhedgehogs.com

# Vilka ångestdämpande mediciner tar du?

#12 jag?
15 mg mirtazapin och 100mg sertralin/dag.
#13 Ingen viktuppgång?

nja.. jag har gått upp ganska så mycket i vikt sista månaderna, vet inte om det beror på medicinerna eller enbart på att jag dom sista månaderna börjat tröstäta då jag mår dåligt, i kombination att jag blivit lite folkskygg och inte gärna går ut på långa promenader som jag gjorde för ett halvår sen..
kanske en kombination av alltihopa..?
Förmodligen en kombination av allt. Huvudsaken är ju att du mår bättre för det gör du väl?

nja får jag svara igen. det faktum att jag gått upp så mycket i vikt gör jag att mår dåligt (och då häder det att jag tröstäter, ond spiral..) men annars vet jag inte om jag mår bättre.
svarar samma sak när min läkare och terapeut frågar; jag vet ju inte hur jag hade mått utan så jag kan inte svara på det.
Ja så kände jag oxå.mådde sktidåligt av att gå upp i vikt sen var den onda spiralen igång

det är svårt att komma ifrån. jag har försökt rycka upp mig och äta nyttigt, träna och skippa godis/glass osv, har funkat ett tag men helt plötsligt kommer en dipp och jag är tillbaka på ruta ett.
det som är posetivt är att då jag mår dåligt vill jag sällan träffa folk och då kommer jag inte hemifrån för att köpa en massa onyttigt, inget ont som inte har något gott med sig, typ :P

Jag äter också sertalin sedan 6/7 veckor men jag kan inte sova av dem så jag har läst på en del om läkemedel på nätet och hittade just mirtazapin som skulle kanske kunna vara en lösning för mig!???
Om du nu åt sertralin Imilija varför skulle du börja med mirtazapin då?
Vilket ångestdämpande medel använder du Aspie?
Ibland funderar jag på om jag verkligen är deprimerad, jag kanske bara har ångest med socialfobi!???
Det kanske skulle vara bättre att bara använda ångestdämpande ibland för att bryta den onda spiralen!?

dom har olika verksamma ämnen så min läkare tyckte jag skulle testa med båda och se om det blev bättre, dom funkar på olika sätt som jag fattat det.
på mirtazapin kommer du nog kunna sova iaf, eller iaf första veckan. jag var så otroligt trött hela tiden hela första veckan jag åt dom, dom är lite lugnande med nämligen.
sen funkar ju alla medicin olika på olika personer, men ta upp det med din läkare.
själv har jag aldrig fått någon diagnos mer än att jag har ångest och nedstämdhet, men jag tror att terapi många gånger kan vara minst lika bra som medicin.

#21 Tycker att alla ska ha både medicin och terapi - inte antingen eller… Medicinen lindrar ju bara symptomen. Om man inte reder ut varför man mår dåligt blir det ju bestående istället för att man kanske kan komma vidare i livet…

#22 jag äter både medicin och går i terapi, har slutat äta mirtazapin som tråden handlade om och tar endast sertralin nu.
träffar en terapeut en gång i veckan, känns inte som det gett några framsteg direkt.. men ja, i långa loppen kanske det är bra ändå.

Hur går det med hundvalpen?

det går bra med den lille valpen!
det går framåt varje dag och vi är anmälda till valpkurs, ska bli hemskt skoj att se om det blir någon ordning på honom :)

Kanske sagt det förut, men för mig är efexor den bästa antidepressiva medicin jag haft (och har)!! Påverkar både serotonin och noradrenalin, och en vanlig biverkan är viktnedgång. Negativt för mig är att den gett högt blodtryck.

#26 en mdicin med viktnedgång som biverkling, det låter ju bara som win-win :P
ska träffa min läkare på tisdag och prata med honom vad det finns för alternativ. fick i veckan reda på att jag bara har två möten med min terapeut kvar, efter det får jag antingen betala 400kr/gång eller hitta någon annan att gå hos (= lita på, öppna mig, förklara för en NY människa..)
får se om jag får lite klarhet och svar på tisdag!