Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 6581 ggr
Kvadding
1

Hypotyreos - ett helvete?!

Jag gick under en lång tid… och bara mådde sämre och sämre…. ja i cirka 3-4års tid…. till slut hade jag ständig ångest, var trött och det som var själva grädden på mosen var när jag började höra röster…. efter massa undersökningar o utredningar på psyk visade det sig i ett blodprov att jag led utav nedsatt funktion i sköldkörteln…. Hypotyreos…. mitt värde var på 1 medans en normal har ett värde på 18… ingen vet hur länge detta pågått i min kropp.. men med tanke på hur ja mått så antar ja att jag haft det i många år….

för detta fick jag Levaxin, detta var i början på detta året…. min doktor sa att jag skulle va så gott som återställd vid midsommar…. men de är jag INTE! jag har fortfarande sån konstig känsla i kroppen vissa dagar (känns som om själen lämnar kroppen typ…) är darrig o har ångest….  jag har ingenting i mitt liv som skulle kunna vara den utlösande faktorn för ångest, och innan ja drabbades av hypotyreos hade ja inga som helst psykiska problem…

Vissa ja hört som också har hypotyreos o gått på Levaxin säger att dom fortfarande aldrig mår riktigt bra…

nån som också LIDER utav denna sjukdom? snälla dela med er! kom med tips o ideér om vad man kan göra?

Mvh Pettro

Kvadding
0

måste dock tillägga att jag blivit någorlunda bättre av Levaxinet.. har ju inte STÄNDIG ångest o hopplöshetkänsla… o hör inte röster längre….

evrekaw
1

Skakigheten/darr kan jag känna av emellanåt…

Däremot undrar jag om de kontrollerat dina värden nyligt… Jag minns att det inte stod helt stilla för mig inledningsvis. De fick justera dosen tills vi hittade rätt…

Undrar också om du fått informationen att mat med högt kalciumvärde inte ska intas förrän ca: 4 timmar efter man tagit Levaxinet. Kalcium försämrar effekten på Levaxin. Så ingen fil eller yoghurt till frukost…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Kvadding
0

aa okej… nej det har ja inte fått någon information om faktiskt…. fast ja lever som vegan så får väl inte i mig alltför mycket kalcium, eller jo förresten ibland när ja dricker soyamjölk… får försöka undvika den på morgonen då när ja äter frukost… hm ja jag kollar mina värden då o då men jobbar så dumma tider så hinner inte göra det så ofta.. sist hade de sjunkit så då fick ja öka dosen….

=/

evrekaw
0

#3 Prata med din chef och säg som det är. Du behöver få ta tätare prover så att du fortare kommer till ett STHS-värde som är bra. Det är ju dessutom bara för en kort period…

Tänk att de missar att tala om det där med Kalcium… "suck"

Hoppas att värdena stabiliserar sig snart med rätt dos. Du ska se att du kommer att, framför allt, bli piggare! Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

pernillaa
0

Min storasyster har problem med sköldkörteln och fick bra hjälp av levaxinet. men så börade hon känna sig så himla trött plötsligt och rätt vad det var en kväll så kunde hon inte gå och kunde nästan inte lyfta armarna. Tydligen var det p.g.a. hennesutbrändhet tillsammans med att levaxinet behövde justeras igen. Otäckt hur det kan bli.

Jag kan inte svara på dina frågor me du tycks ha fått rättbra hjälp redan. Hoppas att det löser sig för dig! =)

Kram

Ha en bra dag! // Pernilla