Spikmatta triggar panikångest?
Igår var jag hos ett par vänner och fick prova denna omtalade spikmatta. Låg på den med tröja på och det kändes inget speciellt till att börja med. Efter en stund blir jag illamående och börjar få svårt med andningen. Jag kanske låg högst fem minuter. Sätter mig försiktigt upp och blir sittande på golvet då allt snurrar och jag får verkligen tänka på andningen. Så efter en stund kunde jag resa mig försiktigt men mattheten och svårigheten med andningen satt i länge.
Är det någon här som har testat spikmatta? Hur har ni upplevt det? Det jag funderar över är om man verkligen ska utsätta sig för sånt här frivilligt. Kan det vara "bra" att ta fram ångesten? Kan man med hjälp av spikmatta bli bättre från sin ångest?
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Oj! Jag själv använder spikmatta regelbundet och upplever att den hjälper mig väldigt, både att slappna av och få någon slags lugn i kroppen, och lite bättre sömn.
Funderade lite på de fysiska symtom du nämnde, hur var mattan placerad? Låter lite som du kan ha fått ett blodtrycksfall eller liknande, och att den känslan utlöste ångest.
Har inte hört någon annan som upplevt att de fått ångest av användningen, snarare tvärt om, men vi är ju alla olika.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jag håller med 1. Jag älskar min spikmatta över allt annat. Har inte legat så många gånger men den hjlper mig att slappna av och en härlig känsla innfinner sig liksom i kroppen. Var det just själva mattan som gav dig ångest eller kan det ha varit att du låg och funderade?
#1 Mattan var placerad på golvet och jag låg lite trångt med benen. Jag kunde inte sträcka ut dom då det stod en bokhylla i vägen.
När jag låg på mattan kom jag ned med hela ryggen på den och det hela var väldigt avslappnande och skönt. Upplevde en ganska trygg känsla tills illamåendet började.
Jag vet inte riktigt när min panikångest dyker upp då den kan komma i alla möjliga sammanhang. För det mesta när det är mycket folk omkring och jag känner mig trängd. Men här förstår jag det inte, jag var bland människor jag kände, en lugn miljö……..
Jaja, jag är ju inte som alla andra
så det är väl bara att fortsätta att prova. Det kan ju röra sig om saker jag påverka till nästa gång.
#3. Kan vara att du kände dig i "underläge" om det fanns folk runt omkring dig, att ligga ner när andra står eller sitter jämte kan utlösa panikångesten relativt snabbt.
Jag använder min spikmatta i sängen, så jag aldrig ligger direkt på golvet. Och jag använder den bara när jag är ensam.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
I sängen var smart, kanske man borde testa:) Jag använder också bara min när jag är sjlv. Jag upplever det väldigt svårt att slappna av om det är andra i närheten som kan komma inrusande när jag ligger ned.
Mmmmmm, det kanske var så
. Det är ju bara att prova igen vid ett annat tillfälle.
Vilken sorts spikmatta är det?
Det kan ha blivit lite för kraftig reaktion i kroppen när du var ovan,prova att lägga spikmattan i sängen istället så trycker inte piggarna in lika hårt.
Jag har alltid min spikmatta i sängen och tycker att den känns jätteskön att ligga på,blir så avslappnad och brukar offta somna på den. Ibland händer det att jag vaknar på natten med värk och inte kan somna om,då brukar jag ta spikmattan och lägga mej på i sängen så somnar jag igen efter en liten stund.
~ mayolica ~
Jag har testat spikmatta ett par gånger bara, men jag har kännt det som att kroppen fylls av lugn. Har dock inte legat längre stunder.
Reagerade på detta med att tröjan var på. Jag är alltid helt avklädd då jag inte känner "spikarna" med kläder på. Tycker att den är helt underbar (tills jag har kommit på plats och lagt mig tillrätta, innan dess så ylar jag mer eller mindre. Låter som sagt konstigt med tanke på just detta med att det blir så liten effekt om man har på sig kläder. Tror inte att det har med själva spikmattan att göra. Mitt svar ger inte så mycket men vill bara skriva att jag inte tror att det hela berodde på mattan.
#9 Vi är så olika känsliga i kroppen,det är många som har tröja och ändå känner piggarna mycket väl. Det kan offta vara bra att ha en tröja i början eller lägga ett tunt tyg på mattan ,symptomen som ts råkade ut för kan ha mycket väl bero på spikmattan dom stod med i instruktionerna till min matta.
Det är lite olika på olika spikmattor vissa sorter går lite mer på djupet än andra,det gör oxå en viss skilnad om mattan ligger mjukt eller hårt.
Ta det gärna lite extra försiktigt när du provar nästa gång,lägg mattan på mjukt underlag i sängen med ett tunt tyg på och ha kläder.
~ mayolica ~
Tack så jättemycket för alla era tips. Nu kommer det att dröja ett tag innan nästa sejour på spikmatta. Jag har ju lite långt att åka till dessa vänner och att köpa en egen matta får vänta.
Jag älskar spikmattan vi har hemma. Den hjälper väldigt mycket när jag är ur balans. Jag känner lugn och ja, den är helt enkelt underbar! En av de bästa uppfinningarna som någonsin gjorts enligt mig. 

Jag kan inte ligga på min om jag har börjat på panik eller ångest, då blir det bara värre. Eller ja, om ångesten är värre än det där vanliga molande osm alltid finns.

Jag älskar min spikmatta. Den får mig att slappna av och komma till ro. Lägger mig på den när jag är orolig eller har svårt att koppla av så att jag kan somna på kvällen. Den har hjälpt mig en hel del!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Den har hjälpt mig något alldeles enormt med sömnen också.
Skönt att läsa att det "bara" är jag som "knäpp"
.

#16 Ingen är "knäpp" vi är bara olika - varken mer eller mindre!

Fast jag kan förstå varför det kan trigga, eller jag kan se hur det skulle kunna trigga mig. Det är en himla massa stimulans på massa olika ställen av kroppen och det är.. hm hur ska jag förklara.. väldigt mycket intryck helt enkelt av alla dessa piggar, många små ställen som stimuleras och när man är lite uppe i varv kan det bli för mycket helt enkelt.. i alla fall för mig.
#18 Där måste jag hålla med dig.
#17 Det var därför jag använde " om orden
.

Jag har inte haft möjlighet än att skaffa en spikmatta, men jag hade gärnat prova hur effekten blir. Om känslan blir avkopplande och skön eller svår och ful. 
Meditation brukar vara till stor hjälp.

Man bör börja med en ex Shaktimatta, som inte har de jättestora piggarna… Sedan tycker jag att rådet jag fick, att börja korta stunder och ha en t-shirt på sig i början var bra råd.

Jag har numera koll på mig själv. Är jag upprörd och har hga ångestnivåeer så ska jag inte ligga på spikmattan för det triggar mer än det lugnar. Är det däremot normalt på ångestfronten så kan spikmattan vara helt underbar och få mig avslappnad.

#22 Tänk att det kan vara så olika!!! För mig är det precis tvärt om. När jag mår bra behöver jag den inte. När jag mår pyton, är stressad och ångestladdad - det är då den är underbar och verkligen får mig att varva ner…

#23 Det är rätt häftigt att man är så olika.

#21 Tack för tipsen. Tål att tänkas på ^^
Tack för tipset!! Jag fundera på, att köpa en matta.Har väldigt svårt att koppla av.Är alltid mer eller mindre uppstressad.Svårt att varva ner. Så jag hoppas att, en matta kan vara till hjälp…