Ångest-"attacker" vid stress?
Kan man få ångest-"attacker" vid stress? Jag misstänker, men har aldrig fått bekräftat, att jag då och då får någon form av ångest.
Jag har sedan jag var liten regelbundet fått "panikkänslor" ibland. Ett virrvarr av olika känslor, panik, ren skräck, deja vu, oro, yrsel osv. Det känns som om jag "försvinner" en stund, och glömmer ofta bort vad det var jag höll på med. Exempelvis om jag satt och skrev ett mail, så kan jag ha glömt bort vad det var jag skrev om eller vad jag tänkte skriva.
De kommer smygandes, med en topp och sedan försvinner "känslan" (jag har inget bättre ord för det, så jag brukar helt enkelt kalla det "känslan"). Vanligtvis tar det väl inte mer än 10 sekunder förrän jag kan titta runt igen och få lite mer fokus, men ofta kan det ta någon timme innan jag blir helt normal och kan återgå till vad det nu var jag höll på med.
Det är väldigt olika hur ofta jag får dessa, ibland kan det gå flera månader mellan. Men ett snitt kanske skulle ligga på en per vecka. Det är svårt att säga… Men ibland kommer de tätare. Denna vecka har varit rätt stressig och jobbig för mig, och jag har märkt att dessa "känslor" istället har kommit flera gånger om dagen.
Jag har aldrig varit till någon läkare och pratat om detta, men jag har försökt nämna det för mina föräldrar, kurator, skolsyster och liknande, men alla viftar bara bort det. Nu kommer de ju normalt sett inte så ofta, och jag är tillräckligt van vid dem för att bara "vänta ut" dem. Men ni som kan lite mer, tror ni att det kan bero på stress? Skulle det kunna vara någon form av ångest jag får?

Mvh Stephanie 

Låter väl ite otroligt att det är ångest som triggas av stress.
Jag skulle också tro att det är stress och kanske andra faktorer som triggar igång ångesten.
Om du upplever den som störande (vilket du säkert gör), kanske det vore en idé att prata med en läkare på vårdcentralen? Det är ett bra ställe att börja på.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...