Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettövrigt
Läst 7469 ggr
lakrits69
0

Migrän

Migrän

Jag har haft migrän nu i flera dagar, jag tar ardinex men man är ändå väldigt tung och svullen i hela skallen.

Är det fler som lider av migrän? Och hur behandlar ni det?

villfungera
0

Oj oj oj….Har själv haft en sommar med migrän ovanpå spänningshuvudvärk också lite till migrän…börjat med medicin som ger huvudvärk som bi….Tror jag vet vad du talar om….Skrikandes Tar frystorkade maxalt och citodon…får ofta fylla på igen efter ett par timmar… Fördelen med de frystorkade är att de verkar väldigt snabbt…. måste också dricka mycket vatten….Hoppas du mår något bättre nu. Detta är ett gisse!!

sayuri
0

Har också ont i skallen emellanåt, migränartad spänningshuvudvärk … Jag brukar bara försöka dricka lite vatten och sen försöka sova ut det.Jag får undvika allt som ger mig spänningar för det blir bara värre av det så för mig är det bara till att ligga still.

lakrits69
0

Ja det fungerar med spänningshuvudvärk men inte med migrän. Om jag lägger mig blir trycket större i huvudet, mer blod!

mayolica
0

Migrän är inte alls roligt hade det väldigt mycket förr,men det har minskat betydligt sen jag blev av med antidepressiva medicinerna.

Treo comp tyckte jag fungerade bra förr. Numer har jag Imigr. Brukar kunna få hormonell migrän ca tre dagar i månaden.Tar då imigran när det är som värst,annars tar jag vanlig treo.

~ mayolica ~

sayuri
0

#3 Fast jag är kanske lite udda men jag behöver inte ligga ner för att sova, jag kan sitta upp eller stå om det skulle knipa. Vill jag somna så kan jag för det mesta somna och har jag så ont att jag inte kan ligga ner så sitter jag och sover. Väldigt praktiskt ibland men antagligen en fullkomligt värdelös kunskap egentligen. =/

Hoppas du hittar någon lösning som funkar. Finns det inte något på hälsokostbutikerna som hjälper, har för mig att jag sett nått där men jag är som vanligt kass på att komma ihåg namn …

villfungera
0

#5 Vilken lycka.!…att kunna sova på beställning och med huvudvärkSkrattande Hade kunnat ge vad som helst för en stunds sömn…när jag ligger där med isblåsa på huvudet. + medicin….helt handikappad…

sayuri
0

#6 Vet inte om jag tycker det är någon höjdare alltid men nog kan det vara praktiskt alltid. Det går dock i perioder så det är inte alltid det går men ofta. Just nu är jag inne i en period då jag kan vara uppe dagar i sträck så det brukar jämna ut sig i slutändan. =/

Kyla är verkligen skönt att kyla ner den överhettade skallen med. Brukar lägga ett kalt omslag runt skallen och sen bara försöka slappna av och njuta. Jag är sån så jag lätt mår dåligt av värmen även om jag gillar vissa typer av värme så är det inte kul när det är sol ute.

mayolica
0

#5 Det är möjligt att det kanske kan finnas något på hälsokost,men tänk då på att kolla så det inte krockar med någon annan medicin.

Nu på senare tid sen jag skaffade spikmattan,så brukar den oxå hjälpa vid huvudvärk och migrän.

~ mayolica ~

lakrits69
0

Jag har haft färre migränattacker med sertralin konstigt nog med tanke på att jag har fått tillbaka mina menstrationer (äter ceracetta, brukar inte ha mens).

Tidigare verkade ardinex därimot mer effektivt, sertralinet kanske försämrar Kodeinet!?

Spikmatta verkar intressant men nog mer i förebyggande syfteTyst

Men har ni testat den nya fotmassagen på mediamarkt?wow! En sådan önskar jag mig i födelsedagspresent!

mayolica
0

#9 Nej då spikmattan är inte mer i förebyggande syfte, många använder den vid tillfällen då man har ont  någonstans.

Jag lägger mej på spikmattan när jag har en pågående miränatack,huvudvärk eller annan värk.

Den är oxå  jättebra vid sömnsvårigheter,brukar lägga mej på den om jag vaknar på natten och har svårt att somna om. Då brukar jag offta somna efter en liten stund.

~ mayolica ~

Bromelia
0

Har fått både zomig och sumatriptan utskrivet de funkar men jag har lyckats fått bivärkningen kramp i nacken så det är pest eller kolera

lakrits69
0

Jag med! Jag kan få kramp i käkar och hals också, mycket obehagligt! Det får jag av imigrana också, det är därför jag tar ardinex istället.

Spikmatta ska jag testa!

villfungera
0

#11 #12 Oj och Oj!!!! är det av dom jag får denna kramp i nacken  och i käkarna….och jag som trodde det var en biverkan av conserta…. eftersom svår huvudvärk är en bi…..Herregud…där ser man….när man äter flera olika sorter.

Jättebra att veta.  Dessa ardinex….hjälper de dig? Och utan att ha denna biverkan? Tack för infonFoten i munnenDet har även stuckit på ett obehagligt vis i nacke och axlar…..känns det igen?

lakrits69
0

Ja! Sticker och blir konstigt varmt och kallt!

Ardinex har fungerat ypperligt tidigare men nu när jag äter sertralin så blir effekten bara ca 25%.

Det är ju så med LK, antingen förstäreker de eller försvagar varandras effekt!

Tycker du ska testa! De är på recept!

OBS beroendeframkallande, bara använda vid behov!

villfungera
0

#!4 Tack igen….då är det inte consertan….och jag som tänkte att jag absolut inte stod ut… med dom…(besvären började i samb med insättn av dom)..bra att vi  kom in på ämnet….Är dessa du äter mer beroendeframmkall än andra sorter?

lakrits69
0

Bra fråga! Vet ej!

Citodon t ex innehåller också kodein

Jag har i alla fall inte blivit beroende av dem men jag hör till den gruppen somi nte blir beroende av nikotin heller.

Bara man inte tar dem dagligen så är det nog inget problem. Jag tar väl 20 tabletter per år ungefär

lakrits69
0

Jahaa nu vet jag varför inte ardinex funkar så bra längre, läste detta på nätet:

"Opioider såsom tramadol (Tiparol, Nobligan, Tradolan), petidin, kodein (Citodon, Ardinex) mfl. metaboliseras via de receptorer i hjärnan som sertralin och andra SSRI-substanser hämmar. Effekten av opioider hämmas därför av sertralin och därmed försvagas de smärtlindrande egenskaperna kraftigt av denna typ av läkemedel"

villfungera
0

#17 Tack för infon! Det börjar förklara en hel del faktiskt…..har inte kopplat ihop just dess kontraindikationer tidigare…..Har du också känt den vidriga känslan att det "sticker i nacken" samtidigt som det krampar? Den har kommit senaste dagarna….efter en sommar med en hel del migrän-medicin….kopplade den till concertan!? Känns som en klo i nacken…el vad man ska säga….just nu bl aGuld i munKänner mig helt handikappad av detta

mayolica
0

#18 Om det började i samband med att du satte in concertan så borde du nog tala med läkaren om det,många får biverkningar av den och mår bättre av ritalin.

Det kan även ha med kombinationen av dom olika medicinerna att göra,om du inte mådde dåligt av migränmedicinen förut. Men tar du migränmedicin varje dag?

~ mayolica ~

villfungera
0

#!9 Nej tar inte migränmedicin ens varje vecka…. normalt sett….men hade några hemska huvudvärksveckor både innan och (ännu värre) efter concertan. Bytte till ritalin. Men samma sak…Biverkn var värre än den ev hjälp jag fick….slutade då….eftersom jag kopplade samman kramp och stick-känslan med denna typ av medicin….först nu förstår jag att migränmedicinen kan vara en bidragande orsak till krampen. Även i käkmusklerna. Kanske att kombinationen blev för mycket….Ska under hösten anv mig av alternativa behandl….dag efter zoonterapi  brukar jag också ha vidrig hv- Tycker det är rätt svårt att navigera själv …veta…vilka mediciner hjälper….vilka stjälper….Tycker det är svårt att få enytdiga svar från (skol)medicinskt håll…

Har känt mig lite vilse i pannkakan och haft nästan olidlig hv…hela denna sommarObestämd

lakrits69
0

Jag hade också fruktansvärd huvudvärk några dagar de 2 första veckorna med sertralin fick ta två ardinex och det brukar jag inte behöva/vilja men var tvungen!

lakrits69
0

Har du mycket vätska i kroppen?

Är du överviktig?

Har du högt blodtryck?

Hur många timmar sover du per natt?

Spänner du ofta omedvetet käkarn?

Äter du regelbundet?

Är du utsatt för negativ stress som du inte kan styr?

Sådana här saker tycker jag påverkar

Du skriver mycket om din nacken, du kanske ska unna dig en nack och ryggmassage! Hoppas att du har råd!

villfungera
0

Skrattande#21 Tack för påminnelse om nackmassage….Du har helt rätt det brukar hjälpa…även om det blir rätt sporadiskt (det är ju rätt dyrt) Blodtrycket går faktiskt lite upp och ner och nej sover nog inte tillräckligt. Men allt hänger ihop… För de är ju som du så riktigt påpekar,  den negativa stressen som är svår att styra över,  är den riktigt otäcka boven i dramat. och som leder i onda cirklar….Måste till nåt  som börjar få bollen att rulla åt rätt håll igen….

(att datorn krånglat klart snart och börjar funka igern kanskeSkrattande)