Fråga
Hej! Jag har fått citalopram mot min panikångest. Men jag har haft dem i lådan ett tag, jag blir orolig bara jag ser dem. Är rädd för alla biverkningar men jag vet att jag behöver dem. Är det någon som varit sjukskriven för biverkningarna? Kan man det? Tacksam för svar.
Oj bra fråga.. Citalopram är ettt SSRI preparat och de ska ge relativt få och milda biverkningar. Jag går på dem och de insättningssymptom jag fick var att jag var lite illamående, lite skakig, muntorrhet och trötthet men det gick över. Inget var så svårt att jag inte kunde leva som jag brukar under tiden. Det jag märker av nu är muntorrheten och att jag har lite lägre blodtryck.
Men håll i minnet att alla reagerar så olika på mediciner. Jag åt en annan SSRI medicin och kände inte ett endaste jota, varken under insättningen eller sedan. Blir det alltför illa så kan du ju sjukskriva dig upp till en vecka själv, och givetvis kan du alltid kontakta din läkare för att diskutera biverkningarna och om det skulle vara så illa att du måste avbryta behandlingen.
Paulina
jag var sjukskriven dom första veckorna när jag började med citalopram, en del får biverkningar o andra får det inte.. om du får det så prata bara med din läkare så kommer ni fram till en lösning tillsammans.. i mitt fall blev jag altså sjukskriven och fick äta sobril samtidigt som citalopram dom första veckorna föratt underlätta biverkningar… men jag hör till dom som fick riktiga biverkningar.. du kanske inte märker nåt alls.. du behöver inte vara rädd för dom, när mininsättningsperiod var över så fungerade dom jättebra på mig. lycka till o hoppas att det går bra för dig! =)
Min läkare sa till mig att just citalopram ska vara väldigt bra mot panikångest och ångest. Jag fick väldigt få biverkningar av dom, om inga alls märker jag nu nr jag har fått en ny medicin som man får vldigt mycket biverkingar av. Som 1 skriver brukar dom ju försvinna. Man måste ju ge det en tid innan det kan bli bättre. Varför inte testa?
Hur man reagerar på medicin är som sagt väldigt individuellt. Min mamma fick inga biverkningar alls av dem vad jag vet. Lycka till!
Helena
Tack för alla fina svar. Jag har inte vågat börja än, får se om jag gör det.
det är absolut värt att prova
Jag tycker också att du ska prova!
Helena
Hur går det för dig:)?