Så här fungerar serotonin
Hittade denna information på utbrändhethjälpen
"Hej alla vidbrända!
För några dagar sedan fanns ett inlägg jag svarat på, men eftersom flödet av meddelanden är stort här på vår utmärkta sida, så upprepar jag det under en egen rubrik, så fler kommer att hitta denna viktiga information om serotonin. Framförallt vill jag nå alla er som lider, därför att ni inte vågar ta läkemedel, snälla läs då detta så att ni kan få hjälp att må bättre!
Cipramil, Zoloft etc, dvs SSRI-läkemedel inhiberar (hindrar) selektivt en del av serotoninets upptag (heter även 5-HT).
Det betyder att den del av serotoninet som kan verka fritt ökar. Det är alltid bara de substanser som är fria och ej bundna (till globuliner eller receptorer etc) som är de substanser som kan utgöra sin verkan.
Så fungerar det i hela kroppen, exv så är hormoner som Östrogen bundna vid aminosyror i kroppen, och det är bara de som simmar runt fritt i blodet som kan påverka, alltså kan du få brist på exv Östrogen, eftersom de har en så hög bindningsgrad.
Detta gäller för alla kroppsegna ämnen som skall påverka i kroppen och för alla läkemedel. det brukar stå om bindningsgrad i Fass.
Vid fallet serotonin så spelar det roll att vi i kroppen har ett fantastiskt fint filter, blod-hjärnbarriären, mycket bra så vi inte får in bakterier i hjärnan t ex, men det gör att vi inte kan tillföra serotonin utifrån, då det ämnet blockeras, utan vi får nöja oss med det som kroppen bildar själv. Däremot kan tryptofan föras över barriären.
Vi kan höja serotoninhalten genom att äta livsmedel som innehåller tryptofan som sedan omvandlas till serotonin.
Mest känt är väl att tryptofan får en skjuts in genom blod-hjärnbarriären via sötsaker, vitt bröd, och glass - favoritet vid nedstämdhet - jag själv har gått upp 12 kg på ett kick nu med min "vidbrändhet" (innan jag insåg att jag var vidbränd och innan jag började med Cipramil).
Men det är då bättre att äta andra saker som också är tryptofanrika;
ägg, färskost, havregryn, kalkon, råris, rågbröd, fullkornspasta, vetegroddar samt banan.
B5-vitamin behövs också mot stress och finns i svamp, avocado, öljäst och lever.
Det är alltså så att de antidepressiva SSRI-preparaten gör att vi hushållar mer med det serotonin vi har, så att mer kan vara fritt och utöva sin verkan!
Verkan är för övrigt att vara en signalsubstans mellan nervändarna i vår hjärna! Inte undra på att det går långsamt utan tillräckligt mycket av ämnet!
Jag vill dessutom tillägga att jag hoppas att detta gör så att ni som är rädda för att ta dessa läkemedel skall ändra er - det de gör är att öka halten av ett ämne vi har i kroppen, inget annat. Däremot kan ångesten öka vid insättning och ca 2 veckor framåt, vilket kan vara obehagligt, men sedan kommer verkan efter ca 3-4 veckor. För mig har det varit fantastiskt bra.
Hej på er alla, och jag hoppas detta klarar ut lite frågetecken!
Mari (vidbränd intensivvårdssjuksköterska och vårdlärare)."
Mycket bra information, det kan förklara varför jag är så sugen på glass för jämnan.
En fråga har du någon aning om man blir tollerant mot dessa medeciner och då behöver mer och mer för att få effekt?

http://www.beroendemedicin.nu/pages/content/diagnost_dm2.asp
Ökad tolerans kan bero på minskad känslighet hos receptorerna i hjärnan eller ökad metabolism av substansen till följd av enzyminduktion, d v s enzymerna har reglerats upp
Men detta kanske inte gäller sertralin…kolla mer…
#1 Antideppresiva läkemedel är långtidsverkande när dosen är rätt instäld ska den ligga där tills det är dags att trappa ur dom,det ger inte bättre effekt av att ta en extra.
Sådan medicin skiljer sej väldigt mycket från dom vanliga lugnande ångestdämpande medicinerna(bensodiazepiner) som mycket snabbt tappar effekt vilket gör att många tar fler och fler.
~ mayolica ~
Men vad är det då som gör att jag mår dåligare igen efter ett tag, förstår inte riktigt hur det fungerar.
#4 Ja du,det kan man fråga sej? Det var likadant för mej med när jag hade ssri,tyckte bara att dom var bra i några månader sen fick jag biverkningar istället.
Jag tror inte att det är den perfekta lösningen för alla människor,inte i längden i allafall.
~ mayolica ~