Fysiskt eller Psykiskt...?
Hej
Jag sitter och funderar lite hur man ibland vet om en smärta är fysisk eller psykisk när det skulle kunna vara både och.
Har kännt mig nere ett tag. Men så har mitt liv alltid varit. En väldigt stor bergodalbana där det alltid är på toppen eller botten.
Och just nu är det rätt botten.
Men i alla fall. De senaste dagarna har jag fått en känsla som inte går och beskriva. Det gör ont i en sekund eller två sekunder över höger bröst och sen kommer där en konstig känsla i kroppen som snabbt går över. Men jag får en stark oro i hela kroppen och smått panik.
Men jag vet inte om det från början bara är en psykisk smärta eller om det är en fysisk som går över i psykisk pga att jag är rädd för vad det är.
Och att inte veta vad det är gör mig ännu mer rädd. Har börjat ta medecin mot "stressmage" samt järnbrist, men det står inget om biverkningar som liknar dessa…
Oj vad jag känner igen mig! Jag har hållt på och blivit utredd i flera år. Började med lite smärta runt bröstet. Fick svårt att andas, hugg i bröstet, panikkänsla, och ja allt blev en ond spiral över att inte få någon luft. Jag har åkt in till sjukhuset ett flertal gånger i tron att det är hjärtat. Men tro mig att jag har alltid blivit hemskickad med orden du är helt frisk.
Nu detta år har jag fått diagnosen paniksyndrom med mera. Panikångest är något som många läkare inte ser utan dom tror att det är hjärtat och om det visar sig att man inte avviker på testerna skckas man oftasts hem istället för att få remiss till psykvården som är det enda rätta.
Jag höll på i omkring 6 år. Åt ipren i mängder, isolerade mig, var rädd för att vara bland folk om jag skulle få ont. Kunde inte sova på mage, bära tunga saker, sitta i fel stllning. Ja jag blev helt begränsad.
Men nu äter jag medicisn mot attackerna och tro mig, det funkar:) Jag är så glad över det! Det går att få bort det och det skönaste att veta. Det är inget man dör av.
Känner oxå igen den där bröstsmärtan den är så förbannat läskig.
jag har mycket fysisk smärta och det gör ju inte direkt att det psykiska måendet blir så mycket bättre.
Kroppen o själen hör ihop och följs åt,så det funkar inte alltid att dela upp dom i olika enheter. Är något i kroppen i oballans visar det sej offta genom både fysiska symptom och psykiska,det ena leder till det andra.
Vad som är hönan och ägget är inte lätt att veta.
~ mayolica ~

Jag tror att smärta kan gå från psykiskt till fysisk i och med att man lätt spänner muckler omedvetet och kan då få ont. Jag har själv märkt hur jag är spänd på de mest underliga ställena och har omedvetet lyckats få muskelknutor/spänningar av för mycket stress. Min ångerst er mig huvud värk om inte annat, sen om det beror på att jag spänner mig eller vad det är det lämnar jag osagt.
#4 Javisst är det så,ångest påverkar ju hela kroppen och man går offta och spänner sej omedvetet.
Vi har så många saker som skapar stress och ångest omkring oss hela tiden som vi kanske inte alltid är medvetna om.
~ mayolica ~

#5 Jag tror att man måste lära sig att slappna av i kroppen. Hade jag haft råd hade jag gått till en massör men det finn inte i min budget så istället funderar jag på en spikmatta och att försöka bli bättre på att göra mitt (inte nämnvärt) jobbiga yoga program för att slappna av. Stress, press och ångerst är ett snabt recept på fysisk smärta och säkert även mer vanliga sjukdommar också.
#6 Jag har en Yantramatta,kan bara säga att den funkar jättebra för mej både mot smärta och för att slappna av. Den har varit till god hjälp när jag vaknat på nätterna och har värk eller bara inte kan somna,brukar somna jättelätt när jag lägger mej på den.
Jag håller även på med reiki sedan några år tillbaka,som oxå har varit och är fortfarande en jättebra hjälp på många sätt för mej att må bra.
~ mayolica ~

#7 kanske någonting att införskaffa då. =)
#7 Absolut värt varenda krona,men det bästa är om du har möjlighet att få prova någon matta först och se hur du upplever den.
Det finns oxå ganska många olika spikmattor att välja på,vissa ska gå mer på djupet än andra.
Dom enda jag själv har provat är chakti som är den vanligaste och yantra som jag själv har och som oxå har blivit ganska vanlig nu, båda två tyckte jag var bra och kan rekomendera.
Du är oxå välkommen att kika in på alternativ-behandlingar där finns det många som har erfarenhet av spikmattor. Vi har oxå haft flera trådar där med frågor om spikmattor.
~ mayolica ~

#9 får ta mig en titt och se om jag får några bra svar på mina funderingar =)
Just den mattan ni pratar om sägs ju vara den bästa som finns då den har flets antal pressur punkter. Jag har den också, och jag är så nöjd med den:) Kanonköp helt eneklt!