OCD
Fick diagnosen tvångssyndrom och visst har jag haft en del av det men inte så mycket. Tycker inte att det stämmer riktigt att jag skulle ha OCD men på viss nivå kanske.
Jag har fobi men även en stark oro över att göra fel över lag. En rädsla för att skada andra på ett eller annat sätt.
Kan man kanske ha flera diagnoser?
Det är inte en omöjlighet att ha flera diagnoser. Sen så stämmer alla sjukdomsbilder inte in på en till hundra procent heller. Har du tagit upp dina funderingar med din läkare eller samtalskontakt?
Paulina

Jo jag sa klart och tydligt att jag inte tyckte att det stämde när jag väl fick chansen att säga något överhuvudtaget. Men jag har fel och de rätt. (enligt dem)
Jag vet att jag har fobi och jag ville ha hjälp för den men eftersom jag inte godkände att jag har sådan OCD som de beskrev och därför inte ville äta den medicinen så fick jag ingen hjälp.
Sökte mig till vårdcentralen och träffar en psykolog där som hjälper mig med ångesten/fobin.
Men så undrar jag om jag gör rätt? Om det är rätt..? Ja allting är så förvirrat och jag tycker att jag bara blir sämre och sämre med tiden.
Allt du beskriver om rädslan av att skada andra, fobi osv är ju OCD….jag har själv tvångssyndrom. Vad är dina exakta symptom?
Hälsningar Karolina!

Jag har en fobi - rädd för ljud. Det kom när jag fick tinnitus och blev ljudöverkänslig. Men har för övrigt ända sen jag var liten haft mycket ångest. Rädd för att göra de jag älskar illa, men vem är inte det? Men jag har mycket ångest relaterat till det.