Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettmin-egen-berättelse
Läst 2752 ggr
emee
2009-08-15 21:41
0

Problem

Hej! jag har inte postat så mycket här innan.

Jag blev deprimerad för ungefär 5 år sen. Fick antidepressiv medicin vilket hjälpte men jag fick panikångest. Jag förstod då att jag haft ångest innan men inte visste vad det var men nu blev det mycket värre. Jag har fått olika ångestdämpande mediciner. Nu har jag hittat atarax som jag tycker hjälper. Jag slutade med min antideppresiva medicin i början av 2009 på eget initiativ då jag tyckte att jag kände mig avtrubbad och trött, jag kände nästan inget. Så jag har varit utan den ett tag nu och jag mår bättre än när jag hade den. Men ångesten är kvar och jag har problem med att det känns som att jag har en klump i halsen och att jag harklar mig en del i perioder pga det. Det känns som om jag har ångest samtidigt och det ökar mer och mer när jag får det. När jag började äta min antideppressiva medicin och fick ångest hade jag samma problem, doktorn jag hade då undersökte min hals men såg inget fel. Senast jag var på terapi säger min terapeut(som jag inte träffar så ofta) att jag kanske skulle kolla upp halsen. Men min doktor kollade upp det innan ju när jag hade samma symtom vilka jag har fortsatt att ha. Nu har jag blivit rädd att det ska vara nåt annat. Det följer dock min ångest väl och försvinner i princip när jag inte har ångest(atarax hjälper), det känns lite konstigt att det helt plötsligt skulle vara något annat

Det är också så att jag läst på universitetet under flera år, men jag är nästan klar nu förutom att jag inte är klar med min C-uppsats. Jag har från och till mått dåligt under tiden. Nu ska jag inte läsa på ett tag och då behöver jag ju ett jobb. Jag har sökt en del, men jag är rädd och jag har fått en del ångest på sistone också för att jag inte fick en praktikplats som man kunde få genom skolan. Nu ska jag gå på intervju till ett telefonförsäljarföretag, men efter min lillebrors skräckhistorier om hur utskälld man blir av många så känns det som om jag kanske inte klarar av det. Men man måste vad jag förstått söka alla jobb för att få ekonomisk ersättning eller kan man strunta i ett jobb som är mer ett extra jobb som telefonförsäljare är?

Jag ska på utredning i höst, jag har inte fått någon diagnos än, förutom depression vilket jag inte direkt har längre. Min mamma har misstänkt ADD. Det kanske kan vara GAD med. Kan man få särkild hjälp med jobb, praktik och ersättning om man har en sån typ av diagnos? Just nu känns det jobbigt, jag är ju extremt nervös för att söka jobb med på kaféer och liknande eftersom jag har sociala problem men hur som helst så får jag bo hos mamma.

SaaraE
2009-08-15 22:20
0

Varför inte fortsätta äta dina tabletter om du har ångest fortfarande? Jag fick stränga årder om att inte sluta trots att man kände sig bättre denna gång. Jag gjorde som du, slutade äta dom på eget bevåg men det försvann inte riktigt.

Hoppas utredingen går bra för dig!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

patti2
2009-08-16 00:30
0

Jag känner igen det du beskriver, att det känns som att man har en klump i halsen vid ångest. Min röst förändras också och blir hesare när jag känner så. För min del kan det här hålla i sig i flera dagar. Jag är i samma situation som du, jag har läst på universitetet och var nästan klar med min utbildning, bara c-uppsatsen kvar, men på grund av att jag hamnade i en depression har jag inte orkat ta min examen. Jag vet inte vad jag ska göra nu i höst, vet att jag borde ta tag i min utbildning, men jag tror inte att jag orkar det just nu faktiskt. Nej, telefonförsäljare är kanske inte det mest passande jobbet för någon med sociala problem som du beskriver att du har, usch för att vara tvungen att sitta och vara trevlig i telefon hela dagarna. Jag vet inte hur det funkar med ersättningen, men det är det säkert någon annan här inne som har koll på.

Kram