sluta tvärt
Kom hem från sjukhuset igår efter att ha tagit enorm överdos av flera sorters tabletter. Bestämde mig för att ny j..lar ska jag lära mig leva första gången jag känner så. Bestämde mig också för sluta med all vad medicin heter för attbli "klar" och veta vem och var jag är. Nu mår jag fördjävligt, har tidigare märkt efter bara några timmar om jag missat antideppen. Hur lång tid kan det ta inna abstinensen går över? Har under lång tid ärtit efexor 225 mg om dagen, buspar 2mg om dagen och stilnoct
Jag har bara trappat ut fluoxetin, och det höll i sig i fyra veckor, men det var inte så illa, och ingen hög dos heller. Att sluta tvärt brukar inte rekomenderas, utan snarare att man trappar ut över tid, för det bir ju en stor omställning.
Paulina
Klarar nog inte detta, mår skit och har ryckningar så sambon får ringa och f´å ut medicin så får jag trappa ner så fort det går
har slutat tvärt en gång tidigare men det var vid en rejäl magsjuka, kunde inte må sämre än jag gjorde och det var mycket lägre dos (typ 200mg) mindre, nu hade jag dessutom så höga doser i kroppen efter överdosen också (typ allt mellan 15000mg-20000mg vid samma tillfälle)
Oj! Efter en tablettöverdos så kan/är måendet vara väldigt ostabilt.
Vet inte exakt hur du behandlades vid den akuta intoxen, magskölning och aktivt kol? Och/eller någon antidot? (var du vid medvetande så du minns något av akuta behandlingen?)
Stilnoctintox är inte roligt, man mår extremt hemskt flera dagar efteråt.
Blev du hemskickad direkt efter att du var medicinskt "friskförklarad"? Rent spontant känner jag att du skulle behöva prata med din läkare som skrivit ut medicinerna för att få hjälp med eventuell utsättning, och framförallt få prata om vad som gjorde att du tog överdosen.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#4 Blev magsköljd och tror jag fick kol men är inte säker. Kommer inte ihåg någonting, hela minnet borta ca 12 timmar.
Stilnoct har jag slutat tvärt med innan, en tablett varje kväll i ett halvår, sedan ville jag inte mer, slutade helt och kände ingenting. Men nu var det ju fler…
Har pratat med min läkare, hon gick med på att jag skulle prova att sluta direkt efter, kanske mest för att jag är så envis som jag är, för att se om jag klarade det. Ska träffa henne på onsdag och prata med henne i telefon imorgon.
Jag har varit inlagd på psykiatisk klinik innan och det var absolut inget alternativ för mig denna gången! Ingen jag pratat me fattar att jag fått komma hem helt restriktionsfritt efter ett dygn men jag har lovat att inte göra något dumt och det håller jag!
#6. Ja, det är inte alltid man minns allt så exakt. Blev du magsköld fick du med 99% även aktivt kol också.
Stilnoct kan man sluta relativt tvärt med. Det är mer Efexor jag är fundersam kring. Men det är skönt att du pratat med din läkare, och ska prata med henne nu i veckan också.
Att vara inlagd på en psykiatrisk avdelning är absolut ingen hit, men att skicka hem en person direkt efter en intox är helt galet, även om jag vet att det väldigt ofta tyvärr fungerar så. Allt beror också på i vilken mängd du tagit tabletter, och i vilket syfte det varit. Men också, tyvärr, platsbrist.
. Jag tycker att alla som tagit en överdos, oavsett mängd och syfte ska stanna kvar åtminstone ett par dygn på en psykiatrisk avdelning, vill man inte det själv brukar vissa läkare vara pigga på att skriva ett tvångsintyg.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#7 Jag vägrade att läggas in på klinik och det var inte de som skickade hem mig utan jag som krävde det. Enda anledningen till att jag fick åka hem var att min läkare vet att om jag lovar något så håller jag det.
Blev tvångsinlagd förra gången men fick absolut ingen som helst hjälp, de bara tryckte i mig lugnande för att jag kunde anses som "bråkig" eftersom jag får panik när jag inte är hemma, ljög för mig för att jag skulle sluta "tjata" och straffade mig när jag mådde dåligt. Det var endast förvaring och inget jag skulle kalla hjälp
Jag äter Venlafaxin, samma sak som Efexor. Blev rådd av min läkare att trappa ned under en vecka från 225 mg till 0 mg. Det fungerade verkligen inte. Mådde riktigt jävla kasst, hela huvudet var borta. Och nu äter jag 75 mg per dag och vågar inte sluta.
Så för mig är det inget alternativ att sluta direkt.
Man ska absolut inte sluta tvärt med sådana här mediciner. Jag är inte säker på om det är direkt farligt men man mår skitdåligt och det ganska länge.
Sara
Tar nu 75mg om dagen för annars blir jag liggande, kunde överhuvudtaget inte lyfta huvudet då. Har funderat lite om det kan vara att jag bytte till Venlafaxin som gjort att jag mått sämre :-S Min mormor har mediciner som hon absolut inte kan byta mot något annat märke då de då blir verkningslösa.
Innan om jag missat morgontabletten har abstinensen kommit redan på eftermiddagen trots att läkarna säger att det inte går så fort, speciellt inte med depot kapslarna, men då vet de inte hur jag funkar. Inna åt jag 37,5mg i vanliga tabletter inte kapslar och mådde bra, när de slutade tillverka dem och jag var tvungen att börja med kapslar så funkar ingenting och dosen har gradvis höjts utan resultat
# 11 Visst går det så fort även med depotkapslarna. Jag får känningar precis som du på eftermiddagen om jag glömt.
Började du med Venlafaxin nu efter du försökte sluta tvärt? I såfall tror jag inte det är bytet som gör dig dålig utan att du tar så pass mycket mindre nu.
Jag har varken hört om det (har vänner som bytt) eller upplevt det själv när jag när jag bytte från Efexor till Venlafaxin.
Sara
#12 Jag bytte för ett halvår sedan ungefär
Nu är allt skit! Sambon slängde just ut mig! Vet inte vad jag ska ta mig till!
Varför slängde han ut dig? Det kan han väl inte göra?! Det är väl eran lägenhet?
Sara
Nej, jag ville ha någon gemensamt men han ville inte lämna sitt hus. Han orkade väl inte längre, jag vet inte. Hans pappa ringde till min vän och bara sade att jag skulle ut direkt, imorgon byter de lås. Hur ska jag klara det med alla djuren! Har ju ingenstans att bo, vi har bott ihop i ett år och nu ska jag vara ute på mindre än ett dygn
Han äger huset alltså?
Du får försöka prata med honom och be om mer tid samtidigt som du försöker få bo hos någon vän.
Sara
Har försökt. Får bo hos en vän, men sedan då?! Jag orkar inte! Varför var de tvungna att få liv i mig igen för?!
Först så flyttar du till din vän och ställer dig i bostadskö. Gör det redan idag om det går. Sedan är det att leta bostad som är viktigast.
Vem vet, det kommer kanske något gott ur det här. Det brukar göra det i slutänden.
Vad jag inte förstår är varför du minskar ner på din medicin om du mår såpass dåligt? Har du en samtalskontakt inom vården?
Sara