Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 3194 ggr
pernillaa
0

Synvillor?

Hej

Jag har haft problem med panikångest många år och vet hur jag fungerar. Men nu har den blivit annorlunda.

Känns som om jag är i klimakteriet alltså.(är 24)

Nu satt jag här och skrev vid datorn och får i ögonvrån se någonting stort svart och vitt som kommer flaxandes emot mig. Jag lyfter på huvudet och tittar rakt mot det och får se att det är en fjäril som kommit så nära så jag slänger huvudet bakåt….och fjärilen bara..*poff*. Den försvann, löstes upp typ. Synvillor har jag haft rejält när jag inte sov en endasta blund på en hel vecka. Vågade inte blunda. Men det var då det. Jag har inte sovit så illa. Har känt en panikångestattack senaste timmen men inte så påtagligt. Synen brukar påverkas först vid hyperventileringen för mig, förrutom det när det åtminstone känns som om synfältet smalnar av, men vad fan…en fjäril?

Håller jag på att förlora förståndet? Är så rädd för det för jag känner själv att nu är det fan stopp här och så har jag kännt länge.

Någon som har varit med om samma sak?

Det spökar ju här visserligen(inte inbillat) så hade jag sett en person stå där så hade det varit mer logiskt, men varför en fjäril?

Fattar ingenting.

Ha en bra dag! // Pernilla

Aviendha
0

Har bara sett synvillor i ögonvrån, men du kunde alltså se den rakt framför dig? Mystiskt.. Tror inte fjärilar går igen. Skämt åsido, har någon medicin ändrats? Måendet? Jag tycker att det kan vara värt att ta upp om det händer fler gånger. Det kan ju ha vart en engångsföreteelse.

Förståndet är jag helt säker på att du har i behåll!

pernillaa
0

Ja visst är det så som man säger att när man blir galen så vet man inte om det?! Hoppas jag i alla fall.

Jag har haft problem med synen till och från nu ett tag. Har sett ludd och skuggor och ljusfläckar m.m. som inte finns där men nu var det ett tag sen. Det andra har varit rätt diffust men en fjäril…njaaee.

Kanske borde kolla upp det ordentligt ändå. Avfärdade det som migrän sist då jag hade extrem huvudvärk i samband med synproblemen men inte den här gången, vilket får mig att undra.

Det är ingenting som har ändrats annars.

Aviendha
0

Hum, underligt. Jag hade nog blivit rädd av det, trott att man var galen, men av ditt sätt att formulera dig så verkar inte det vara någon risk iaf =) Har du tendenser så talar jag om det så oroa dig inte för den biten ;)

pernillaa
0

Haha…okej. Tack för det i alla fall!

Jag är ju inte främmande för att söka hjälp ifall det finns risk att jag håller på att bli galen.

Jag blev skitskraj, kastade huvudet bakåt så jag slog bakhuvudet i fönsterbrädan. För den var stor, fan en dm i vingbredd, svart och vit randig.

Ja känns konstigt att fråga om en sån här sak men vad fan, min kropp upphör aldrig att förvåna mig och med hjärnan som en sån komplex sak så vet man aldrig vad den kan hitta på om hormoner gör vad dom hittills gjort med mig under panikångestattacker. Hade ju en annan mysko panikångestattack med andningssvårigheter för inte så länge sen. Tack för att du engagerar dig så mycket Aviendha.

Kram

Aviendha
0

Jag vet inte mycket om synvillor och liknande, mer än att det är en av de frågor man brukar få "ser du saker som du vet inte finns". Det kan ju kanske betyda att det är något mer som är "fel" om du har otur. Hoppas iaf att du kan få en vink om vad det beror på, det borde ju vara en lättnad. Jag förstår att du råkade slå huvudet! Vem hade inte gjort det?

Så lite så =) Kramar