Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 3701 ggr
sayuri
0

Ångerst och mardrömmar ...

Jag har rent hemska mardrömmar där de mildaste är som en vanlig skräckfilm, inte nämnvärt skrämmande. Men de har nu blivit än värre och nu har de blivit rent outhärdliga även för mig som är tämligen härdad på just den fronten. I alla fall jag funderar på om mardrömmarna kan vara sammankopplade med ångersten då jag just nu känner en viss ökning av min ångerst. Drömmarna har ofta samma karaktär som de händelser eller scenarion som framkallar min ångerst. Men det är svårt att veta i fall ångersten är boven i dramat eller jag bara har fått en släng av dålig fantasi i drömverkstaden.

I alla fall finns det någon annan som har mardrömmar som skulle kunna vara ångerst rellaterade eller kan medeciner kanske ge en mardrömmar?

Sitter och funderar rent allmänt just nu och jag har lite problem med att formulera mig och sätta ord på mina tankar men jag tänkte i alla fall göra ett försök.

Aviendha
0

Jag har hemska mardrömmar i perioder, jag fasar för att sova då och jag ser ett samband med ångest/mående. Som tur är så har min insomningsmedicin tagit bort mardrömmarna till stor del, och det är jag väldigt tacksam för!

Mardrömmarna påverkar mig mycket, jag är ju livrädd och får enorm ångest, sover kasst och blir stirrig dagarna efteråt. Mörkrädd blir jag mer än vanligt med.

Jag skulle däremot inte bli förvånad om man fick mardrömmar av mediciner. Vissa ger ju annorlunda sömnmönster, andra kan ju ge sömnsvårigheter så varför inte mardrömmar?

sayuri
0

Jag tycker det är lätt obehagligt när man vet att ok inatt kommer jag antagligen få se horiabla saker och sen försöka somna på det. Inte blir det bättre med eller utan medeciner utan jag lider konstant av mina mardrömmar. Fast ibland har nog ångersten ett finger med i spelet. Kan kosten också ha det eller sånt kanske inte spelar någon roll, tro.

Vilken typ av mardrömmar har du? Stressiga eller sådanna som påminner om vad du får ångerst av? Många av mina drömmar är direkt kopplade till fobier, rädslor eller ångerst som jag känner medans andra bara är rent skrämmande och ger mig panik och ångerst bara genom att hjärnan kokar ihop dem.

Aviendha
0

Tja, allt påverkar en ju på olika sätt, vi vet ju att dålig kost gör en sämre fysiskt så jag skulle inte heller där bli förvånad om det har en koppling till måendet och därmed drömmarna.

Mina drömmar är ett hopkok. Har bara en fobi, krabbor, men de drömmer jag inte om. Däremot så drömmer jag ofta att nära och kära sviker eller att jag inte kan rädda dem när de är döende. Jag blir ofta jagad och kan inte ta mig undan, ofta är det mörkt och odjur inblandat, det är saker jag är rädd för. Andra gånger så gör jag saker som jag vet, även i drömmen, är fel och att det sårar de jag älskar, men jag kan inte hindra det. Jag råkar ut för olyckor och kämpar förtvivlat men klarar det aldrig. Mina djur dör i mina armar, mördare skär upp min pojkvän, jag blir torterad osv osv.

Inget är direkt kopplat till fobier, men många bygger på mina rädslor. Rädslan att bli ensam, förlora någon,  bli sviken och ren skräck. Vaknar ofta av att jag skriker och är kallsvettig och är då ofta nära en panikattack, och kan sedan intee somna om pga rädsla.

Skulle gärna vilja att hjärnan hanterade detta utan min inblandning ;)

sayuri
0

Min hjärna hade gärna fått bearbeta sånt helt utan min vetskap men det tycks vara svårt att få igenom det. Men det låter ungefär som om du har det lika rörigt som jag, då slipper jag må dåligt av att känna mig helt ensam om skumma drömmar och det är ju alltid något. Som om inte ångersten räcker på dagen ska man få lida även på natten. Undra om det finns något sätt att minimera de jobbiga drömmarna?

Aviendha
0

Haha, ja det hade vart optimalt! =)

Nej, ensam är du inte, om det nu hjälper. Jag vet inte vad som kan lätta dem, kanske att arbeta med måendet, ångesten och fobierna? Vill minnas att jag hört att man kan göra saker åt mardrömmar, men jag minns bannemig inte vad..

Själv så slipper jag dem i princip nu när jag äter min sömnmedicin, men den är beroendeframkallande så jag lär inte få den förlängd, iaf inte hur länge som hellst, och jag fasar för att sluta med den av den anledningen, även för att jag inte kan sova utan den men men..

Kanske får be någon slå en i bakhuvudet med en gjutjärnspanna varje kväll så man dimper i säng och vaknar med en bula i stället? :P

HannaM
0

Jag har ju fördelen att nästna aldrig drömma, eller vara medveten om det i alla fall. har haft en del mardrömmar och någon gång vaknat med ångest utan att veta varför och det räcker gott och väl för min del. Tycker synd om er som behöver genomgå det där.

Kan någon form av hypnos hjälpa bearbetning kanske… då ska man väl plocka fram omedvetna saker.. äh, riktig koll har jag inte det är bara en teori.

Aviendha
0

#6 Tror du har en idé där Hanna! Jag tror ju att det finns något bakom mina drömmaer, även om jag inte kan lista ut vad det kan vara. Kanske har jag förträngt saker som jag borde bearbeta? Det skulle vara intressant att testa iaf.

sayuri
0

#5 jag har hört talas om att man ska skriva en dagbok och på ena sidan skriver man en sammanfattning om dagen och på nästa sida så skriver man sedan om drömmarna man haft den natten, om man nu drömmer något. Man har en dag per uppslag så att säga så man ser både dag och drammar på samma gång.

I alla fall då kan man sedan gå tillbaka och se om det syns något tydligt mönster. Jag har inte orkat göra något så överambitiöst ännu men det kommer kanske. Jag får mina mardrömmar trots jag äter medecin men det är kanske något man får leva med, tills vidare iaf.

Jag tror nog på gjujärnspannan där nästan fast det är nog tveksamt om den hjälper mot mardrömmarna, det är nog mer troligt att den sänker inteligenskvoten snarare men det kanske hjälper det också, vem vet. Min medecin gör varken till eller från på det planet tyvärr.

#6 Först: Inte drömma? Jag är avundsjuk! Du är lyckligt ovetande om den verklighet jag lever i när jag sover. Jag är, som sagt, ytterst avundsjuk!

Sen: hypnos? Skulle vara något det, jag som är livrädd för allt vad läkare och mubo-jumbo heter. Hu, jag kan inte låta någon annan ta kontrollen över mig på det viset, funkar inte alls! Fast jag är avundsjuk

#7 Du får gå och analysera drömmarna på djupet, tänker man tillräckligt länge så kanske man kommer på något…det eller så somnar man av ren utmattning och då är det bara till o hoppas på att hjärnan är för trött för att drömma.

Aviendha
0

#8 Oj, jag har aldrig tänkt på att man kan dokumentera drömmarna på det viset, tror att man skulle kunna hitta många samband. Ett vet jag, kollar jag på skräckfilmer så drömmer jag mardrömmar :P

Men det kan ju vara saker man inte tänker på som triggar det hela.

Yeay
0

Jag är också en som nästan aldrig kommer ihåg mina drömmar och det är jag glad för. De gånger jag faktiskt kommer ihåg vad jag drömt och det handlar om en mardröm är hemska. Kan vara rädd i flera dagar efteråt, men så är jag ju lite smått rädd för allt också känns det som ^^ Jag lider verkligen med er som plågas av hemska mardrömmar under nätterna, tänk att ens demoner inte ens kan släppa taget om nätterna. Huh, vet inte vad jag hade gjort om jag inte hade haft sömnens lugna värld att dra mig tillbaka i ibland!

sayuri
0

#9 Testa att börja skriva ner dem, jag håller skiten i minnet istället och det funkar för mig men så har jag ett ok minne också. Du kanske kommer fram till någonting. Stress har säkert ett finger med i spelet skulle jag gissa på.

#jag lider inte nämnvärt av mina mardrömmar men så är jag ganska härdad efter alla år, nu skrämmer inte ens skräckfilmer mig för jag vet att 90 % av mina mardrömmar är många ggr värre ändå.

Jag tror att hjärnan har separationsångerst, den kan inte låta en slappna av någonsin. :P

Är det fler än jag som kan styra mardrömmar eller drömmar över lag? Jag kan styra de flesta som om de är ett tv-spel ungefär, bildligt talat.

Aviendha
0

#10 Sömnen kan verkligen vara en räddare i nöden många gånger, trots mardrömmar, men jag längtar inte tillbaka till dem. Tur att du kan ta tillflykt dit! Sömn är viktigt ju =)

#11 Jag får nog göra det, jag är suverän på förträngning så jag minns inte sådant efter ett tag, på gott och ont.

Åh, styra dem så? Det kan jag inte, ibland har jag kunnat men då har man vart halvvaken.. Då skulle det kanske vara kul att drömma =)

Haha, ja min hjärna har nog separationsångest och lite annat fuffens för sig antar jag. Kanske ska skicka den på utredning så den kan lämna mig i fred? :P Det är ju den som jäklas med mig så.. Oskyldig

sayuri
0

#12 Jag kan styra dem men det är som ett beroende, det spelar ingen roll hur många ggr jag har drömt en dröm för jag vill ändå se hur "filmen" slutar och det är svårt att gå åt ett annat håll och styra bort drömmen men det är inte omöjligt. Dock har jag konstant roat mig med att testa gränserna på min förmåga till kontroll och min självkontroll har få gränser. Så länge man bara håller sig till att styra drömmar och annat smått så är det inte nämnvärt svårt eller jobbigt. Finns värre saker man kan ge sig in på att kontrolera om man känner för det. Jag kontrollerar drömmarna hur djupt jag än sover men så har jag nog fastnat lite i den ovanan.

Drömmer du verkligt med färger, smak, hörsel, känsel eller saknar du något sinnesintryck när du sover? Det kan också spela in till en viss del hur verklig en dröm blir och hur man styr den, har jag märkt.

haha Ja, man kanske kan lämna in den på rehab eller nån annan klenik för hjärnan är helt klart i behov av hjälp, man chekar in hjärnan på rehab och kroppen på spa, det skulle vara grejer det, då kanske man kan bli av med socker beroendet också. eller nått sånt. :)

Aviendha
0

#13 Jag blir lite imponerad.. Jag kan fokusera bort saker och liknande i rtt stor utsträckning i vaket tillstånd, men när jag sover är jag maktlös.

Det är så olika, men känsel har jag inte. Smak, doft, syn med färg (så att jag kan stanna upp och utforska mönster i marmor, bark, konstverk eller liknande) och hörsel har jag. Det "värsta" är nog att jag kan dra logiska slutsatser och ha långa tankekedjor som är logiskt korrekta även om jag mitt i drömmen förvånas över detta och vet att det inte har någon betydelse eftersom allt annat oftast är så surealistiskt.

sayuri
0

#14 Intressant att höra hur det kan vara för någon annan. Brukar du diskutera med dig själv i drömmen om det du drömmer, alltså är du medveten om att du drömmer när du drömmer? Lite rörigt men jag hoppas du fattar ändå.

Aviendha
0

#15 Det tror jag inte att jag gör. Jag kan tänka, ungefär som när jag är vaken, och ibland fattar jag att det inte är verkligt, men då håller jag ju på att vakna, men annars är jag fast där. Du kan alltså sitta på kommentatorplatsen samtidigt? Det hade vart intressant!

HannaM
0

Jag har något vagt minne av att sånna dörmmar som du beskriver sayuri har ett speciellt namn. Kan inte öfr mitt liv komma på vad men jag vet att jag läst om det.

sayuri
0

#16 Jag kan men det är enklare att bara låta sig dras med så det beror på hur mycket jag engagerar mig i drömmarna.

#17 Du får berätta vad de heret om du kommer på det! Det har bara blivit en ful ovana jag  har att styra drömmarna, nu kan jag inte riktigt låta bli o lägga mig i fast då blir det inte så mycket vila utan det tar mer energi än det ger. Fast det roar mig så kanske därför jag gör det. Dock har jag sovit drömlöst nu några nätter och det föredrar jag om jag ska va ärlig.

Brukar ni röra er mycket i somnen?

Aviendha
0

Jo, nu när du säger det Hanna så tror jag att jag har hört samma sak. Men jag och namn :S

Ibland rör jag mig välkdigt mycket, ibalnd är det bara normala rörelser (enligt killen) men jag pratar i perioder en hel del i sömnen med. Jag kan tydligen föra vettiga konversationer, sätta mig upp och gestikulera och tom ha ögonen öppna och fästa blicken. Det enda som man kan märka att jag faktiskt sover på är att jag kan vara lite osammanhängande eller långsam i svaren. Det har ställt till bekymmer för mig ibland. Så lätt att ta mig för vaken då.

Aviendha
0

Google is the deal ;) Lucid dreaming kallades det nog.

HannaM
0

Jag rör mig som en väderkvarn mixat med en elvisp när jag sover…

sayuri
0

#19 Det kan vara ganska obehagligt om man inte kan se på någon om denne sover och pratar med den. Har du svarat i telefon o sånna grejer?

#20 Intressant läsning, har aldrig hört talas om det förut så det var helt nytt för mig. Jag tycker bara det är intressant att lära mig styra drömmarna som jag ville. Det första jag lärde mig var att medvetet väcka mig själv. Det är skitjobbigt i början att medvetet väcka sig själv ur en djup dröm men det går om man bara vill. :)

#21 Undra om man kan räkna in det som motion?

Jag brukar röra mig för det mesta men ibland så sover jag så stilla att täcket fortfarande ligger fint bäddat vid fötterna och upp när jag vaknar. Sen finns det dagar då lakan och hela kittet ligger i en enda hög. Undra om det också har någon bakomligande orsak kanske?

Aviendha
0

#21 Kanske borde du tejpa fast en leksak i handen och släppa in Alinda så hon får lite extra aktivering om du ändå håller på att vifta runt sådär? ;)

#22 Ja, jag svarar i telefon och pratar tydligen ett bra tag. Flera gånger jag pratat i några minuter men folk har avslutat för att jag verkar trött, som om jag just är påväg att lägga mig ocg sova. Jag kan läsa sms och svaraa har jag tydligen gjort med, men det är sällsynt. Min kille skulle kunna skriva een hel avhandling om mina mystiska sömnbeteenden ;)

Väcka sig själv, hur? Om det går att förklara?

sayuri
0

#23 jag vacker mig sjalv genom att saga at mig sjalv att vakna i drommen. Jag bara bestammer mig och sa tvingar jag mig sjalv till att vakna.

Det ar ju ganska laskigt att veta att man kan prata hela konversationer utan att nan marker det. Jag har last sms men det ar sallan jag svarar.

Bristen av prickar beror pa att jag ar utomlands :P

Aviendha
0

#24 Så "enkelt"? Fast det innebär ju att man ska vara medveten om att man drömmer, det kanske är den svåra biten?

Ah, hoppas du har det trevligt =)

sayuri
0

Det kan nog vara svårt men jag antar att det har o göra med hur viljestark man är, just på de punkten har jag ganska mycket vilja så det funkar ok. Men jag har vant mig vid att göra det fast nu tycker jag mest mina mardrömmar är komiska. Som en "mardröm" om jätte mölrdarsniglar (spanskasniglar) som äter människor och jagar dem, det var bara skrattretande. Fast jag antar att man blir härdad efter ett tag.

Jag måste nog sluta gå och lägga mig på fastande mage :P

Jodå det är riktigt trevligt här, fast det blir många skor köpta kan jag säga =) Just nu sitter jag vid en "svensk" dator så då finns åäö med vilket är smått befriande.

Aviendha
0

Oj, jag är så totalt fast i mina att marathonlopp med dinosaurier under en tv-sändning ter sig helt logiskt :P

Åh, skor kan man inte få för många av, inte jag iaf ;) Njut av vistelsen =)

sayuri
0

Det görjag absolut! Nått måste man ju göra när man inte är hemma och är snäll. :) Det är helt sjukt billigt här (enligt mig i alla fall) så gissa om man njuter :P