Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: allmänt-om-ångest
Läst 4099 ggr
Rocktjejen
0

står inte ut med mig själv.

Det är 3:e natten som jag sitter vaken o inte vill sova..har fobi för o sova just nu..tror att jag skall dö i sömnen så därför håller jag mig vaken..Jag som annars älskar att sova..så typiskt.

Är också innerligt trött på mitt eget sällskap så till den grad att jag försöker o fly ifrån mig själv..Just nu vill jag så mycket..viljan är stor men kroppen orkar inte med tyvärr..Jag har stressat sönder mig inifrån och är nu sådär utamattad som jag brukar o bli..så jag borde ligga ner o vila mig..Hur blir man sin egna vän? Jag vill hela tiden vara behövd men ändå är det också det som gör att jag går sönder..rädslan ligger nog i att jag är rädd för o bli bortglömd..övergiven..därför anstränger jag mig så och jag vill ju gärna hjälpa andra men kankse på ett mer normalt sätt tänker jag. Jag kan inte hela tiden vara på flykt undan från mig själv.

DoD
0

Jag kan inte heller sova :/ Jag vet att jag inte rår för de men måste säga att jag är livrädd för att drömma mardrömmarFörvånad Men du ska veta att du överlever och det är skönt att sova :)

Känner även igen din känsla om att du vill fly från dig själv..

Jag vill också fly från mig själv ibland, för de mesta för att jag har så många bommar för mitt liv, jag gör lätta saker till jätte svåra saker, vilket stressar upp mig så fruktansvärt så jag blir utmattad jag med:/

Är trött och lite förvirrad men hoppas du kan sova snart för de är värkligen skönt att sova:)

Kram

Mvh Millan

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Rocktjejen
0

Tack Millan!Glad

För dina ord..jobbigt med dessa känslor som är så starka..

Förstår dig där med mardrömmar att det är jobbigt att bara sova då..en mardröm kan ju vara så otroligt stark så att när man vaknar så kan man tro att man fortfarande befinner sig i den.

Hoppas att du kan få sova en skön nattsömn utan mardrömmar

Kram Eva

DoD
0

#2 Du får sova så gott du med!

Kram

Mvh Millan

Denna kommentar har tagits bort.
DoD
0

#4 uscha va hemskt.. Jag som funderade på att skaffa sömntabletter men du har precis övertalat mig att inte göra de :/

Hoppas du kan sova bättre nu?

Kram

HannaM
0

#4 Sömntabletter kan vara ruskigt fel för en del människor men det finns också dom som får en fantastisk hjälp av dom.

Aviendha
0

Som all typ av behandling/medicin så fungerar inte allt på alla. För några år sedan fick jag sömntabletter, och dessa funkade inte på mig, tog för lång tid att verka så man tog gärna en till och var bakis som attan dagen efter. Med tanke på hur mitt mående var då så skulle jag haft en annan typ.

Nu har jag en insomningstablett som i princip räddar mitt liv från att vara en livsoduglig öken. Jag somnar och sover och vaknar nästan utvilad utan att känna något dagen efter. Jag har inte mardrömmar, ligger inte vaken i flera timmar när kroppen skriker av trötthet eller får de få sömntimmarna upphackade av uppvaknnanden. Jag är så otoligt glad att jag har just dessa sömntabletter, de passar mina behov riktigt bra och jag känner mig verkligen hjälpt av dem.

Med detta vill jag inte promota för sömnmedicin, bara säga att det, som alltid, finns flera sidor av samma mynt. Avslappning och liknande fungerar inte för min del.

HannaM
0

och jag vill påpeka att inte alla reagerar så. Får man sömntabletter utskrivna och har ett behov av dom ser jag inte varför man inte ska prova. Det finns anturligtvis risker men dom kan också rädda mycket för en.

sayuri
0

Jag har någon form av insomningstablett som gör det lättare för mig att koppla av på kvällen, men jag måste ta den två timmar (ca) innan jag ska sova så de hinner varva ner mig. Men sen försvinner de ur hjärnan innan jag vaknar: Jag vaknar oftast utvilad när jag har tagit dem och kan fokusera. Annars kan jag lätt ligga kvar i sängen hela dagen utan motivation eller energi nog att komma någonstans alls. Så för mig har de funkat ok, men man ska självklart vara försiktig och inte överdosera.

thereseah
0

Jag har ytterligare en aspekt på det hela och det är att jag i kombination med min ångest har stora missbrukartendenser och fastnar väldigt lätt i beroenden. När jag hade som mest ångest så fick jag både stesolid för att varva ner, stilnoct för att somna in och propavan för att sova natten igenom. Men som Vegan skrev, det är lätt att ta fler. Och när jag proppade i mig piller så var det så skönt, för ångesten släppte, men så fort de började tappa sin verkan så tog jag fler… och fler…

Hade jag inte vaknat en dag och insett vad jag höll på med så kunde jag fastnat riktigt rejält.

Nu fick jag en ny läkare när jag igen sökte för min ångest och det första jag sa var: Snälla skriv inte ut benzo eller liknande så att jag blir dåsig. Jag vill ha något som INTE är beroendeframkallande. Så jag fick atarax och inget mer.

Jag har fortfarande svårt att sova ibland men helt ärligt, jag håller mig hellre vaken och sitter och tittar på film, spelar, målar eller skriver, eller lyssnar på go musik tills jag känner mig dåsig, än att ta sömntabletter. Jag vet hur lätt jag har att trilla dit och jag vill/vågar inte det.

Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/

HannaM
0

Jag kan ju i alla fall säga att jag aldrig skulle överdosera tabletter. Jag skulle kunna sitta med ett helt apotek hemma utan att göra något dumt. Varför? Jo jag lder av kräkfobi och skulle inte ens i mina svartaste stunder kunna gå emot rädslan att spy och ta fler tabletter än vad som rekomenderas. Så stor är min rädsla för illamående och kräkningar.

Bromelia
0

hade insomnings tabletter som jag inte kände fungerade det var en kväll som jag tog 1 mer än vad jag egentligen fick sedan konstaterade jag bara att det inte funkade för mig och ringde sedan min läkare för andra alternativ. Visst det är skitjobbigt att inte kunna sova men har man väl fått sömntabletter utskrivet så är det ju klart att läkaren hjälper till med andra alternativ. inget är ju skrivet i sten.

sayuri
0

jag har mina tabletter trots att det ibland kan bli för många, det har gått lite för långt ibland och det kan fortfarande göra men det är något jag har lärt mig leva med. Så fort jag känner att jag håller på o få "överdoseringstankarna" så vet jag att det är lika bra att bara sluta helt ett tag och göra någonting helt annat. Sen spelar det ingen roll om det är alkohol, mat, träning, tabletter eller pengar för jag kan döva min ångerst på de mest kreativa sätt men samtidigt vet jag att det är ångerstens fel och att jag måste sluta. Svårast är det att sluta banta eller träna. Just nu är jag i en svacka och då har min matlust försvunnit helt vilket gett mig ett visst viktras.

Bromelia
0

#16 kontakta din läkare innan du gör något du inte kan göra ogjort. Kram på dig