Tröst äter.
Jag är beroende av socker. Äter godis och dricker läsk varje dag. Jag vet att jag tröst äter. I dag är första dagen som jag inte ätit något godis. Men istället har jag druckit massa läsk.
Min kurator sa förut att Cyprexa som jag äter (mot Pyskossjukdom) gör att man blir sugen på mer godis. Att många som äter Cyprexa blir mer rundare som hon sa. Och nu har jag ätit Cyprexa i snart 2 år. Men jag tror jag tröst äter också, i avsaknad av något annat, i avsaknad på att en del av mina känslomässiga behov ej är uppfyllda.
I morgon ska jag försöka att ej dricka någon läsk och äta godis. Har iof ingen läsk eller godis hemma nu. Undrar om jag klarar mig. Är det någon mer som har det så här?

Det har varit några veckor nu när både jag och gubben min ätit godis, kakor och/eller druckit läsk varje dag.
Mest slinker de ner i varukorgen utan att man tänker på de, eller att "men vi ska se på film ikväll och man måste ju ha nåt när man ser på film".
Jag mår egentligen väldigt dåligt utav allt de här ätandet. Dels mår jag fysiskt illa av att äta sötsaker men även psykiskt. Är rädd för att gå upp de där 10 kg jag gick ner i höstas, men samtidigt så har jag absolut ingen viljestyrka, karaktär för att vare sig träna eller minska på sötsakerna.. Så fortsätter ätandet, och känslan av värdelöshet för att jag saknar styrkan/viljan ökar.. så är man i en ond cirkel
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Är det inte lite komiskt att detta inlägg har Ahlgrens bilar som reklam under? *Fniss*. Nu vart jag sugen på Ahlgrens bilar!
Haha, jag med! =)
Skämt åsido, det är lätt att ta till mat för att stilla oro, fylla tomrum och massor av andra orsaker. Vi är ju i grund och botten byggda för att leta mat och äta det vi kommer över större delen av den vakna tiden, och det blir ju absolut inte bättre när man får ett preparat som boostar sockersuget!
Jag tröstäter inte, men det går i skov. Det är själva pillandet, görandet med det som jag vill ha men som tur är kan jag lika gärna sitta och peta i mig en påse solroskärnor så det är inte så farligt ur hälso- och viktsynpunkt, även om sockret givetvis är det första man( läs jag) får tankarna på.
Inte för att du inte är välkommen att ventilera här, ta det inte så! Men det finns massor av härliga, hjälpsamma, underbara själar inne på beroenden.ifokus där matmissbruk och tröstätandet känner de till. De kanske kan hjälpa dig lite? Iböland är det skönt att ventilera av sig för folk i samma sits. Du kan ju testa där med om du vill. Givetvis vill inte vi här inne mista dig för det! Absolut inte!
Paulina
Jag tröstäter ganska mkt, äter godis väldigt ofta, försöker sluta då jag gått upp massor i vikt men det är svårt, det är ju en tröst liksom. Jag vet inte hur jag ska fylla det tröstbehovet annars.

Djur blir ju ofta lugnare att att äta.. typ hundar som ligger och gnager på ben.. antar att vi fungerar lite p åsamma sätt?
Plus att socker år oss att känna oss "höga" och sockerkickade…

Jag trötsäter godis/kakor och glass..det är någon form av missbruk kan jag tänka mig..och undantryckta känslor såsom ensamhet..är jag med andra så har jag inte lika stort behov av att äta glass,godis o kakor..Mitt planerande av vad jag ska ha o äta till kvällen..börjar redan på hemma plan sen när jag komemr till affären så plockar jag i det andra först som jag ska ha..till sist hamnar jag vid godis hörnet/glass disken osv. där kan jag ibland stå och känna in vad jag är sugen på jag behöver inte ens vara sugen på det heller..utan jag köper det ifall om att jag får det tråkigt hemma.. *suck*
#6 samma här… jag kan dessutom handla en god och nyttig middag och inget godis, känna mig nöjd med mig själv… sen springer jag till nattöppna macken och köper godis iaf, för att jag är deppig och har tråkigt, typ.
Det är mycket vanligt att man tröstäter när man inte mår bra, oavsätt medicin.
Jag har gått upp 25 kilo sedan år 2000 då jag blev sjuk. Innan åt jag bara godis ibland och inga mängder samt motionerade mycket.
Idag äter jag myyyycket godis, bullar osv och motionerar knappt nått pga smärta.
Tyvärr blir det som en ond cirkel för ju tjockare jag bli, ju sämre mår jag. Ju sämre jag mår, ju mer äter jag.
Sara
#8 precis så är det…
Teori: Regelbundna måltider minskar sockersuget. Jag har märkt att mitt sockersug och tröstätande har blivit värre de senaste veckorna. Jag äter dock ingen medicin.
Helena
Ja precis som ni alla skriver, så är det. Ska man hyra en film (vilket jag älskar) är det självklar att man ska ha godis till. Känner man sig ensam så vill man också ha godis. Såsom Rocktjeje skriver. Sen får man ångest för man är så tjock (jag har gått upp till L på ett år) och känner sig ful. Sen vill man ha godis för att dämpa ångesten. Och så går det runt runt.
Jag köpte dock inge godis i går, men drack en stor cola och fick en beskri och en muffins av min kompis, när vi var hamma hos henne. Och ja det är ju godis det med.
Annat gott som jag brukar äta när jag har sockersug:
Popcorn
Puffat Ris
Kex med ost
Brödpinnar (Grissini heter dom jag brukar äta, vet inte om det är det allmänna namnet på dom där brödpinnarna) med mjukost (creme bounjor kantarell älskar jag till pinnarna).
Själv så försöker jag sluta nu med godis och läsk, men det är väldigt svårt. Jag som ogillar saft och har svårt att dricka vatten (oavsett om det är vichey eller kranvatten) behöver läsken för att få i mig västska, annars får jag i mig för lite och får urinvägsinfektion…
Svar till Agda: Det du äter, låter gott. 
Ja läsk är ju godare en vatten. Men har du provat att kyla vatten i kylen? Då kan jag dricka lite mer vatten, det är godare då på nåt sätt.
Må så gott!
Med Vänlig Hälsning
Ambrosia

#14 Morötter är fantastiskt gott=) Jag brukar gnaga på det när jag inte har något annat roligt för mig.
Svar till Veganen: Vad duktig du är som klarade att gå ner så mycket i vikt. Låter hoppfullt. De gäller bara att bestämma sig.
I dag har jag ej ätit något godis, dock druckit en liten cola.
Men jag tycker det är jobbigt, det är så många saker man måste jobba med. Att ändra sina tankar, så man inte får ångest och att gå ner i vikt etc.
MVH Ambrosia
Morötter är gott men inte när man vill ha choklad..
Sara

#17 Då tar man en morot eller två och efter det när man är lite mätt så tar man chokladen=) Kan fungera.
Svar till Veganen: Tack för tipset om Cola Zero. Ska prova det. Skumt att ingen grattat dig att du gått ner så mycket i vikt. Det är ju en jätte prestation, det är ju som att bestig Mount Everest ungefär.
Ja det är sant varm cholkad är äcklig. Men jag brukar lägga den i kylen länge, tills den är kall, då är den god. Fast äter mest lösgodis, handlar det i videoaffären, samtidigt som jag hyr en film.
Coolt att kroppen tar upp mindre av det man äter sist. Ska försöka prova det också.
Med Vänlig Hälsning / Ambrosia
En ätstörning som inte är så vanligt är att man inte kan äta mat. Jag har det..
Jag får äckelkänslor och kan inte äta maten oavsätt vad det är, inte ens mackor eller pannkakor som jag älskar. Ibland går det bra, ibland inte. Fisk, skaldjur och kort går aldrig! Istället äter jag bullar, kakor, godis..
Så min "hemläxa" från psyktanten är att jag ska laga till ett mål mat om dagen. Kan jag äta så är det bra, annars är det en bit på vägen.
Viss mat är lättare att äta än annat. Ex så är mat som serveras på restaurang, hos en vän osv lättare för mig att äta än om jag måste laga det själv.
Nu för tiden brukar jag kunna få i mig mat 2 gånger om dagen iaf, även om det inte är lagad mat. Mackor är bättre än bullar..
Sara

Cyprexa ökar aptiten och suget… Det är allmänt kännt… Detta leder till att många som äter den även går upp rejält i vikt.
Det finns en liknande medicin som heter Seroquel man kan ta istället om man känner att Cyprexans biverknignar ang ökad aptit går för långt…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Svar till Evrekaw: Tack för tipset om den andra medcinen. Ska fråga min kurator om det nästa gång.
Med Vänlig Hälsning / Ambrosia
#29 Nu var det inte mitt beslut, men som Medarbetare på detta forum kan jag säga att vi har en rätt hög ribba eller hur man ska uttrycka det. Vi vill inte ha något på vårt forum som kan bidra till att människor ex. skadar sig själva och där kan man ju räkna in självsvält. Jag gissar att det var därför som bilderna togs bort. Har man en gång satt en gräns måste man ju fortsätta följa den. Det är inget personligt menat, så ta det inte så.
Men att du varnar är bra! Det är inte ett öde som man önskar någon, och jag är glad att du har tagit dig ur det =)
Paulina
Ingen tvivlar på din välmening! Absolut inte! Men vi tillåter inte heller för detaljerade beskrivningar på självmordsförsök eller självskador, även om någon bara vill lufta det, för att inte andra människor ska få en ny idé om hur de kan gå tillväga. Detta är inte det första redigerade inlägget av den anledningen. Det är bara en policy vi har. Inget personligt som sagt, du är mer än välkommen att stanna kvar och delge dina erfarenheter och diskutera med oss andra om allt mellan himel och jord! =)
Paulina
#31 Jag vet, tog det som exempel bara =) Det var ju inte texten som det reagerades på utan bilderna. Sajtvärden har bestämt vad som är okej eller inte på denna sajt och det får vi alla rätta oss efter. Har du vidare frågor om detta kan du ju alltid kontakta DavidE och fråga honom efter en utförligare förklaring =)
Paulina
Jag har ett liknande problem, fast inte just sockersug nödvändigtvis. Köper sällan godis och inte heller läsk ofta längre.. Visserligen drack jag läsk ofta innan men nu blir det bara om jag är ute o äter t ex, ibland, men ofta loka. Hemma dricker jag sällan läsk. Köper också sällan kakor o godis. Choklad nån gång bara.. Igår tröck jag en mörk chokladkaka :(
Men mitt stora problem är kolhydrater/fett. Chips, dipp (min största last), ost, friterat, pizza, sushi o allt sånt. Jag mår sjukt dåligt av matvanorna och vill gå ner i vikt men det är såå svårt. Dels hatar jag att promenera och dels älskar jag god mat. Alltså får jag välja på en godispåse eller en hel potatisgratäng så blir det potatisgratängen. Mat o fel fett är mitt stoooora problem! Egentligen inte socker….
Men hur mycket jag än vill gå ner i vikt är det sååå svårt att bryta vanorna. Nyttig mat ÄR inte lika gott och känns mycket dyrare o tråkigare…. Jag önskar jag tyckte det va underbart men jag tycker inte det dessutom gillar jag inte att laga vanlig mat åt mig o min pojkvän. Jag gillar att göra nåt speciellt men inte bara vanlig mat en vardag liksom…

Jag rekomenderar Krom för minskat sötsug. Jag äter ett kosttillskott med krom i för att minska mitt sötsug och på mig fungerar det bra för mig.
Jag tar tabletten vid tolv för jag vet att jag brukar få sötsug på eftermiddagen och har jag tagit tabletten så känner jag inte alls av sötsuget och kan gå en hel dag utan att skåpäta. Fast det gäller ju att man har ett underskott av krom för att det ska fungera men som sagt det är en naturprodukt (mineral?) så det skadar inte om man testar. Det är i alla fall vad jag har fått lära mig. Socker är den drog som jag inte kan sluta med, av någon anledning. Jag har försökt i många år att sluta helt med det och jag gillar inte ens smaken av sockret men som sagt det är en drog för mig men jag gör allt jag kan för att sluta. Mina kromtabletter har hjlpt mig att dra ner på det ganska mycket och det är jag glad för men än är inte kampen över.