Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 2657 ggr
SaaraE
0

KBT

Kort och gått. Vad innefattar era KBT behandlingar. Jag har förstått att de är ganska olika inriktningar osv?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

Aviendha
0

Jag har ingen erfarenhet av det, men det beror väl väldigt mycket på vad man söker hjälpen mot. Det kan ju vara allt från ångest, fobier till att sluta röka som folk får KBT för.

SaaraE
0

Ja jo det förstår jag med;) Men jag var lite nyfiken då jag hört att det skiljer sig så…

[TrevorS]
0

Kognitiv BeteendeTerapi.

Vad är KBT?

Måled med KBT är att man arbetar med att förändra de tankar, känslor och behandlingsmönster som får personen att må psykiskt dåligt. Det är en terapiform där patienten och terapeuten gemensamt arbetar med patientens problem.

FAKTA:

http://www.myralf.se/

[Ambrosia]
0

http://www.kbtterapi.se/  = bra länk om KBT.

[TrevorS]
0

Samma text och fakta. =)

men det är den officiella den du skickade. =)

[Ambrosia]
0

Okej. *Fniss*. Men jag tycker om den sidan. Har den boken i KBT som finns med på sidan. Den är jättebra.

Med Vänlig Hälsning

Ambrosia

SaaraE
0

Det där vet ju jag också. Men det var inte frågan…

Froddel
0

Den första jag gick hos använde sig inte enbart av KBT utan kombinerade det lite med psykodynamisk terapi (heter det så förresten när man går tillbaka och pratar om det som varit i tex barndomen?), men i själva KBT'n så var det mer att jag skulle lära mig se att det finns andra sätt att tänka.

Min senaste psykolog jag gick till körde också med KBT, men där fick jag mycket hemuppgifter att göra mellan varje gång.

Jag är mycket bunden vid rutiner, har extremt svårt att göra ingenting eftersom jag är så himla rastlös hela tiden…ja, så första gången sa han att jag skulle försöka att låta bli att kolla mejlen i mobilen varje gång som jag tog min morgoncigg. Alltså, bara sitta där och rökaFoten i munnen…har nog aldrig rökt så fort i hela mitt liv!! Gångerna efter minns jag att vi jobbade en hel del med medveten närvaro och med att fokusera på andning. Även med tankefällor, vad man kan göra för att undvika negativt tänkande mm.

Eftersom jag tycker att det är jättejobbigt att vara bland folk när jag inte mår bra och drar mig undan från allt så skulle jag lära mig hitta tidiga tecken på när jag började må sämre och istället ersätta det med positiva upplevelse. jag fick även i samband med det göra + och - listor på saker som påverkar mitt mående och se om det fanns obalans.

SaaraE
0

#8 Det var precis så där jag var lite nyfiken. Eftersom att KBT kan bota så mycket så måste det finnas minst hundra olika sätt att arbeta med det på, även om grundtanken är den samma. Tycker du att det har hjälpt dig:)?

Froddel
0

Den första som jag gick till kändes bra eftersom jag fick ösa ur mig all sorg och bli "speglad" i detta.. det var skönt att få gå dit och bli bekräftad i allt jag upplevt och känner. Sen var han den första utomstående vuxna som jag lärde mig känna tillit till. Men det tog ungefär ett och ett halvt år innan jag vågade lita på honom helt.

Den andra som jag gick till som jag fick mer uppgifter av…njae jag vet inte riktigt…just det här med att fokusera på andningen för att våga gå på den mest centrala gatan genom centrum i sta'n när jag är som mest orolig i kroppen och väldigt låg (jag blir än mer folkskygg då jag är ledsen) det känner jag har hjälpt mig och jag känner mig nöjd när jag har klarat av det. Men jag vet inte om det andra gav så särskilt mycket. Jag saknade mycket att få prata av mig om min barndom, det är så himla mycket sorg, övergivenhetskänslor, tillitsbrist och rädsla mot människor idag som jag behöver hjälp att bearbeta och bena ut. Likaså känslobiten, jag behöver få mer hjälp med att lära mig veta vilka känslor jag känner.