Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: social-fobi
Läst 3653 ggr
JenniferH
0

Bota social fobi?

Nu är jag trött på att må såhär, jag tänker inte ha det såhär längre!

Hur blir jag av med min social fobi? Kommer jag inte vara lika deprimerad när den än borta också?

Aviendha
0

Jag förstår att det är jobbigt! Det hämmar en enormt i livet. Det går att bli av med. Vissa har klarat det på egen hand men det går att få hjälp med det hos psykologer, kuratorer och liknande. De kan ge dig verktygen så du kan jobba med det och på sikt så kan du lära dig hantera det hela. Om du blir mindre deprimerad eller inte är så svårt att svara på, men det lär ju inte få dig att må sämre iaf om man säger så. Tycker absolut att det är något att ta tag i, det ger så mycket frihet!

Lycka till!

DoD
0

#0 Jag vet hur du känner och jag jobbar fortfarande med min sociala fobi.. Jag har blivit bättre sen jag börja åka buss mycke bland folk (en början:O) Sen började jag följa med mina kompisar till deras kompisar som jag inte kände (lungna kompisar förståss)

Jag mer eller mindre småg mig in i de sociala men måste säga att jag tyvärr fortfarande mår bäst när de bara är jag för då kan jag bara göra "fel" inför mig själv, behöver inte vara rädd för att stamma, behöver inte vara rädd för att göra nått klumpigt eller säga nått fel, inför mig kan jag vara mig själv. Jag önskar av hela mitt hjärta att jag skulle vart en människa utan social fobi och annat "trams"… Hoppas du fick nått utav de jag nu skrev.

Mvh Millan

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

paronskrutten
0

Jag tycker att du borde ta kontakt med någon som kan hjälpa dig irl.
Är så svårt att säga över internet hur du ska göra, men du måste ut och vara social för att bli av med fobin.

Kramar och lycka till med att bli av med den sociala fobin

Helena

JenniferH
0

#2 Jag har också jättesvårt för det, träffa nya människor och sånt. Och det var hemskt att byta skola i höstas, det funkade inte alls…

Ibland funderar jag på att prata med någon IRL, men jag har så svårt att ta steget och faktiskt gå dit..

Men jag försöker umgås så mkt jag kan med min närmsta kompis som jag har känt i många år nu, och mina syskon. Det har faktiskt hjälpt lite. Det kanske är så man måste göra.

Tack!

HannaM
0

Det låter bra att du har några du tycker om att umgås med! Om det känns bra så prova att utmana dig lite. Jag vet inte hur illa din sociala fobi är men om prova något litet och kort tillsammans med människor du känner dig trygg med. Har du tillexempel svårt för köpcentrum så kanske ni kan åka dit och bara vara utanför, eller åka dit och gå in och gå igenom utan att göra något mer om du förstår? Lite som när man vaccinerar sig mot sjukdomar, man skjuter in lite av viruset i sig och kroppen lär sig känna igen det och kan skapa sig ett skydd. Om du utsätter dig väldigt försiktigt för saker du tycker är läskiga, tillsammans med människor du är trygg hos så kan det gå framåt!