Ångest
jag har en rejäl ångest med på följd av en massa spänningar. Kroppen vill koppla av men det funkar inte riktigt… Det sitter i bröstet så det gör ont och tungt att andas och halvt yr och i detta läge försöker jag inte skapa en massa rädsla och panik men det är jobbigt. Finns det någon som får som mig med en massa ångest spänningar i kroppen och vad gör ni för att det ska släppa av lite.
Jo jag upplever ångesten som du. Att det känns som en stor svart sten sitter fast i bröstet och gör det svårt att andas. Och man känner sig orolig och ledsen och nedstämd. Nu när jag är hemma har jag inte ångest så mycket. Men när jag jobbar och får ångest har jag ätit atarax, det har hjälp lite. Men inte helt. Äter du någon medicin mot ångesten?
Med Vänlig Hälsning / Ambrosia

Massage hjälper ju mot spänningar, träning är kanon och spikmatta är det ju många som rekomenderar nu. ar en själv, vet inte hur muskelspänningarna påverkas men avslpapnad blir jag i alla fall.

Åh, varma bad kan få det att släppa litegrann också.

Tack för tipsen. Spikmatta funderar jag starkt på. Äter Cipralex och Lergigan vid behov. Jag försöker promenera, avslappning och jag kan få lite massage av mina barn och bada varma bad men när spänningarna blir förmycket då släpper inget av…..
Idag känns det bättre och jag har varit och tagit en lååång promenad och jag försöker tänka på lite annat.

#4 De låter skönt. Jag borde ta en promenad idag jag också.
Bra sätt ni försöker förebygga ångesten med. Mitt sätt just nu är att läsa boken KBT- Kognitiv Beteendeterapi, Komma på bättre tankar av Åsa Palmkron Ragnar. Det är en självhjälpsbok i KBT, med 20 sessioner och övningar. Gjorde 2 övningar i går.
Känner mig orolig just nu för att boka stuga och betala till Gotland, men med hjälp av boken försökte jag se det vackra med Gotland. Ska nu förstärka det genom att titta på bilder från Gotland och tänka på hur mysigt det är, när man väl är där.
Med Vänlig Hälsning / Ambrosia

Finns ju många som går på yoga också… har inte provat själv men det borde man väl kunna bli avslappnad av.
Yoga är suveränt! Meditation för oss som är för rastlösa för att kunna meditera.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Själv går jag en KBT behandling, mycket bra och det kan jag rekomendera. Jag har nog prövat det mesta men så är jag en sådan som slutar när det börjar kännas bra och jag bir trött på mig själv att jag inte föortsätter. Meditation, Qigong (medicinsk), promenader, vattengympa mm….. Är det flera som är lika lata som mig eller inte få någon balans i saker och ting. Men nu har jag börjat lite småt igen när jag blir trött på mig själv.
Reiki är också en variant som jag använder mig av, dock ej regelbundet längre..
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta