Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: övrigt
Läst 3464 ggr
[Ambrosia]
0

Lära sig att leva med ångest?

Är det så att man måste lära sig att leva med ångest? Eller är det så att det är möjligt att bota ångest? Jag vill tro på det sist nämda. Men när alla negativa tankar kommer automatiskt och överöser en, är det svårt att se något slut på ångesten.

Jag har haft ångest på varje jobb som jag haft. Det är så svårt att vara serviceminded, när man känner sig ledsen inuti och bara vill springa därifrån.

Nu det senaste halvåret har jag haft ångest varje dag på jobbet. Urjobbigt! Men jag har ätit atarax 3 ggr om dan de sista 2 månaderna på jobbet, det hjälpte lite.

Sedan den första juni är jag arbetssökande, pga arbetsbrist. Det är så skönt att vara ledig och inte ha så mycket ångest. Alla frågar om jag sökt några jobb, men jag har bara sökt 2 st. Det känns så underbart att bara få må bra ett tag, så jag vill inte jobba nu, kanske i höst.

Jag drömmer om att ha ett jobb där jag trivs och inte har någon ångest. Men hittills har jag inte hittat det jobbet ännu. Antingen trivs jag inte med mina kollegor eller så trivs jag inte med arbetsuppgifterna. Jag vill ha ett jobb där jag både trivs med mina kollegor och arbetsuppgifterna. Kanske kanske införlivas mina drömmar på nästa jobb. Eller inte. Puh!

Med Vänlig Hälsning

Ambrosia

HannaM
0

Jag håller tummarna för att nästa jobb blir ett bra! har du någon aning om vad det skulle vara för att du ska trivas bra?

[Ambrosia]
0

Tack för ditt svar HannaM. Nej jag vet inte vad för typ av jobb det skulle vara för att jag ska trivas. Jag har aldrig vetat vad jag vill jobba med. Det har blivit, de jobb jag fått.Jobbade sist som administratör, ekonomiassistent och telefonist, 3 in 1. *Ler*. Trivs du på ditt jobb? *Hoppas det*.

Med Vänlig Hälsning / Ambrosia

Musiken
0

Jag forstar, jag sitter sjalv lite i samma sits. Jobbet i sig ar otroligt angestframkallande, och det ar ofta jag ligger kvar i sangen tills 10 minuter innan jag borjar och funderar pa om jag verkligen ska ga dit idag. Har dock bara sjukanmalt mig en dag hittills. Vad som far mig att ga dit ar kunderna! Jobbet, kollegorna och lonen ar SKIT (och 90% av kunderna), men kommer det in en enda trevlig manniska sa kanns det vart att ha slapat sig dit iaf.

Jag hade ett dromjobb en sommar dock - kyrkogardsvaktmastare! Helt underbart var det att fa ga ute hela dagarna och prata manniskorna som kom for att besoka gravarna. Manga var lika ensamma som jag kanner mig, och det var sa skont att vi alla kunde dela den kanslan och hjalpa varandra.

illernettan
0

Jag hade ett drömjobb förra året. Fick chansen att arbeta på ett stort bilvaruhus. Jätterevlig personal som brydde sig, enormt trevliga kunder, ordning och reda, allt fanns på plats. Tyvärr fick jag inte vara kvar och iår så orkar jag inte.

Mitt förra arbete var en mardröm. Jag stod ändå ut i sex år innan jag blev sjuk. Närmaste kollegan var en sur och otrevlig människa, många kunder var otrevliga och ingen ordning någonstans. Fick lösa alla problem själv och ändå blev ingen nöjd.

#3 Jag förstår precis den där känslan. Hade många mornar jag funderade på och stanna hemma. Du kan inte få tag på ett annat arbete?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

HannaM
0

#2 Jag är sjukskriven sen tre år och jag kan nog inte påstå att jag trivdes innan det heller men jag vet att jag skulle trivas om jag fick jobba med djur.

En ide kan ju vara att du sätter dig ner och tänker över vad du gillar att göra, i vilka miljöer du trivs och fungerar och sen tänker efter vilka jobb som finns som passar in. Sen får man väl se om det är något som går att söka direkt eller om du behöver utbilda dig.

[Ambrosia]
0

Nej det är så sjukt med jobb. Man måste ju jobba. Så man får kanske lära sig att leva med ångest. Men nu håller jag på att läsa KBT och göra övningar, så jag kanske i framtiden kan lära mig att tänkar mer possetivt. Min kurator jobbar också med nåt som hette DBT. Det verkade intressant.

Svar till HannaM: Ja jag har tänkt på vad jag vill jobba med, men jag vet inte riktigt med vad. Sökte en trädgårdsutbildning och en hundkurs men fick avslag på dem av Haninge Kommun, eftersom jag redan har gymnasieutbildning. De verkar bara satsa på de som inte har gymnasieutbildning.  

Vad för djur vill du jobba med? *Nyfiken*.

HannaM
0

#6 Tja något trevligt djur=) Är nog inte så mycket för reptiler och fiskar kanske men i övrigt så spelar det inte så stor roll.

Finns det ingen annan typ av utbildning? Alltså som är eftergymnasial?

[Ambrosia]
0

Svar till HannaM: De utbildningar som jag sökte var eftergymnasiala. Men jag kanske inte ska ge upp, utan forsätta och söka intressanta utbildningar, tills jag kommer in på nån.

Nu skulle jag vilja jobba på en kyrkogård och rensa gravar och göra fint. Skulle vara kul. *Ler*.

Du kanske också ska söka in på några intressanta djur utbildningar? Hur är det med dig?

/ Ambrosia

HannaM
0

Märkligt att ud inte får gå dom då? Knasiga kommuner finns det gott om.

Tja, jag har funderat på att söka utbildning men jag har inte kommit över hur mycket jag hatade skolan än så jag är inte redo men det kommer säkert.

[Ambrosia]
0

Till HannaM: Jobbigt att du hade det jobbigt i skolan. Hoppas du hittar en bra väg att gå.

Jag ska till arbetsförmedlingen på planeringsamtal på måndag. Hoppas de ej frågar vilka jobb jag sökt. Har bara varit på en intervju i juni och sökt 1 jobb. Men det är så skönt att få må bra och slippa ha massa ångest varje dag. Helt underbart att få må bra ett tag. *Ler*.

Kram Ambrosia

HannaM
0

Hoppas du får ett bra jobb när du får ett!

[Ambrosia]
0

Till HannaM: Tack! *Ler*.

Med Vänlig Hälsning / Ambrosia