ADHD och depression
psykiskt dåligt mående har jag haft i flera år. fick diagnos på ADHD ganska nyligen.
i mitt liv är det mycket möten hit och dit. man får nya mediciner och höjda doser. men det funkar inte för mig. det enda som kan få mig på bra humör kan varken soc eller föräldrar betala. dvs ridning. hästar har alltid varit en lyckokick. bara att få hålla på med dom, eller andra djur. gärna långt ute på landet, långt från stan och människor. det har även pratats om att skaffa stödfamilj, men det verkar ju tydligen också jävligt omöjligt. jag botas inte av piller eller att prata med nån kärring på bup. jag behöver aktiviviteter och något att fokusera på så att min vardag inte rasar samman! men vad ska man göra? jag har inget större hopp om bra framtid. kommer säkert sluta som soc fall och leva på det..
Sällskapsdjur gör underverk! Men du har helt rätt, det är "enklare" för sjukvården att skicka hem dig med en "gottepåse".
Vet några som faktiskt lyckats få igenom sin önskan om att få en långtidspraktik med hästar, eller på ett katthem, eller tillsammans med den art man får mest utbyte av.
Är osäker om det är genom bup/vuxenpsykiatrin, skolan, eller försäkringskassan, men alla tre har möjligheterna, om de bara vill. Sedan, tyvärr, handlar det nog mycket om vilken handläggare man får. Har märkt stora skillnader mellan olika personer som arbetar med samma sak, och med samma regler.
Hoppas det ordnar sig för dig, så du får något meningsfullt att göra, och som dessutom du mår bra av.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Stor kram!
Det här med stödfamilj? Varför är det svårt? Är inte alls insatt i hur det fungerar, vet bara att en av mina handbollstjejer för några år sedan hade stödfamilj.
Har du varit och kikat på bokstavsfolk.ifokus? Det finns många föräldrar till bar n med diagnos där, kanske någon som vet mer om vilken hjälp man kan få när man bor hemma? Det finns också ungdomar och vuxna med egen diagnos som har olika erfarenheter av vilken hjälp man kan få.