Ormar och fåglar
jag har en riktigt illa fobi för ormar och fåglar.
jag kan inte gå under ett träd där det sitter en massa fåglar eller sitt vid typ McDonalds uteservering där fåglarna hoppar omkring på backen och vill ha mat. denna fobi tror jag kommer från när jag var liten och såg hitchcocks film "fåglarna" det är det ända jag kan komma att tänka på som kan förklara denna fobi.
Ormar har jag inte den ringaste aning om vart den fobin kommer ifrån, jag bor på landet och har mer eller mindre bott på landet i hela mitt liv och det verkar lite som att jag "glömmer" den fobin under vinterhalvåret men så fort våren kommer så börjar jag att verkligen se mig för vart jag går utifall att det skulle finnas någon orm där. Förra sommaren hade jag 2 ormar inne vid olika tillfällen vilket resulterade i att jag vågade inte göra något i mitt eget hem. ser jag en orm ute springer jag in och sätter mig på en bänk i köket och gråter och skakar. har oxå svårt att se ex ormar på tv eller i tidningar. så länge jag kan minnas har jag haft mardrömmar om ormar, att jag ligger och sover i sängen och känner att något killar mig på benet och när jag drar bort täcket så ligger det 50 ormar i sängen. den drömmen har jag haft så länge jag kan minnas.
Är det någon som har haft fågel eller orm fobi som lyckats "komma över" dem?
Känner att just ormfobin börjat styra mitt liv väldigt mycket på sommrarna.
Jag har inte någon av de fobierna, men en annan. Som tur är så begränsar min fobi inte mig särskillt mycket i vardagen. Elller ska man säga otur? Det gör ju inte att jag tar tag i det..
I vilket fall så brukar man väl ofta behandla fobi som fobi. En del har haft stor framgång genom olika behandlingar som KBT, andra har klarat det sjkälva genom att bit för bit utsätta sig för det otäcka.
Kanske börja med att tittta på en bild på håll och vänta tills att det känns ok. Sedaan ta den närmare tills att oron (eller den obehagskänsla man upplever) stiger men bara till en nivå man kan hantera. Och sedan samma sak där, vänta och bida tiden tills det känns okej. Osv osv. Det är jobbigt som attan, men det har fungerat för många, vad jag vet iaf.
Paulina
Tack för tipset det ska jag absolut testa. Känns så jobbigt när man aldrig riktigt kan slappna av när man är ute.
Det kan jag förstå. Har själv vart i en situation där jag visste att ämnet för min fobi kunde dyka uppp, och spänningen under den dagen var mig halvt övermäktig. Vågar knappt tänka på hur det är för dig, det finns ju med i bakhuvudet hela tiden för att det är så vanligt.
Jag hoppas verkligen att du på sikt kan bota fobin, eller åtminstånde göra den hanterbar.
Paulina