Utredning.
Jag har läst mycket här och på "psykologi" och sett många som skriver om sina utredningar. har själv inte kommit så långt att jag uppsökt hjälp pga dåligt bemötande tidigare i mitt liv. så jag är livrädd för att försöka igen.
Men nu är jag lite nyfiken, hur går egentligen utredningarna till? Går man "bara" till samtal med psykolog? Tester? hur funkar det som sagt?
någon som vill dela med sig?
Jag är också nyfiken, jag har ingen utredning gjord, men en diagnos har jag.
Paulina

Jag fick ocksa "diagnos" idag (depression, men det kom val inte som en overraskning direkt. Dock endast satt av en lakare baserat pa tva besok, darav hartassarna). Har dock ingen utredning, men har fatt 8 sessioner med psykolog garanterade av NHS nu, sa jag kanske kan svara dig senare :)
// Amanda
Jag har gått igenom utredning en sk miniskattning. Jag fick påstående och sedan fick jag uppskatta vad som låg närmast mig. På det sättet fick jag diagnosen utmattningsdepp, panikångest och social fobi. Sedan har jag gjort något liknande hos arbetsterapeut tillsammans med sjukgymnast.
Jag har stadig kontakt med psykiatrisjuksköterska, psykolog, kurator med flera på Öppen Psyk här istan. Jag måste säga att när jag fick kontakt med rätt människor så har det mesta fungerat och jag har fått och får hjälp. Mycket ligger påmig att be om hjälp så jag kan bli slussad vidare. Att be om hjälp är såååå svårt för mig då jag alltid har klarat mig själv
.
Hoppas du har blivit lite klokare.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#3 Ah, en bibba som gick igenom olika ämnesområden som alkoholvanor, ångest, deppression, psykoser, ätstörningar osv osv, inplastad mapp?
Har gjor en sådan, MADRS, och otaliga HAD. Kanske är det en utredning jag fått då? Känns bara konstigt för mycket hade jag velat diskutera, ja och nej räcker inte alltid som jag ser det.
Ja, det är svårt att be om hjälpen när man alltid kan själv. Man får se det som att man klarar sig själv och kan själv - genom att be om hjälp, jag lurar mig själv på det viset iaf ;)
Paulina

Jag har ju genomgått en neuropsykiatrisk utredning men i övrigt har jagi nte gjort mer än någon enstaka skattningsskala och läkaren nöjer sig med att beskriva problemen utan att sätta diagnos eftersom jag har adhd som grunddiagnos.
#4 Ungefär så…. Ibland blev det en diskussion om svaret och vissa kunde jag ta ställning till direkt.
Mmmm….det är lite så jag tänker fast det är fortfarande svårt
. Håll tummen för mig om ett par veckor. Jag ska prata med Dr om en sjukskrivning. Jag hoppas att jag har en riktigt dålig dag och att jag inte håller skenet uppe bara för att………
Hillbiörns illrar finns på Facebook.