Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettdiagnoser
Läst 2908 ggr
Yeay
0

Depression och koncentration?

Min kurator tror att jag har en depression och jag kan inte annat än hålla med henne då jag stämmer in på nästan alla symptom på de sidor från internet jag läst på.

Nu det senaste har jag fått väldigt svårt att koncentrera mig och blivit väldigt rastlös. Sitter jag och tittar på en film måste jag antingen äta på något eller så pausar jag och springer ut och röker stup i kvarten. Läser jag en längre text så måste jag verkligen anstränga mig och läsa om stycken flera gånger för det är som om jag läser det, men jag glömmer vad det var jag läste eftersom tankarna är på annat håll.

Om jag är stressad eller orolig kan jag omöligt sitta still, går omkring fastän jag inte ska någonstans eller inte har något jag ska göra, städar, städar och städar. Ja, blir väldigt mycket städning, egentligen så orkar jag inte städa, men blir så rastlös så kan inte sitta still utan att få panik.

Så nu med tanke på mina nykommna koncentrationssvårigheter kan jag ju inte heller kolla om även detta skulle kunna vara ett symptom som stämmer in på en depression. Så nu undrar jag om ni här inne vet något?

Har inte vart hos läkare p.g.a. depressionsfunderingarna än, men funderar på att söka mig till en sån. Fast det skrämmer ju livet ur mig bara tanken :S

Aviendha
0

Jap, det är inte alls ovanligt med koncentratiuonssvårigheter, har det själv i massor. Det är enerverande för inte ens texter eller program/filmer som jag vet borde locka mig enormt kan jag fokusera på när det är som värst. Bra dagar går det dock bättre.

Rastlösheten harjag med ibland, jag ser den som en typ av ångest, iaf hos mig när den kommer tillsammans med koncentratiuonssvårigheterna, man kan inte göra något, men man vill. Börjar man så slutar man innan man ens fattar det för man glkömmer vad man gör. Knas helt enkelt. Eller så gör man massor för att inte fala i paniken.

Ja, läkare är ju de som ställer diagnoserna och kanske kan ordinera en behandling. Det kan vara skönt att veta vad man lider av så att säga, men det behövs inte heller andra gånger. Jag tycker det är skönt, jag vet vad vissa saker hos mig beror på och på sikt så kommer behandlig göra mig bättre, för i mitt fall så tvivlar jag på att jag kan fixa det helt själv, jag har försökt i halva livet eller mer så.

Yeay
0

Okej. Vad skönt att veta att man inte är ensam i detta! Tycker det är så hemskt jobbigt, har aldrig tidigare haft svårt med min koncentration. Snarare tvärtom, aldrig haft problem med det. När jag har dagar jag mår lite bättre än vanligt går det även för mig bättre med koncentrationen, även rastlösheten blir mindre. Kan tänka mig att min rastlöshet också har samband med ångest. Det där med att man gör en massa saker för att inte hamna i panik förstår jag också, precis så känner jag mig med.

Jag tror jag ska försöka söka mig till en läkare, man ska bara ta mod till sig att göra det också. Har tänkt på det hur länge som helst nu känns det som, men vågar inte riktigt fortfarande. Vill veta vad som är "fel" på mig, har känt att något är fel sedan många är tillbaka. Jag vet bara inte vad felet är.

Jag vill klara mig ur det själv, men precis som du börjar jag tvivla på att jag kan. Har varit ganska oförändrat sedan jag var tolv och är idag arton år. Med ganska oförändrat menar jag att det har blivit bättre i perioder, men jag faller alltid tillbaka och det bir aldrig helt bra så att säga.