Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketter: behandlingmediciner
Läst 1750 ggr
patti2
0

Medicin eller inte?

Jag har fått diagnosen deprison med inslag av GAD. Jag går hos en KBT-terapeut för att lära mig hantera min ångest. Idag föreslog hon att jag skulle börja äta mediciner. Hon trodde inte att det  skulle vara möjligt för mig att börja jobba med att förändra mina beteenden och tankar som jag mår nu. KBT går ju ut på att man aktiverar sig och gör saker för att förändra sitt liv och jag känner  inte att jag riktigt fixar det just nu. Problemet är att jag alltid har varit skeptiskt till mediciner och känner att jag helst skulle vilja slippa ta dem. Jag vet att det är många här inne som äter medicin och jag skulle därför vilja höra lite om era erfarenheter av det. På vilket sätt har det hjälpt er?  Jag skulle också vilja höra om det är någon som har lyckats ta sig ur en svår deprision utan hjälp av mediciner?

//Lina

David
0

Oj! Vilken svår fråga du ställer egentligen.

Om man tittar på de nya "rekommendationerna" så ska man prova terapi först, och ger det inte full effekt ska man fundera på medicin. Så var det inte när jag blev sjuk första gången, då var det medicin först, och eventuell terapi i framtiden…

Vet du vad för slags mediciner som kan vara aktuella? Jag har bollats mellan olika diagnoser, och därför haft en massa olika mediciner.

Nu när de äntligen verkar ha hittat "rätt" så är jag hjälpt av mina mediciner, men innan dess så var det tyvärr så att jag nästan mådde sämre, men det berodde på att jag åt fel mediciner.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

SaaraE
0

Kan bara utgå från mig själv. Jag kan säga att medeciner har hjälpt mig så jag tyckter själv att det är toppen bra, funderar på att be att få bärja äta dom igen.

/ Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

evrekaw
0

För mig var medicin ett måste. Jag har definitivt fått ett bättre liv. jag resonerar som så att… Man kan alltid prova. Ger det inget efter den tid som de ska ge effekt inom - jamen då ber man om något annat…

Medicin kan vara en djungel… Det finns exempelvis flera antidepressiva preparat. Det som fungerar på en fungerar inte på en annan… Man ska därför be om att få byta sort om inte önskad effekt uppnåtts efter de 4-6 veckorna som rekomenderas…

Jag håller dock med om att medicinering inte är ett alternativ till terapi, den ska kombineras med terapi!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."