Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: övrigt
Läst 2260 ggr
jahadu
0

Är ny här och behöver hjälp

Hejhej

Heter Emelie och är 16år. Jag måste bara få skriva av mig lite…..mår dåligt men har inte sökt hjälp än, får väl börja så smått här kanske…

Texten kommer bli en km lång om jag ska skriva allt så jag tänker göra en punktlista och berätta väldigt kort om min situation.

• Ångesten och deppressionen började för ca 5 år sen, när jag förlorade min katt och fick se honom påkörd på vägen där vi bor.
  • Bor ensam med min mamma och våra djur nu, pappa har jag aldrig haft kontakt med (förrän nu). Har en storasyster som flyttade hemifrån för flera år sen och har en egen familj.
  • Har förlorat många djur som jag har älskat, får riktig ångest bara jag tänker på att förlora någon av dem, ännu värre när det händer.
  • Får panik väldigt ofta
  • Mamma och jag bråkar väldigt mycket. Jag vill knappt ha med henne att göra längre. Får alltid bara höra negativa kommentarer om hur jag är osv.
  • Mamma jobbar som kurator och har stor erfarenhet av det mesta, att hon nu har jobbat med ungdomar under många år gör saken värre för mig - har inte vågat berätta att jag mår dåligt, varit rädd för att hon ska bli ledsen eller sur. har tänkt att jag som bor med en kurator inte har rätt att må dåligt….
  • Har försökt vara stark alla dagar och brutit ihop nästan varje kväll så fort mamma har gått och lagt sig.
  • Är väldigt känslig för stress och så fort jag känner av minsta lilla stress eller ångest börjar jag tugga på plastbitar, tuggummi, naglarna, tungan, tuggar sönder munnen. ja, jag måste helt enkelt tugga nästan hela tiden för att känna mig lugn.
  • Har aldrig trivts i skolan och hade mina vänner på en annan skola som jag inte fick byta till, mamma tyckte att jag fick bättre undervisning på den jag gick på….hatade att gå till skolan och träffa människorna där.
  • Min pappa har jag alltid velat ha kontakt med, mamma har sagt dumma saker om hur han är, följt av "ni är så lika", vilket jag har tagit illa upp av. Har velat träffa honom men itne kunnat, mått vääääldigt dåligt av det.
  • Nu slog turen in och min pappa har tagit kontakt med mig och allt är bra mellan han och mamma och jag ska träffa honom nu i sommar - men är väldigt nervös inför det och får ångest av det också även om jag längtar väldigt mycket.
  • Vänner har svikit mig. Jag har lyckats sabba mina förhållanden med killar just för att de har blivit min enda trygga punkt, mitt allt. nu har jag precis förlorat världens underbaraste kille (eller halvt iaf, vi tar en paus och ser sen, jag hoppas på det bästa!!). detta senaste fick mig att vakna upp och nu vill jag verkligen ta tag i allt. vill så gärna ha tillbaks honom men måste ju ta tag i mitt eget liv först och trivas bra med mig själv och kunna vara utan honom ibland också.
  • Nu går jag på en skola där jag bor på internat. Mår bra av att bo där och ite hemma men nu har många av mina vänner där svikit mig och min pojkvän som går i samma klass sa ju precis att vi skulle ta en paus, så nu känner jag inte riktigt att jag har nån där mer än min rumskamrat.
  • Jag får panikattacker ibland, nu när jag blev halvt dumpad va den som värst, att min hund var där räddade mig. Jag ville inte leva längre och var på väg mot sjön i panik när min kompis sprang efter och frågade var jag skulle göra av min hund då. Då kunde jag börja tänka lite iaf, djuren är verkligen mitt allt, min enda trygghet och min värsta mardröm är att lämna dem eller tvärt om.
  • Jag fick hjälp av elevkonsulenten/fritidsledaren på skolan som har fått mig att verkligen förstå hur allvarligt detta är. Jag har nämligen alltid flytt från mina problem och aldrig tagit tag i dem, men de har ju legat kvar och gangt och när minsta lilla tanke har gjort sig påmind så har jag fått ångest.
  • Jag vill få hjälp mer än något annat, jag orkar inte detta mer och jag är jätterädd för mig själv. min senaste attack när jag var påväg mot sjön skrämde skiten ur mig, jag vågar inte vara ensam längre för jag är rädd för vad jag kan göra när jag får panik.
  • Jag går med en konstant rädsla och oro inom mig och varje gång jag får ångest för en sak så kommer jag på allt annat som är jobbigt och allt blir bara värre - en ond cirkel.
  • Jag har lyckats prata lite med min mamma nu, det jobbigaste jag har gjort…..har berättat lite om hur jag känner, dock inte allt. Jag litar inte på henne.
  • Jag vill ha hjälp men mamma säger att hon i så fall vill vara med och prata om jag ska prata med någon. Jag vill verkligen inte dra in henne men eftersom jag är under 18 kanske jag måste?
  • Jag har hittat ett ställe som vi ska ringa till på torsdag…..jag vill väldigt gärna gå dit, men vill som sagt prata själv. Sen vet jag inte hur mycket pengar det kommer att kosta med behandling heller….
  • Sen har jag problem med mina djur också förresten, eller ja, jag går och oroar mig. Min största trygghet är min katt Alma, hon har liksom alltid fyllt ut den där fjärde platsen i familjen som har varit tom efter min pappa. Hon har sovit i min famn sen jag var 3år och har alltid varit min. Hon har funnits där i vått och torrt. Nu blir hon 13år i sommar och jag börjar bli rädd för att det kanske snart är dags för henne att lämna jorden……det är min värsta mardröm och jag kan verkligen inte acceptera det. Sen har min hund epilepsi och får anfall ofta, många veterinärbesök och prövning med mediciner och sånt…..varje gång han får anfall borde jag vara lugn men jag får ångest, alltid lika orolig att han inte ska vakna upp, det är en av mina största rädslor. Att min pappa ska dö är jag också jätterädd för, han är liksom 67år nu och jag har inte ens hunnit träffa honom än…..
  • När jag tänker på framtiden får jag också panik. Jag vill bo i Stockholm, där känner jag mig fri, där mår jag bättre än någon annan stans (min skolan ligger också där). Nu bor jag i Skåne……jag är rädd för att jag måste flytta ner hit efter studenten om jag inte har en egen lägenhet och jag är så rädd för att min pappa hinner dö innan jag får barn. Jag trivs inte med min mammas lilla släkt och jag är så orolig för hur alla relationer kommer att bli i framtiden.
  • Kort sagt, jag går och är orolig över ALLT och kan inte leva i nuet, vilket jag önskar att jag kunde….

Jag vet inte hur ni skulle kunna hjälpa mig men jag vill bara skriva av mig och få berätta det mesta för första gången…..

jahadu
0

haha såg att jag skrev att det skulle bli väldigt kort….hehe…sorrySkäms

paronskrutten
0

Välkommen hit vill jag börja med att säga! Hoppas du kommer trivas här!

När man går och oroar sig över ALLT mår man inte bra, försök att lägga saker bakom dig, de saker du ändå inte kan göra något åt är ingen idé att oroa sig för.

Apropå att du vill prata med någon, jag vet inte riktigt hur det är, men du borde verkligen inte behöva ha din mamma med på mötena om du inte vill!

Jättebra att du har lyckats skriva ner det, det kan vara skönt att få lufta sig lite ibland :)

Kramar

Helena

jahadu
0

Tack för svaret!

Jag försöker verkligen att tänka positivt och det går ibland, alltid när jag inte är hemma…..men så fort jag kommer hem eller är på väg hem så kommer all skit igen och jag vill bara försvinna. Försöker vara ute så mycket som möjligt men nu har jag redan gått promenader överallt och jag känner mig bara så fast här på nåt sätt. Man kommer inte härifrån utan bil heller för den delen eftersom vi bor vid motorvägen ute på landet.

Fick förresten reda på av mamma att både hon och min syrra har haft svår ångest, mest syrran som har haft panik och svimmat och allt för några år sen. Att hon har haft det lite jobbigt har jag vetat men att det har varit så illa visste jag inte…..så kanske kan prata lite med min syrra eftersom hon säkert förstår vad jag går igenom. Hon fick behandling och nu mår hon riktigt bra. Jag önskar att det blir så för mig också men vägen känns så lång.

Glömde att skriva en av de viktigaste sakerna också. Jag skadade min rygg för ca 4år sen vilket har satt sina spår det med. Skulle bli bra efter 6 veckor och har röntgats en massa och det borde tydligen inte göra ont, men det gör det. har fått ge upp mycket för det, red innan men det gjorde för ont tillslut. nu klarar jag knappt att gå förbi hästar för jag blir så ledsen och inser vad jag har missat. kan inte göra lika mycket som mina kompisar, kan inte idrotta, kan inte bära tunga saker, man blir liksom lite utanför. ville gärna ha smärtstillande innan men mamma satte stopp för det, fick inte ens svara läkaren själv när han frågade…..nu får vi väl se hur allt blir, kanske får jag behandling för ryggen också, hade mått så mycket bättre då. nästa problem där är att jag hatar sjukgymnastiken, det gör bara mer ont när jag gör den men jag blir nästan tvingad. Alla säger att det kommer göra ont först men att det släpper sen, men det gjorde det aldrig och jag blev bara ännu mer deppig av att det gjorde ont och vill verkligen inte gå igenom det igen….

det känns bara som att man inte orkar mer…

blev helt psykad när jag åkte till thailand en månad förra sommaren också, åkte dit med mina kompisar som har hus där. mamman i familjen började behandla mig som skit (hon går tydligen på tabletter och massa konstigt, ser ut som en knarkare). hon gjorde mig till typ det svarta fåret, allt var mitt fel, hela resan var tydligen förstörd för att jag följde med. jag hade inte gjort ett dugg. men jag har märkt att jag är ett lätt offer. kan va väldigt tuff ibland och säger oftast vad jag tycker men efetrsom jag redan mådde dåligt då så blev allt bara värre under den resan. tänk att vara fast i thailand i en liten by som det till och med fanns grindar in till som vaktades, fast i en tants hus, en tant vars mål tydligen var att varje dag försöka knäcka mig. en dag sa jag iaf ifrån och stod och skrek på henne mitt i huset, hennes barn(mina kompisar) skämdes, det syntes…

nu pratar vi inte med den familjen längre men visst har det satt sig det med, en av de värsta perioderna i mitt liv.