kan inte få hjälp :(
jag har gått på lithium tidigare men har med inrådan från min läkare slutat med alla tabletter på grund av att jag och min sambo försöker bli med barn. nu har jag varit tablettfri i 4 månader och det går ju inte särskilt bra.
jag har svängningar som inte är att leka med så jag har tagit upp kontakten med psyk igen och min nya läkare vill att jag börjar med lithium igen men jag vill ju inte ge upp planerna på att få en familj.
har mått riktigt risigt i några veckor nu så hon skrev ut ett svagt lugnade medel till mig som tydligen inte ska påverka ett foster. jag har inte fått dom än så jag vet inte om de fungerar.
känner mig ganska villrådig nu, vad är viktigast? min hälsa eller att få en familj? jag kommer ju inte må dåligt för evigt, bara tills barnet är fött. och vem vet, många mår ju jätte bra när de e med barn.
men ska jag verkligen kasta in handduken och slänga mina planer i sjön???

Har gått igenom det där själv… Längtan efter barn är så stor…
Fokusera på det kommande barnet. Meditera, lär dig medveten närvaro som ångesthantering. Jag säger inte att det är lätt. Inte att det är jättesvårt heller…
Jag mådde lite bättre när jag väl var gravid… Lite för bra, tyckte min man och omgivning.
Du måste väga vad som är viktigast… Känner du att du faktiskt inte orkar utan medicin finns det bara ett val att göra…
Men om du vill försöka med medveten närvaro är denna bok den som kickade igång mig. Den är lättläst med flera bra konkreta övningar man kan ta till när ångesten blir överdj-lig…
"Medveten Närvaro" av Åsa Nilsonne. Det finns en pendang till som också är jättebra. "Att leva ett liv, inte vinna ett krig" av Anna Kåver.
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Ladyinred:förlåt att jag kapar din tråd men måste bara fråga Evrekaw ang om böckerna.
Jag har en bok med Åsa Nilsonne och den heter:Vem är det som bestämmer i ditt liv? om medveten närvaro..Det är inte den du menar va?
Jag tyckte nämligen inte att jag fatta något utav den boken..men bra om det finns böcker som kan hjälpa en att lära sig att hantera sin ångest.
Kram Eva

#2 Jo, det är den jag menar… Det finns bra övningar i den. Man kan inte bara läsa, man måste öva också…
Medveten närvaro går kortfattat ut på att ångest har man inte i nuet. Det får man när man grubblar över det som varit - eller att man grubblar över det som ska komma…
Genom att fokusera på nuet lindrar man ångesten…
Jag tyckte den boken var en bra start/introduktion… Men som med allt annat i livet är ju smaken olika…
Det finns flera bra böcker i ämnet. Jag tycker denna är bra för att den är kort och lättläst. När man mår dåligt har man inte så bra koncentrationsförmåga, varför en "tyngre" bok i ämnet kan vara svår att ta sig igenom.
Annars kan jag rekomendera Eckhart Tolle, mycket mer substans, men kräver mer av läsaren…
jag har svängningar som inte är att leka med så jag har tagit upp kontakten med psyk igen och min nya läkare vill att jag börjar med lithium igen men jag vill ju inte ge upp planerna på att få en familj.
Du menar att du avbrutit kontakten med psyk innan dess? Det ska aldrig göras, och du borde ha fått stanna hos den läkare som var ansvarig för dig tidigare. Läs.
Man kan faktiskt fortsätta äta litium under graviditeten, men framförallt bör det unvikas under första tredjedelen. Det är en balansgång: barnet riskerar att bli sjuk vs. mamman blir det. Blir mamman riktigt sjuk finns risk för andra saker. Däremot ska det ske under övervakning och samrådan med bb, mvc och psyk, och dosen ska hållas på så låg nivå som absolut möjligt. Naturligtvis. Här.

#4 Instämmer, att bryta kontakten med psyk är nog inte så bra… Det är nog bättre att ha deras stöd…
men jag hade inte brutit kontakten. de säger att jag ska höra av mig om det är något och det var det som jag gjorde nu.
anledningen till att jag har ny läkare är att min dåvarande är mammaledig. och det var inte ens hon som sa att jag skulle avsluta medecineringen. det var en annan och denna gång var jag och träffade en tredje. de har stor rulians på läkare på de där stället…
#6 Oh, fantastiskt, är det inte? Psykvården i ett nötskal.
Oavsett så behöver du gå hos en läkare regelbundet. En läkare som känner dig. Och om det inte går så åtminstone en skötare/sköterska/… Det är inte okej att släppa en patient så.
Du måste diskutera och lägga upp en plan, med psyk och med MVC. Annars är risken stor att du blir sjuk igen. Blir du det samtidigt som du är med barn… då är risken att de mediciner som måste sättas in akut är mycket värre än "bara" litium.
ja man blir riktigt less på det. vi kom fram till att jag ska börja med stödsamtal igen… gör det oxå i perioder. får se när tiden dimper ner i brevlådan. jag skulle i alla fall få gå till nån som jag har pratat med tidigare, finns väl typ 8 st att välja på vid det här laget :P
men nu mår jag bra igen (känns det som) men troligtvis så är jag bara skruvad. har svårt att se sånt själv. men en ledtråd kan ju vara att jag kom på att jag glömt äta på hela dan och att jag sovit tre timmar och är pigg för det.