Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettövrigt
Läst 1573 ggr
Rocktjejen
0

Arbetsterapin

Jag har gett efter och tillåtit mig själv att söka mer hjälp så min kbt terapeft hjälpte mig med remiss.Nu har jag fått en tid till arbetsterapin redan den 16 juni.Jag får ingen ordning här hemma,har svårt att komma igång med städningen och jag får en sån hemsk ångest också när jag ska sätta igång med det.

såhär står det om arbetsterapin..tänkte för dom som inte vet vad det är.

Arbetsterapin är en del av psykiatriska öppenvården.

Varför arbetsterapi?:När individens psykiska ohälsa och eller funktionshinder sänker aktivitetsförmågan så att han/hon inte klarar att upprätthålla sin dagliga livsföring.Det kan innebära svårigheter inom områdena:-Personlig vård,boende,arbete/studier,fritid.

vi arbetar med patienten i centrum och utgår  från den enskildes behov.

vi gör bedömningar av patientens funktions-och-aktivitetsförmåga geom:observationer i aktivitet,olika bedömningsinstrument,samtal/intervju.

Utifrån detta görs individuella behandlingsplaner där vi försöker hjälpa patienten att höja sin sin aktivitetsförmåga genom träning i aktivitet,inlärning av nya strategier eller anpassning av miljön.Vi kan även lämna information om hjälpmedel.

Behandling och träning kan ske både indidiuellt och i grupp,på arbetsterapin,i patientens hem och ute i samhället beroende på behov och målsättning.

Aviendha
0

Det låter ju rätt så bra, och det dagliga är ju det som stryker på foten rätt fort och bara det ger ju ångest i sig, iaf för mig. Du får gärna berätta hur du upplever det, är lite nyfiken. Hoppas att det hjälper!