Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettövrigt
Läst 2229 ggr
evrekaw
0

Önskvärda ämnen

Hej!

Jag kommer snart att börja skriva artiklar till denna sajt. Jag skulle därför tycka att det var väldigt intressant om ni, allesammans, ville delta genom att komma med önskemål.

Vad vill ni veta mer om, få djupare insikt kring osv. Alltså, vad skulle ni vilja att jag skrev om? Har en hel del egna idéer, men det vore extra roligt om ni ville bidra med önskemål.

PM:a mig eller svara i länken - vilket som går bra.Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Yeay
0

Skulle vilja ha en artikel om hur det är att vara bipolär :) Gärna även om hur man som anhörig kan hjälpa personen med sjukdomen och som kanske kan hjälpa en att förstå personen lite bättre.

evrekaw
0

#1 Då skriver jag om detta. Tack! Glad

HannaM
0

kbt tror jag det behövs en artikel om, många frågar om det.

evrekaw
0

#3 Tack! Får interjvua min tillfrisknade, sedan 3 år tillbaka, väninna. Hon lär kunna berätta en hel del. Skrattande (har faktiskt redan frågat henne om detta ifall önskan skulle uppkomma, något jag anade…)

HannaM
0

och när vi ändå är där så kan ju dbt behöva förklaras också=) Är ju inte helt ovanligt för borderlinepatienter (näe det är för långt med det häftiga namnet=P)

evrekaw
0

Ha, ha… långt eller ej… så finns det ju och hjälper onekligen många..

HannaM
0

#6 jag var mest inne på emotionell instabil personlighetsstörning… världens längsta och tråkigaste ord.. jag är inte störd.. mutter mutter tacka vet jag Borderline, det fattar ingen vad det är=P

David
0

haha… emotionell instabil personlighetsstörning behandlas ofta med dialektisk beteendeterapi eller mentaliseringsbaserad terapi.

Känns som ett helt A4 att bara få ner diagnos och behandlingsnamnet Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

evrekaw
0

#7 #8 Ja man kan ju undra vilka som kom på namnen/benämningarna…Skrattande

Tavar
0

Kan ju vara bra att få ner information om hur man på olika sätt kan söka vård som passar än, allt från att gå ner till vårdcentalen till hur man kan söka hjälp på ett sätt där man inte vill att någon närstående ska märka av det. Hur man får kontakt med stödorganisationer och nummer till olika telefonmottagningar :)

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Santhe
0

#10 Mycket bra förslag. Minns när jag behövde hjälp och inte visste hur man gjorde och satt och grät hysteriskt över telefonkatalogen.

#0 Fobisk personlighetsstörning och kanske skillnaden till social fobi.

evrekaw
0

Tack för alla förslag! Jätteroligt när ni är med och har tankar och åsikter. Skrattande

Tavar
0

#11 Jo, tänkte på alla de som råkar ut för hemskheter hemma. Det brukar inte vara något man talar om vid matbordet då. Fast kom att tänka på en sak, på BUP måste man ju ha sina föräldrars tillåtelse att vara där, men vart går man om det är ens föräldrar som är problemet?

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[aspie]
0

Jag håller på att läsa en bok nu som heter "Psykiska funktionshinder" (Stöd och hjälp vid kognitiva funktionsstörningar) av Lennart Lundin och Ove S Ohlsson

Där talar de mycket om de som har varut eller hamnat i psykos bl.a. Det jag inte förstår är vilka kan hamna i psykos? De nämner hela tiden Schizofreni men inga andra psykiska diagnoser.

En psykos kan yttra sig på mer än ett sätt har jag förstått. Vilka former då?

Alla de kognitiva problem och lite till som står i boken stämmer ju in på mig och mina diagnoser (är inte schizo utan har ångest i alla dess former och egentlig depression, utbränd o.s.v.)

Det står oxå att de som har dessa problem enligt lag har rätt till SOL och t.o.m LSS för att det är så handikappande och att de har rätt till särskilt boende med lugn och ro m.m eftersom de ofta är överkänsliga när det gäller ljud, ljus, lukter och smaker m.m (som jag)

Detta skulle vara intressant att få veta mer om. Vart sätter de gränsen, vem har rätt till dessa rättigheter. Vilka diagnoser räknas som psykiska funktionshinder o.s.v. Kan inte hitta det i boken. Jag har stort behov av de rättigheterna med ett lugn boende.

Blev jag krånglig nu? Skäms

evrekaw
0

#14 Nej då… Lite knep och krångel är emellanåt intressant att nysta i. Jag kan inte lova, men jag kan försöka och se om jag får fram vettig information ang. psykoser och se vart det leder..

Min åsikt är alltid att - man kan i alla fall försöka… Detta kommer dock att ta lite tid… Men, jag ska försöka.Skrattande

[aspie]
0

Kanon Skrattande Jag kan ju fylla på med info när jag råkar komma åt den Flört

evrekaw
0

#16 Jättebra! PM:a det till mig!!! Glad

[aspie]
0

#17 Japp, om jag hinner innan du blir klar Flört