Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettpaniksyndrom
Läst 3255 ggr
[Buppie]
0

En fundering....

Är det bara jag som mår illa under en panikattack?

Har det med att göra att jag har fobi för att spy? för när jag mår illa pga ångesten så blir jag ju ännu rddare.

Under mina panikattacker så får jag

* hjärtklappning

* svettas

*mår illa

*skakar

* fryser

* kallsvettas

Mina attacker kan hålla på i flera timmar. det längsta jag har haft var 11 timmar

Är det någon mer som får som jag? Gråter

JAG HATAR ATT HA PANIKÅNGEST!!!!!!!

evrekaw
0

Ibland… Men det var länge sedan nu.

Vet inte om du är för eller emot medicinering… Men antidepressiva ger om inte total lindring, viss lindring…

Sedan hoppas jag att du går eller söker dig till någon form av terapi. Där du får hjälp att lära dig hantera ångestattackerna.

Själv tycker jag mycket om medveten närvaro. Det finns bra böcker i detta ämne med bra övningar man kan göra hemma…

Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Dojdan
0

Jag hade enorma problem med illamående under mina panikattacker. Eller det vart nog främst innan en attack bröt ut och sedan efteråt när den dalade ut.

HannaM
0

precis som du mår jag illa och är även fobiskt rädd för att spy bilket bara triggar altl til latt bli än värre…

Citronmeliss
0

Jag mår också illa!

Inte på samma sätt som när jag ska kräkas dock.

Jag känner mer ett intensivt illamående, matthet och svimningskänsla, obehagligtRynkar på näsan

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[Buppie]
0

#1  jag äter medicinerna: Theralen och sertralin sen två år tillbaka. Ska snart börja trappa ut dom för jag känner inte så mycket effekt på dom. Har även gått på BUP sen två år tillbaka och bytt psykologer tre gånger…. 

#3 ja det är så hemskt. Man blir ju bara ännu räddare och räddare då. Gråter

KAn inte leva ett normalt liv pga av den här ångesten :(

evrekaw
0

#5 Nej fy, det är ingen hit att byta psykolog flera gånger… Hoppas innerligen att du får någon ny som är bra… Ibland får man tyvärr ta en del mindre bra, eller kanske bara det att personkemin inte stämmer, innan man hittar rätt…

Vet inte om de informerat dig om att det finns olika typer av antidepressiva, varför det kan vara värt ett försök att byta om de man först fick inte hjälper. Jag fick byta massor av gånger innan jag hittade den sorten som tack och lov hjälper just mig…

Ge inte upp, och stå på dig (lättare sagt än gjort, jag vet) men försök!

Kram

[Buppie]
0

#6 har ätit Fontex också, den hjälpteinte heller. Hela min ungdom går ju bort pga det här Gråter

LinnB
0

Jag har tack och lov kommit över min fobi för att spy, men jag känner igen mig så väl! Jag mådde också illa under panikattackerna, och då blev jag givetvis livrädd för att kräkas, vilket gjorde att jag mådde ännu mer illa. En ond cirkel, det där.

Nu får jag inte samma illamående längre, jag vet inte om det har att göra med att jag inte har den fobin längre eller om det är det att min panikångest blivit bättre… men jag hoppas verkligen allt blir bättre för dig!

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

[Buppie]
0

#8  tack, hoppas jag med Skrattande

evrekaw
0

#7 Men då har du ju "bara" (vet att det inte känns så) provat två sorter… Än finns det hopp!

Men att bara ta medicin och inte få bra hjälp med samtal som fungerar är ju inte det optimala…

Har du fått en ny psykolog? Eller, finns det ingen kurator du kan gå hos? Jag tycker faktiskt själv att kuratorerna varit bäst att gå till! Framförallt för att de inte slutar hela tiden…

[Buppie]
0

Min psykolog är en kurartor Skrikandes

evrekaw
0

#11 Ehum… Har du en kurator som jobbar som psykolog…? Eller?

Vi kanske missförstår varandra nu… Skäms Eller menar du att du går i terapi hos en kurator och att du inte har någon psykolog… eller?

[Buppie]
0

#12 förlåt kanske blev förvirrande svar. Han är en kurator men han jobbar på BUP som psykolog och kurator .. .tror jag….

Nu blir jag förvirrad själv Skrikandes

evrekaw
0

#13 Same shit different name kanske…. Flört

[Buppie]
0

#14 haha kanske det Skrikandes

Fonrims
0

Jag mår hemskt illa…. men det gör jag iofs nästan jämt ändå av ångest, men just vid panikångestattacker är det som allra värst, vilket inte är en bra grej då jag lider av svår emetofobi…

Så nej, du är inte ensam.

evrekaw
0

#16 Vad är emetofobi? Har aldrig hört det…

LinnB
0

#17 Emetofobi är 'spyfobi' ungefär. Fobi både för att kräkas själv och se andra kräkas. Allt med kräk, i stort sett.

evrekaw
0

#18 Ah, då lärde jag mig just ett nytt ord! Tack Glad

LinnB
0

#19 Ingen orsak! Skrattande

botakt
0

jag
* mår illa
*skakar
*gråter
*skriker
*hjärtklappning
min längsta attack varade i 48 timmar

[Buppie]
0

#21 jösses :O    Stackars dig!

Jag visste faktiskt också att det hette Emetofobi :P

Är någon av er som har den fobin medlem på: http://www.emetofobi.se/

botakt
0

#22 jo det var jobbigt…

[Buppie]
0

#23 förstår det Rynkar på näsan

botakt
0

#24 det var non stopp med. Var alldrig bra.

[Buppie]
0

#25 usch fy piiip! stackare!!

Bunnie
0

Jag mår precis likadant ! Fast jag brukar antingen kräkas eller svimma inom 10 - 15 minuter .. Även om attackerna är korta är de så jävla intensiva så det är helt sjukt ! :/

Fonrims
0

#22 - Ja, jag är medlem… men jag är oftast bara inloggad när jag mår bättre… annars spär det gärna på ångesten.

botakt
0

Glömde skriva i mitt första inlägg. Jag måste vara konstig.. För när allt fixar sig med mig med stall,kompisar och skola så blir jag dålligFörvånad

isa
0

Jag kan bli kraftigt illamående, som sitter kvar hela dagen och hela kvällen, fast panikattacken gått över.

#29 Min gamla kurator förklarade för mig varför jag mår dåligt - när jag egentligen mår bra. Hon sade att det är då man slappnar av och är lugn och det är när det känns som att man mår bra, och är lugn så hittar panikångesten och ångesten en kanal ut.

Jag kan inte förklara lika bra som min kurator gjorde , men jag hoppas du förstår hur jag menar.

mvh isa

botakt
0

#30 Jo då förstår vad du menarSkrattande