Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettsocial-fobi
Läst 2477 ggr
Fia90
0

help me

Vad ska man göra om man är 100% procent skoltrött och nästan hatar livet? Jag har varit skoltrött sen jag gick i 7an men fick ingen som ville hjälpa mig då. Nu har jag varit hemma nästan hela 9 och nu går jag i första ring på gymnasiet och samma där. Jag orkar inte längre.. Jag nästan "hatar" skolan helt och hålet.. Men alla tror att jag tycker om skolan.. Men NEJ det gör jag inte.. Jag får panik och mår så himla illa när jag tänker på skolan.. Det ända jag vill göra med mitt liv är att hitta nått jobb eller nånstans att praktiksera så man slipper höra och se skolan. Man bor på en liten ort där det inte går att hitta normala vänner. så då kan man kalla att jag är ensam i mitt liv det ända jag gör på min fritid är att vara med mina djur eller sitta vid datorn eller ta en promenad. Livet är så orättvist.. Jag går på hundskötarlinjen på gymnasiet i salbohed men är inte intresserad av den skolan men det finns inget man kan göra.. Jag har sagt till alla att jag inte orkar med skolan men ingen bryr sig.. Vad jag vill göra om jag fick bestämma själv? Jag skulle vilja jobba någon stans och absolut inte gå i skolan.. Jag kan jobba från 8 på morgonen till 10 på kvällen om jag fick. Jag kan tänka mig att jobba på helger och lov och sommarn oxå.. Jag hatar att åka med taxin. och det kommer jag inte stå ut med i fler terminer och jag tänker inte heller flytta till boende isåfall vill jag flytta till en lägenhet där jag kan ta med mina illrar annars så tänker jag bo kvar hemma. Man ska inte bli tvingad till saker och ting och absolut inte till att gå i skolan eller att åka taxi eller att bo vart som helst.. En person som vill må bra vill gå i en bra skola och nära skolan så att det inte blir långa hemresor. och när man är 18år så KÄNNS det väldigt barnsligt att åka med taxi som en jävla dagis unge.. och sen när man HATAR att bo med såna som man inte tycker om så är livet skiiit och inte värt att leva ens.. och nej jag tänker inte prata med kuratorn i skolan. hon är inte en precis favorit i skolan.. hellre pratar jag med en annan människa som kanske jobbar på bup..     All den här texten kommer ifrån hjärtat.

paronskrutten
0

Varför vill du inte prata med kuratorn i skolan?

Helena

Fia90
0

#1 Jo för jag känner att jag inte kan lita på kuratorn..

Salladshataren
0

Man är inte tvungen att gå gymnasiet om man inte vill. Fast dock är det svårare att få jobb utan utbildning.

Det finns s k individuella programmet, så där kan man iprincip bara praktisera eftersom man har redan behörighet till gymnasie. Och inte behöver läsa upp ämnena. Väldigt bra om man är skoltrött.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Fia90
0

Vilka personer kan söka dit då?

Finns det någon hemsida om sk?

Veyla
0

Ett tips är att ha lite styckindelning för då kommer fler att årka läsa och i sin tur kommer fler att svara och ge dig tips och ideér.

Du kan ju alltid söka hjälp hos BUP. Även om du inte får hjälp av dem så har du i af försökt.

Jag hade ju inte rekomenderat att du söker någon ny skola nu om du är skoltrött. Men det finns ju IV som dem pratar om. Så finns det folkhögskolor om du hällre vill gå på det. Dem arbetar på ett helt annat sätt.

Du kan också strunta i skolan nu och skaffa dig ett arbete. Så kan du alltid läsa sen igen. Eller så arbetar du dig din väg upp i livet. Det är en mycket bra väg att ta. På en anställningsintervju så är inget mer värdefullt än erfarenheter! Det får man inte genom att läsa;)

Fia90
0

Liksom om man inte gått i en vanlig skola sen 5 då går det väll inte att söka sk?

Salladshataren
0

#4 Vem som helst får söka dit! Du kan söka individuella progammen på google samt din kommun så kanske du hittar vad du söker.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

evrekaw
0

#6 IV är det enda program alla kommer in på! Det spelar ingen roll hur din tidigare skolgång sett ut.

Om du bara ska praktisera eller om du vill fixa något ämne - det är något du och personalen på IV bestämmer tillsammans!

Många försöker fixa matten, svenskan och engelskan - men det finns inget tvång på detta. Du känner vad som är bäst för dig just nu. Vad du orkar med och inte.

Jag tycker du ska göra ett försök och kontakta BUP. Du behöver uppenbart hjälp…

Många är rädda att ringa dit, vet inte vad de ska säga osv. Var inte rädd. De är vana vid detta…

Jag hoppas allt går bra!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."