Sjalvmedicinering
Haller pa och jobbar pa ett arbete om angestsjukdomar och sjalvmedicinering, sa om nagon skulle kanna sig manad att skriva nagra rader om sjalvmedicinering skulle jag vara tacksam. T.ex. vilken sjukdom, val av sjalvmedicinering och varfor osv.
Tack pa forhand :)
// Amanda

En av de vanligaste "medicinerna" som används vid sk. självmedicinering är väl alkohol…
Det hjälper mot ångest, sömnlöshet osv… Men bara för stunden och är ett definitivt livsfarligt bruk i längden då följderna kan bli ett missbruk som raserar allt…
De flesta droger kan användas som "självmedicinering"… Det behöver inte vara en viss psykisk sjukdom… Om man tittar rent statistiskt på exempelvis AA eller AN så ligger väldigt ofta psykisk sjukdom i grunden till att missbruket engång påbörjades… Droger eller och alkohol anväds som medicin. Dvs självmedicinering…
värktabletter kan även användas i detta syfte…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Slälvmedicinering… Jo, för att slippa alla tankar, all röra, all ångest och all meningslöshet… har jag ofta använt det.
Då jag även är extremt tålig mot alla mediciner… har det resulterat i otalet intoxer… små eller stora.. men inte i syftat att ta livet av mig. Nej, det har varit för att få en paus, en liten vila från helvetet.
Är det självmedicinering att medvetet ta för många tabletter för att somna bort från kaoset eller bli så flummig att man inte bryr sig? Jag tror det… men det är oxå ett väldigt destruktivt beteende.
Där finns väl en likhet eller en balansgång antar jag… vad är självmedicinering och vad är självdestruktivitet?
Jag hade diagnosen borderline… och även om det var så att jag gjorde intoxer, så vet jag många som har Borderline som självmedicinerar. Det är ofta en blandning av alkohol och tabletter, i vissa fall även knark.
En vän vågade inte svara i telefon om hon inte tagit benzo… en annan vågade inte gå utanför dörren utan några burkar öl i sig… en tredje kunde inte ta sig ur sängen vissa dagar tan att ha tagit både det ena och det andra…
Jag har inte behövt ta något för att våga svara i telefon, gå ut eller stiga ur sängen… men jag har som sagt tagit en hel del… ofta dagligen…tabletter bara för att klara av dagen… för att inte skära sönder mig eller andra allvarliga saker.
Nu är jag fri från detta… jag har inte ens min diagnos kvar, jag skär inte och jag intoxar inte… men jag kan lova… Det sug som finns att fly verkligheten i jobbiga stunder; det suget är minst lika starkt som det var när jag höll på med det.
Skillnaden är att jag har känslan, men inte gör handlingen… innan hade jag känslan OCH gjorde handlingen.
/Jezzz

Räknas skärande som självmediciering, i så fall ka jag skriva me ite öppet här

#3 Kanske indirekt, för det är ju en form av ångesthantering det med… 
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Du far garna skriva lite om sjalvskador om du vill HannaM! Det ar ju trots allt en form av angesthantering som inte blivit ordinerad av lakare.
// Amanda

#5 vill du så ska jag försöka skriva ihop något men skickar på pm…

#6 Vore valdigt snallt :) Tack!
// Amanda
Kognitiv beteendeterapi mot panikångest, utövar jag själv varenda dag.
Jag jobbar otroligt mkt med avslappningsövningar och yoga, eller egentligen träning i allmänhet!
Självskadebeteende här med, samt någon form av ätstörning (jag går inte ner i vikt - men jag är besatt av mat och tänker på mat och går jämt och ständigt upp i vikt)
Fast dte kanske inte räknas…
långa promenader i skog och mark mot ångest är bra. Lyssnar på "vilo-cd med porlande bäck och fågelsång är bra mot oro och lugnar.
Självskadebeteende, både direkta skador och "destruktivt leverne" samt lite alkohol under begränsad period har vart min typ av "medicinering" för att stå ut. Sen att det blev mer problem av det är ju en annan femma.
När ska det vara inne? Vill du veta mer kan du skicka ett Pm så ska jag försöka hjälpa så gott jag kan =)
Paulina

Det ar ett till ett fotoprojekt (samlar ihop research om mitt amne som ar "romantiseringen av depression och sjalvmord", och forsoker fa in sa manga aspekter av amnet som mojligt) som utvecklas allt eftersom. Bilderna ska vara producerade den 14e april dock, sa jag har fortfarande nagra veckor kvar :)
// Amanda

Kan passa pa och fortydliga att det inte ar nagra "grafiska" bilder det handlar om, utan bara bilder anknytna till amnet! Det ar vackra bilder som formedlar en kansla av att nagot inte stammer, snarare an ett tydligt budskap. Lite luddigt forklarat, men att uttrycka mig med ord har aldrig varit min starka sida :P
// Amanda