Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 5189 ggr
KadjaNina
1/10/09, 4:57 PM

Ångest över mitt utseende

Jag får ångest när jag ser tjejer som är mycket vackrare än mig. Jag mår riktigt dåligt över att jag inte är lika fin som dem. Förut skadade jag mig p.g.a mitt utseende men det var inte bara därför. Det är så mycket som hänt i mitt liv.. Jag fick hjälp för ett tag sen och jag har blivit mycket bättre men ångesten när det gäller mitt utseende finns kvar. Just nu har jag lust att skrika och slå sönder tvn. Min pojkvän kollar just nu på beauty and the geek. Jag får panik.. Jag vågar inte kolla mot tvn.

Annons:
Milka
1/10/09, 5:08 PM
#1

Vet din pojkvän om detta? Tror du att det skulle vara lättare om han lät bli att titta på sådana tv-program? Det är såklart inte bra att bara skjuta undan problemen, men det kan ju underlätta.

Du borde nog försöka prata med någon som kan hjälpa dig att bygga upp din självbild.

Vet du när du började känna så här?

KadjaNina
1/10/09, 5:22 PM
#2

Litegrann men jag tror inte han vet tillräckligt. Jo det tror jag skulle hjälpa. Ibland när vi kollar film och det kommer någon som ser jättebra ut då brukar jag gå iväg och gråta..

Jo, just nu hade jag behövt prata med min syster. Hon har haft liknande problem som mig.

Jag vet inte riktigt.. Svårt att säga men om jag får gissa så var det kanske när jag var 12-13. Har mått dåligt så himlans länge. Det var min pappa som gjorde att det blev så. Han har förstört så mycket hos mig. Första gången jag fick hjälp var när jag var ca 8-9år gammal och det var av BUP. Jag har haft så många problem och det finns bara spår kvar av vissa men problemet med mitt utseende har bara blivit värre.

Jag är jätte rädd.. Jag vill gå till något annat rum men då måste jag gå förbi tvn. Jag vill inte!!!

KadjaNina
1/10/09, 5:24 PM
#3

Jag skakar, svettas och hyperventilerar.. Jag är så himlans rädd. Jag vågar inte kolla bort mot tvn & jag vågar inte gå till ett annat rum.

Milka
1/10/09, 5:31 PM
#4

Jag tycker inte att du ska vara rädd för att prata med din pojkvän även om du känner dig löjlig, för det är du inte. Det ställs enorma krav på tjejer och deras utseende, och man får det över sig precis hela tiden. Vissa har svårare att tackla det än andra, och du verkar ha det extra svårt. Han kan ju såklart inte hjälpa om det kommer en "snygg tjej" i en film ni kollar på, men han kan säkert bekräfta dig mer och låta bli att kolla på typ "beauty and the geek".

Du verkar ha enormt jobbigt och du ska veta att jag känner med dig.

Prata med din syster då? Hon har säkert en hel del kloka ord att ge dig.

Om du känner efter så vet du säkert att utseendet är långt ifrån allt, och i en perfekt värld skulle man vara glad för att andra var finare än man själv, men så enkelt är det ju inte.

Dessutom är du säkert den finaste som finns i din pojkväns ögon :)

KadjaNina
1/10/09, 5:45 PM
#5

Jag vet men jag mår så jävla dåligt över mitt utseende. Det är som en berg & dalbana. Ibland kan jag acceptera mitt utseende men oftast inte. Det är inte ofta jag mår såhär dåligt men nu gör jag det.

Jag vet inte om han kommer att förstå.. Jag har slutat att säga om jag mår dåligt för det verkar inte som att han förstår. Ibland när jag mår dåligt så vet jag oftast inte varför jag mår dåligt. Han förstår som inte det. Sen om jag skulle berätta att jag mår dåligt över att t.ex Eva Longoria ser skitbra ut så skulle han nog titta snett på mig. Jag vet att han tycker att jag är finast men jag känner mig inte tillräckligt vacker åt han.

KadjaNina
1/11/09, 1:43 PM
#6

Han förstod. =) Jag trodde inte han skulle göra det.

Annons:
Linda72
1/12/09, 1:14 PM
#7

#5 Tänk på att din pojkvän har ju valt dig och igen annan, det säger ju allt!!!!!!

Pheobe
1/13/09, 3:46 PM
#8

Men är detta verkligen rätt väg att gå? Att förbjuda någon att se ett tv program… det är ju inte pojkvännens fel.. och för att man ska kunna få bukt med det måste man ju ta tag i problemet.

Jag skulle gjort såhär! Sätt dej och titta på detta program nu med din kärleksvän. Påpeka sedan tjejernas negativa sidor så ska du se att dom finns där. Vem vill väga 40 kg…. Mager mager mager kommer du säga på flera. Kolla, man kan se revbenen, hua! En stor näsa har säkert någon och om du kollar noga kan du se att vristerna på någon är hur fula som helst samtidigt som en annan tjej har himla fult hårfäste…. Det finns massor att påpeka. Och vem bestämmer vad som är vackert? Glöm inte hålla utkik efter stora näshål… alltså behöver man ha så stora näsborrar för att kunna lukta?  =)

Och glöm inte att det bara är tv program…  Glöm sen inte att plocka fram det goda hos dej själv under tiden… Visst är du väl tjejen med det vackra håret? Jag lovar, man måste peppa sej själv för ingen annan kommer göra det åt en

Lycka till

Anna

evrekaw
1/18/09, 5:04 PM
#9

Brukar påminna mig om att de där modellerna och skådespelerskorna är retusherade, plastikopererade, proffs-sminkade, aldrig äter sig mätta, tar botox, alltid står i "rätt" ljus/vinkel, har extensions inbakade - inte alls så tjockt hår egentligen… De har personliga tränare… Listan kan göras lång…

Vi andra som inte har allt detta skönhetsfusk - vi ska inte jämföra oss med dem…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aviendha
1/19/09, 12:16 PM
#10

#9 Håller med dig. Är övertygad om att de inte ser ut som annat än ordinärt folk om man skulle fota dem just när de klivit upp i egen säng en vanlig morgon.

Pheobe
1/19/09, 6:36 PM
#11

#10 Ännu värre faktiskt. Dom behöver ha en massa saker för att täcka upp allt skit dom opererat in….

sjuksyrra
1/20/09, 12:51 PM
#12

Jag håller inte med om att det är en lösning att "hitta fel" på andra för att lära sig tycka om sig själv. Tanken är ju att man ska lära sig förstå hur underbart vacker och unik man oavsett andra. Visst jag vet att detta är så himla svårt att uppnå och det tar lång tid innan man faktiskt kan känna så.

Ett råd till dig, som jag tycker hjälpt mig på många olika plan i livet inte bara vad gälller hur jag ser på mig själv är kognitiv beteende terapi. JAg och min kurator arbetar enligt detta och det känns fantastiskt. Det går ut på att analysera sig själv, sin kropp och sina känslor i olika situationer. Bara genom att sätta ord på vad som händer inom en kan ge otroliga framsteg, förstår att det kan låta lite "töntigt"men absolut värt ett försök. Därefter utsätts man i små små steg för saker man tycker är obehagliga och för varje steg man övervinner känner man sig starkare.

Hoppas du vågar testa detta, jag har försökt mkt annat men detta har iallafall hjälpt mig otroligt mkt!!!

evrekaw
1/20/09, 2:55 PM
#13

#12 Jag avsåg inte att "hitta fel på andra" var en lösning, bara att ha en realistisk syn på de skönhetsidéal vi möter i media… Att vi inte borde jämföra oss med denna lilla klick oss till synes perfekta kvinnor…

Naturligtvis har du rätt i att man måste jobba med sig själv! Försöka se sina positiva sidor både på in och utsidan. Jobba med både självkänsla och självförtroende. Alla äger skönhet, vi fokuserar oftast tyvärr på våra skavanker istället för det som är positivt.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
siberlina
1/20/09, 6:47 PM
#14

du har en pojkvän som  älskar   dig  för den du är  , han  kommer  bli galen på dig om  du  forsätter   att  nojja, om   ditt utseende  hela  tiden..   börja  träna    så att   du  får en  super  fin kropp

och  ät bra  mat  det   gör  mycket   , och    ta  på dig  fina  kläder ibland      och  ett  leende  på   läpparna..  lycka till

Mymlan
1/23/09, 1:17 AM
#15

**Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
**

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

evrekaw
1/23/09, 7:40 PM
#16

#15 Hm… trodde vi talade om att inte döma sig själv och sitt eget utseende…

                                   Oskyldig

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Mymlan
1/23/09, 7:45 PM
#17

#16 Man kan tänka på detta ordspråk även om man dömer sitt eget utseende.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

evrekaw
1/25/09, 4:55 PM
#18

#17 Visst… Och Shakespeare sa att: "skönheten sitter i betraktarens öga"

Det finns många fina ordspråk kring detta… Tyvär har vårt moderna samhälle blivit allt med fixerat vid "förpackningen och ytan" oavsett om det gäller människor eller prylar… Detta resulterar i att många får komplex och hang-ups helt i onödan.

Det finns många blommor i vår herres hage, i alla dess färger och former är de olika, även till doft och storlek… Vem har rätten att säga att en viss blomma är den optimalt vackraste? Vi föredrar alla olika färger, dofter, osv…

Lika olika är vi människor, men vi blir inte påprackade absurda konforma idéal…

Vem har någonsin sagt att en lilja måste se ut som en ros? Eller att en viss färg av tulpan är den vackraste? Vem kan bestämma att syren doftar bättre än kaprifol och hyacint? De är alla fantastiska och unika i sitt slag - precis som vi människor!

Det handlar om att tycka om och acceptera sig själv som man är, för den man är helt och hållet - inte att säga att - visst, min utsida är inte ok - men insidan är fantastisk! Hela du är fantastisk!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

snodden3
3/17/09, 10:49 PM
#19

hej   kära du     du ska veta att det fina sitter innanför  hos oss alla. inte utanför .alla har någe fint innom sej   det finns inga fula människor  alla är lika värdefulla

Upp till toppen
Annons: