Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: övrigt
Läst 1936 ggr
johan86
0

Tänker på gammla minnen:(

Jag har varit med om väldigt mycket i mitt liv och en del har jag verkligen glömt bort men visa saker kommer upp än idag!  jag undrar finns de någon med samma problem och finnsde någon lössning ni kommit fram till för att bli av med dessa ovälkommna tankar?

Aviendha
0

Samtalsterapi kan hjälpa en att bearbeta gamla minnen och tankar så man ser dem i ett nytt ljus, och kanske inte behöver få dem upp-ploppandes titt som tätt. KBT (kognitiv beteendeterapi) kan hjälpa människor att förändra sina tanemönster med, för det är lätt att fastna i sina tankespår.

Läst det du skrivit på andra sajter, och jag skulle råda till att du kontaktar en psykolog/kurator/samtalskontakt. Vårdcentralen kan oftast hjälpa en att komma i kontakt med en sådan. Det kan vara värt ett försök. För många hjälper det att prata av sig om sakerna och kunna diskutera dem.

Lycka till!

evrekaw
0

Samtalsterapi, håller med Aviendha!

Du behöver prata ut och få hjälp att reda ut saker och ting så att du kan lämna det bakom dig och gå vidare…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

johan86
0

kanske borde testa de…får leta reda på ett gäng som ajg kan lite på och snacka lav mig lite…aldrig fel antar ja

Aviendha
0

Ja, en proffessionell person kan förhoppningsvis hjälpa dig förstå dessa tankar, varför osv så du till slut kan bearbeta dem.

spiritedaway
0

jag har en tendens att tänka för mycket på gamla minnen som gör ont. Men jag har inte sökt hjälp för det…Jag är rädd för att söka professionell hjälp då mina tankar känns så löjliga. :/

finns det inget man kan göra själv för att bearbeta?

paronskrutten
0

spiritedaway: (älskar filmen!) om du har tankar som du vill dela med dig av kan du väl börja prata med någon? det finns inga löjliga tankar, om du mår dåligt och tror att samtalsterapi kan hjälpa, go for it :)

Helena

spiritedaway
0

Filmen är underbar :)

jag vet inte om det skulle hjälpa. Jag har pratat mycket om det med kompisar och min sambo och min syster. Men det finns fortfarande kvar och gnager i skallen. Fast jag kanske får ge det lite mer tid, för jag bröt med personen som skapat många av mina dåliga minnen bara för några månader sen. Kanske blir bättre om jag bara väntar.

paronskrutten
0

Ja, det är den :)

Okej, men det är skillnad att prata med en professionell människa mot att prata med sina nära.. men vänta ett tag du, om det känns så, jag tycker att det är bra att prata, få lite reflektioner, typ att få inse "jaha, det här beteendet var kanske inte så normalt i den situationen, kanske ska göra på något annat sätt till nästa gång och se om det blir bättre".

Annars är det helt okej, att skriva av sig här på forumet, det är något av det bästa jag kan göra när jag är depp, skriver ner hur det känns och varför. får lite kommentarer och omtanke, få tänka efter ordentligt..för att sedan må lite bättre.

Oavsett vad du gör, så hoppas jag att du mår bättre snart, samt att du trivs här :)

Helena

evrekaw
0

#5 Det finns en hel del bra litteratur. Exempelvis Medveten närvaro av Anna Kåver/Åsa Nilsonne.

Det går ut på att varken blicka bakåt på det som varit och gör ont, eller att titta för mycket frammåt och därigenom bara känna press och stress.

Att vara här och nu… Det finns fler böcker än just denna i ämnet, men den här gillar jag för att den är lättläst och innehåller flera konkreta övningar man kan träna på hemma själv…

spiritedaway
0

#8 tycker bara det är så svårt att prata om sina problem. Speciellt då det i grund och botten började med ett svek av en kille. Det känns bara så löjligt.

tack :)

#9 Okej. Tack för tipset :)

paronskrutten
0

#10 Det förstår jag att du tycker..det tycker jag med. Men det känns bättre sen :)

Helena

evrekaw
0

# 10 Problem är aldrig löjliga… aldrig…