Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 2529 ggr
evrekaw
0

Positivitets cirkel

Det är jobbigt att vara psykiskt sjuk… Man kämpar i uppförsbacke med blyskor och för lite luft…

Man hamnar lätt i en negativ spiral… Så…

Bara undrar… Kan vi inte alla försöka bidra med varsitt positivt ord? Även om det bara är något litet ynkligt… Typ, ha, ha, jag tog mig ur sängen i morse… Eller, kom mig iväg till biblioteket fast jag hade fetågren…

Själv är jag otroligt stolt över att jag äntligen fick fingrarna ur och fick in en blid "Avatar" på min lille katt…

Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aviendha
0

Din Avatar är jättesöt =)

Jag är glad att jag fått fingrarna ur oc kontaktat psyk. Inte mycket, men något.

evrekaw
0

#1 Det är tydligen bara du och jag som orkar vara lite positiva här… Synd…

Just det där att försöka se något positivt mitt i skiten har varit min räddning… Fick du en tid på psyk eller går du och väntar på att ett kuvert ska dimpa ner i brevlådan?

HannaM
0

Jaha, positivt, det är positivt med en sån här tråd och att samtliga illrar för tillfället verkar friska och pigga.

Aviendha
0

#2 De skulle ta upp det och diskutera som jag fattade det, sen skulle de väl höra av sig.

#3 Alltid något =)

Min kille kommer ner och hälsar på nu på onsdag. Var nu 2,5 veckor sedan vi sågs så det är väldigt positivt. Behöver ligga i hans famn och bli klappad över håret och känna att han fixar allt åt mig just då.

evrekaw
0

#3 Hur många illrar har du?

#4 härligt! Du behöver få mysa och pysslas om lite tror jag!

Själv ska jag nu masa mig iväg på träningen… Envisas med min tant-dans-gympa. Det där med Yin och Yang… När man ältar för mycket i knoppen men inte rör på kroppen blir det obalans… Phu, vill verkligen inte… Orkar verkligen inte…Men jag SKA!!! Foten i munnen

HannaM
0

#5 fem stycken pälskorvar rantar runt här hemma

Rocktjejen
0

Det positiva för mig är att jag idag fick besked om att jag får börja i KBT nu efter 7 mån kö,och det redan på onsdag i nästa veckaGlad

evrekaw
0

#7 Känner en som gått KBT som verkligen fick ett lyft av det! Hoppas det ger dig lika mycket som det gav henne! glad för din skull! Glad

Aviendha
0

Wihie! CSN har äntligen fått in mina poäng för hösten och när jag ringde så gjorde handläggaren en direkt bedömning istället för de 2-3 veckor som handläggningen skulle ta egentligen, så jag får pengar om två dagar och slipper ta ett extra lån för denna månad!

Sen vaknade jag i morse av att min ena iller låg i mitt armveck och putsade sig, det var en bra väckning, kan man bli på bättre humör då? =)

evrekaw
0

#9 Vilken härlig start på dagen - man behöver sånna!

Illrar vet jag inget om… Blir de tama och rumsrena så att man kan ha dem precis som en katt eller hund? Har aldrig ens sett en…(tror jag…) Men de låter mysiga när alla pratar om dem!

Rocktjejen
0

#8 Tack! GladJag har velat gå i Kbt sen flera år tillbaka,jag hoppas verkligen att det går att få rätsida på eländet genom att lära sig andra strategier.

Aviendha
0

#10 De är totalt underbara och det är nästan en livsstil ;) De blir väldigt tama, som en katt eller hund, och rumsrenheten kan man träna upp, men man får nog räkna med att torka någon gång.. Men de är rätt duktiga ändå så jag klagar inte =)

#11 Ja, många har ju blivit hjälpta av det, och jag hoppas att det kommer fungera för dig med =)

Här är det positivt så det skriker om det ;) Jag är placerad i kö för bedömningssamtal beräknat till v.7 på psyk nu. Det är bra, ett litet steg åt rätt håll iaf.

[Tassy]
0

Härlig tråd!

Posistivt är att jag nyss klippt mig så nu känner jag mig som en ny människa och orkar le litegrann Glad

Aviendha
0

#13 Härligt! En sådan "liten" sak som en klippning kan faktiskt höja humöret ett snäpp =) Blev det en helt ny frisyr eller "bara" en uppiffning?

evrekaw
0

Jaa, att gå till frissan är underbart… Får stå ut ett tag dock, måste ha råd att kastrera, vaccinera och idemärka min lille kattpojke - han som är min Avatar…

Får nöja mig med att köpa en toning och färga utväxten…

Yeay
0

Positivt idag är att jag orkade ta mig ut och gå/jogga lite med Rambo (pappa, Anettes hund). Och att jag dessutom orkat röra på mig mer eller mindre varje dag denna veckan :)

Aviendha
0

#16 Det är ju jättebra =)

xinluo
0

Härligt med en positiv tråd, bra initiativ evrekaw. När man mår dåligt är det så lätt att fastna i negativa tankar. Så en "Dagens positiva" är kanske en bra idé att skriva. Nu är jag ny här så jag har inte ens kollat vem som ansvarar för det här forumet.

Det positiva för mig är att jag efter några veckors ångest har börjat må lite bättre. Jag har varit till min läkare som skrev ut en medicin till mig. Jag ska trappa upp försiktigt för att försöka undvika biverkningarna. Jag känner mig lite gladare redan, om det beror på medicinen är faktumet att jag tog tag i saken och sökte hjälp vet jag inte men det kanske är en kombination.

Kramiz till er alla här inne.

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

evrekaw
0

#18 Kanske både och… Att äntligen fått komma till en läkare är en lättnad bara det! Sedan får vi hoppas att medicinen fungerar också.

Håller tummarna Glad

xinluo
0

Tack evrekaw. Inatt sov jag 13 timmar Skrattande vaknade 12 i dag och var utvilad, somnade utan insomningstablett tom. Jag har svårt att somna på kvällen det är då hjärnan går på högvarv och all ångest är som värst

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

evrekaw
0

Har varit hemma för vård av barn med min yngste son några dar… Kanske hemskt att säga detta som om det vore positivt… Men det har faktiskt varit skönt att få en liten "minisemester" hemma och få rå om honom lite extra…

sjuksyrra
0

Jag har gått i KBT ett bra tag nu och det har bara varit positivt=)Jag har lärt mig hantera min ångest och stress och nu har jag komit upp i 75% på jobbet igen=)känns så bra!

evrekaw
0

Har hört så mycket bra om KBT! ´Går det att kortfattat beskriva vad man gör/vad det går ut på? Är bara nyfiken…

sjuksyrra
0

Jag började min KBT behandling genom att försöka analysera när,var, hur ångesten är. Genom att lära sig lyssna efter och inte vara rädd för ångsten lärde jag mig jättemkt om mig själv och har insett att ångesten nästan alltid beror på ngn bakomliggande orsak.

När jag analyserat i vilka områden ångesten dök upp fick jag välja ett  område som jag ville jobba lite mer med. Sedan har vi satt upp små mål som jag ska jobba till varje gång vi setts. Ibland har jag inte lyckats på en gång men då har det fått ta lite längre tid.

Nu har jag slutat hos min kurator eftersom jag kommit så långt att jag kan använda mig av det jag lärt mig på egen hand.

Tror att KBT i korthet innebär att man ska lära sig analysera sig själv och lära sig förstå när ångesten uppstår och hur det påverkar dig. Genom detta kan man plcoka fram egna "handlingsplaner" för att klara av att leva med sin ångest. Genom att våga möta ångesten och visa att man inte är rädd för den kommer den förhoppningsvis att försvinna mer och mer!

Lycka till!!!

HannaM
0

#24 skönt att höra att det hjälpt så bra att du kan fortsätta på egen hand! Positivt värre=)

Positivt också att jag och småttingarna har världens bästa veterinär. Hon räddade hela min dag igår=)

Thyra4
0

Positivt: Maken har bjudit på middag. Stekt rostas, broccoli och gräddstuvade kantareller (LCHF) Och nu njuter jag av ett glas rött vin. MUMS

Aviendha
0

Hann klart i tid med projektarbetet =)

evrekaw
0

#27 Grattis! Skrattande

Aviendha
0

#28 Tack! Vart så mycket stress och tårar över det, sen försvann ännu mer tid pga. olika saker som jag inte kunde styra över. Men 11min innan deadline så åkte det in ;)

Idag är det positivt att jag köpt ett underbart vackert tyg som jag ska sy skynke av till fågelburen, och det var tydligen på rea med, -75%. Inte illa =)

evrekaw
0

#29 Själv är jag inte ett dugg positiv… Så ledsen och så nära att bara ge upp…

Min underbara chef har gått i pension och den nye idioten har rivit upp allt vi avtalade för att jag skulle klara att återgå till arbetet.. Har varit hemma i några dagar och bara gråtit..

Vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till nu… Gråter

Aviendha
0

#30 Fu tusan vad jobbigt! Förstår dig, inte lätt att känna annat när mattan rycks bort under fötterna på en, speciellt när man går med rullator redan. *skickar en varm kram och en klapp på axeln*

evrekaw
0

#31 Tack…

Blir bara rädd för mig själv, för jag rasar så fort nu… Kan inte äta, sover inte - ångesten är som ett klibbigt täcke som kväver… Har nog inte långt kvar innan det blir dags för inläggning är jag rädd… och då vet jag vad som väntas… Sist blev jag kvar i ett halvår på elchocker…

evrekaw
0

Ha, ha!!! Skrattande Har fått upprättelse… Nye chefen har fått på moppe så det stänker om det…

Önskar jag haft en dold kamera som filmat karleländet i mötet som var… Han var inte så uppblåst längre… Dessutom var min f.d chef med som supporter…