Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketter: behandlingmediciner
Läst 11120 ggr
Bamze77
17

Anafranil Retard - Insättningseffekter

Jag har ätit Anafranil Retard 75 mg i ett par år med depression och oro.  I November förra året slutade jag ta tebletterna efter en influensa period då jag inte tog mig till apoteket för att hämta ut nya. Jag tyckte efter några dagar att jag fick livet tillbaka!! Allt vände och jag kunde känna känslor igen, jag var glad, kände entusiasm och fick lust att äntligen börja försöka göra nåt åt mitt passiva liv. Inte ett enda "utsättningsbesvär" kände jag!

Sen i Januari började jag må dåligt igen och jag hämtade ut tabletterna och började äta dom ingen. Då började helvetet!!!  Jag började med halv dos för att trappa upp enligt tips från min doktor. Men jävlar vad jag blev att må dåligt!!! 

Det brände i ansiktet och på kroppen, jag fick en enorm hjärtklappning och väldigt hög puls. Min matlust försvann och sömnen blev helt avstängd efter någon dag.

Jag fick efter ungefär en timme efter jag tagit tabletten yrsel, suddig syn, overklighetskänslor, svårt att prata, jag skakade i kroppen, kramp i musklerna i armar och rygg, snustorr i munnen med en hemsk kemisk smak av torrt pulver ungefär, svårt att andas med kramp i bröstet…

Detta blev värre å värre och efter tre veckor på natten ringde jag larmnumret för jag trodde att hjärtat skulle hoppa ur kroppen å jag hade svårt att andas. Ambulansen kom å hämtade mig. Det visade sig att jag hade väldigt hög puls, runt 120. Högt blodtryck. Ojämn hjärtrytm men inga direkta fel på hjärtat i övrigt. Detta var alltså en panikångestattack jag fått,  och detta utav Anafranilen!

Jag fick en stesolid och fick vila i en timme, sedan hade pulsen gått ner till 60 ungefär..

Jag slutade ta tabletterna efter att jag varit i kontakt med min kontaktperson och berättat det hela. Dagen efter började jag bli som en människa igen och kunde börja äta igen! Det kändes fantastiskt skönt!

Men dessa tre veckor hade tärt på min kropp, jag hade gått ner 9 kilo i vikt och min kropp är proppad med adrenalin än idag, det är nu fem dagar sedan jag tog sista tabletten. (Söndags) Mina muskler har förtvinat och det sprakar i mina leder, det värker i musklerna i ryggen å armarna är helt lama. Jag misstänker att dessa stresshormoner, adrenalin och kortisol har orsakat detta..

Finns det någon mer här som har råkat ut för liknande symptom av denna hemska tablett ??? 

Vilken medicin kan vara lämplig istället för Anafranil vid medelsvår depression och ångest men som inte har så fruktänsvärda biverkningar?  Finns det någon här som kan ge tips ??  Skulle ett SSRI preparat kunna hjälpa mig? Dessa påverkar ju inte noradrenalinet som Anafranil gör.. Men jag vet inte OM det är noradrenalinet som blivit så påverkat så det slagit över i produktionen av stresshormoner. Jag är skiträdd för att ett preparat som påverkar noradrenalinet kommer att ha samma effekt på mig igen, det dessa ökar pulsen.

Erfarenheter eller Råd någon ???

HannaM
0

Inga erfarenheter av din medicin alls tyvärr men vet du varför du inte fått SSRI? Tycker dom alltid brukar börja där så jag tänkte om dom hade någon speciell anledning eller om dom bara började prova i den änden. Annars kan det väl vara värt ett försök. Jag fick SSRI för ångest, lite panik och smådepp.

Hemskt låter det i alla fall.

Bamze77
0

Jag hade SSRI för flera år sedan men hade nog inte så stor effekt av dom då. Jag har provat ett flertal olika i början av min depression för runt 10 år sedan. Men fick Anafranil för ett par år sedan. Men jag misstänker att dessa nu är för starka för mig… Kanske att min sjukdom har blivit bättre och att jag skulle prova ett SSRI preparat igen. För i dagsläget är jag livrädd för Anafranil!!!

Mina besvär är just återkommande depressioner och ångest. Och idag rekommenderas ju SSRI för just dessa problem.