PMS och ökad ångest
Med hjälp av höga doser mediciner överlever jag resten av månaden, men veckan innan jag får mens är jag självmordsbenägen. Varje gång. Är inte särskilt bekväm med att diskutera min psykiatriska historia på ett öppet forum (ingen kritik mot den som väljer att göra det men det är väl en del av vem jag är). Är det någon här som upplever liknande och (vad jag mest undrar) har ni hittat något som hjälper mot det? Känns som att jag har provat alla möjliga jox, men hälsokost med alla dessa rötter och nötter hjälper inte och min (manliga) läkare fattar inte riktigt galoppen. Överväger att operera bort livmodern för att slippa eländet men jag är bara 22 och man måste vara 25 för det har jag hört. Är ändå inget bra avelsmaterial.
Envishet och drömmar
Jag får paroxetin för min ångest och min PMS. Nu är jag visserligen snart 50 år, men hade ett helvete när jag var ung. Då fanns ingen hjälp att få vad jag vet.
Kontakta en gynmottagning eller kanske en psykiater för dina besvär. Du kanske får paroxetin då, eller om det finns något annat som hjälper.
Du ska inte behöva leva med dessa problem. Vet att det är ett riktigt helvete.
*Kram*

Jag mår brutalt mycket sämre när det är mens på ingående. Har också allvarligt funderat på kastrering för att slippa skiten och resonerar som du att jag är inget bra avelsmaterial. Dessvärre är jag itne heller äldre än 22 så.. har inte ens föreslagit det. Har inget som hjälper.

Tack för svaren. Jag får samla mod och fundera på det där med gynmottagning.
Envishet och drömmar
Själv går jag mellan allt från självmordsbenägen till "mörda-andra-ångest" när jag har pms. Jag gråter och får utbrott och är ett riktigt monster de dagarna, jag är dessutom begåvad med extrem lång pms, eller pms-syndrom kanske jag ska säga istället. Jag har heller inte hittat några hjälpmedel, det enda jag har som överhuvudtaget håller mig flytande är träning. Det frigör endorfiner och gör att jag blir så utmattad att jag inte orkar vara självmordsbenägen. Vet inte om det är bästa lösningen men hej vad gör man?
Jag är över 25 och heller inget bra avelsmaterial men jag tror att man på många sätt kan få andra bieffekter i psyket av att sterilisera sig, dessutom så tar tyvärr inte läkarna bort livmodern bara för att man blir steriliserad.
Kort sagt pms är ett aber och det gör alldeles för lite forskning kring den problematiken för att det skall komma en tillfredsställande lösning för oss med dessa besvär :/
Här är en till med hemsk PMS
Mig tröstade de alltid med att det skulle lätta när jag fött barn!
Fyra barn senare var jag om möjligt ännu värre
Men efter att jag satte in en hormonspiral gav det en ganska bra lindring.
Hade det i ca 10 år men det var en mindre positiv upplevelse när inte satte in någon ny och besvären tilltog igen
Vet av egen erfarenhet att besvären kan minska även av antidepressiva (tex Zoloft/Sertralin) som man tar under X antal dagar för att slippa besvären eller åtminstonde för att få lite lindring.
Ser att aspie skriver om paroxetin som tydligen ger samma effekt!
Det kan kanske vara ett alternativ tills vidare om du inte "får sterilisera dig" och lite mindre definitivt dessutom!
Hoppas du hittar en lösning för det är ett helvete med PMS som ingen riktigt fattar som inte själv lider av det
Kram!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Med tanke på att jag knaprade hög dos paroxetin under lång tid utan att känna någon förbättring på PMSfronten funderar jag på hur mycket det fungerar, vad av det som är effekter av tron på det hela.

Tack for era svar.
Envishet och drömmar

min pms är också hemsk, galen ångest och humöret är upp och ner. ibland lyckas jag till och med skratta när jag gråter och är skitledsen
det som fungerade bäst för mig var lugnande + p-piller (yasmin 28).. tog bort ångesten, mensvärk och min hy blev fantastisk :D

jag kan ge lite tips . prova att äta mycket grönsaker typ broccoli och omega 3 fett veckan innan pms,på mig funkar det för jag hade ett rent helsike förut,man ska inte äta så mycket godis och chips och vitt bröd,lite känningar har jag fortfarande men det är mycket bättre. fisk är ochså bra.lycka till kram till er alla 
Jag har nu de senaste tre gångerna haft riktigt ruggig ångest och PMS. Trodde jag skulle bli tokig ett tag. Ville slå sönder något eller slå nån på käften.
Jag har på eget bevåg ökat dosen paroxetin för att se om detta hjälper. Ska till psykiater den 25/11. Ska höra om det kan finnas nåt bättre för mig.
Tänk så farligt det är både för en själv och de man träffar när man har svår PMS. Det kan ju slå runt fullständigt i huvudet

aspie ,jag håller med dig ,man kan bli helt galen,
Ja, det är tur att män inte får PMS, det skulle kunna bli riktigt farligt för oss kvinnor då

aspie , männen verkar bli lika galna som oss ibland ialla fall, jag tror jag vet vad det beror på
Vad beror det på då?

ja va tror du
Tja, jag vet faktiskt inte riktigt vad du menar
jag tror att siberlina menar att männen blir galna på PMSande kvinnor 
Ja, det är ju inget nytt, he he he 

förr om årena var jag ett monster vid pms..ville slå alla på käften som kom i närheten utav mig och så denna ångesten uppe på det också..hjälpte ju inte att man redan åt antidepressiva m.m..Men sen har jag inte känt av det på dom senaste årena elelr så har jag det fast att jag har större problem nu kankse..*s*
Men idag för o vara lite intim…så fick jag min mens nu imorses och hela dagen har jag känt att om bara någon säger fel ord till mig så får han/hon smaka på min höger näve..känner mig gråtfärdig och orkar inte med mig själv och mina känslor..väntar bara på att dottern ska dyka upp snart också så det första jag gör när hon kommer inannför dörren är att säga..prata inte med mig idag för risken finns att jag säger en massa dumt..*suck* oooh ljuvliga mens..

Kan tillägga till nr 9 att första omgången med Premsyn verkligen var ett lyft!
Envishet och drömmar
Jag har hört att spiral ska vara till stor hjälp om man får extrem ångest vid pms. Jag tror det bästa är att kontakta en barnmorska och berätta hur man känner vid pms så man får hjälp med det, ingen ska behöva må så.
Kram på er!

Jag har/har haft *beroende på vem man frågar* stor ångest och pms. Blandning mellan att vilja döda allt imin väg och bara ta livet av mig själv. Efter många om och men fick jag iaf spiral, den med hormoner och den har hjälpt! Inte tagit bort ångesten helt men dämpat den mycket iaf.
Prata med gyn, läs på om spiraler och är det något som du känner att du vill ha så pusha för att få den.
Normalt får man den inte om man inte varit gravid, jag hade tur dock och fick en endå *i väntan på sterelisering*..
kramar
Ja, som Hayley säger så är det inte det första de ger en. Jag fick en strax innan jag fyllde 18, men då hade jag testat alla de möjliga preventivmedlen utan bra resultat innan med. Den innehåller *som med allt annat* för lite hormoner för mig, men min PMS är inte alls lika kraftig som innan. Lite "blöthjärtad" blir jag ju fortfarande, men hellre det än att vara arg och frustrerad för att några minuter senare vilja gråta.
Paulina

Ingen som mår dåligt vid mens? jag har såna konstiga tankar/känslor som triggar igång en ångest attack direkt..=(
Hej, Eva det var länge sedan!
För att svara på din fråga..JAG!!
Blir som ett monster både av PMS och vid mensen!
Jag har dock fått god hjälp av öronakupunktur mot detta.
Inte precis någon konventionell metod, men riktigt verksam på mig.
Jag är verkligen tacksam att jag fick möjlighet att pröva.
Jag går ju på öronakupunktur för mina psykiska besvär och hade ingen aning om att det kanske kunde vara hjälp även mot dessa problemen.
Fick av en händelse veta att hon som utför akupunkturen själv hade sådana långtidsverkande nålar under den värsta tiden i månaden.
Så nu har jag nästan alltid nålar i öronen..
Men de hjälper mig verkligen så jag är glad över att ha dem för nu slipper jag se ut så här..
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
ja har en GROV PMS jämnt… mitt humör e tok upp och ner, fast det kan väl bero på att min mens cykel e fel med, kan ha uppehåll två mån, mens i två mån, uppehåll tre dagar mens två veckot upp håll en dag mens 2 mån oså vidare, jätte kul…..
vill bara strypa allt och alla, gråta floder, och mörda mig själv, sedan kan ja börja skratta hysteriskt, och sedan vrål tjuta…
#26 Allt som funkar är ju bra, eller hur? =)
#27 Usch, det får mig att vara glad över mina små svängningar..
Paulina
#28 hehe vist låter det underbart???
, vet du va de roligaste e, ja e bara 20 och kommer nog ha så i 20 år till typ…
#29 Sådant gör en bara så lycklig ;) Jag hade rätt stora problem med smärtan när jag var 12-15 men sen har det gett med sig, även om den var regelbunden ända från start. Finns det inget som kan minska din pms? Låter rent ut sagt förfärligt.
Paulina
#30 har en p-stav som dom sa att den skulle minska det, men det blev bara värre och dom vägrar ta ut den, så nu ska den ut för ja har haft den i 3 år nu..
Oj det här inlägget har jag tydligen missat,intressant att ämnet tas upp ….
Jag har väl skjutit mitt problem åt sidan å inte velat inse att jag faktiskt oxå lider av PMS,och det gör ju som sagt även min omgivning.
För mig har det nog funnits med i bilden jämt men jag har nog tagit det lite som en del av min personlighet,hmm…Sen har det vuxit sig starkare de sista åren efter att min syster omkom ,har en känslomässig storm inom mig just nu som blir särskilt stark just dagarna innan mens….Jag har nog trott att jag är på väg att bli psykiskt sjuk eller nåt eftersom jag inte ens kan hantera mina känsloutbrott längre untan bara lider med…För ett par veckor sen köpte jag Femal i hälsokostaffären ,vi får väl se om det blir något bättre av det..
Jag har hört att det är vanligt att pms kan växa sig starkare med åren och bli värre…..det stämmer i mitt fall kan jag ju tillägga.